Gå til innhold

Hvor mye økonomiutdannelse for å jobbe i bank?

Anbefalte innlegg

Gjest Grønnbris
Skrevet (endret)

Jeg har lyst til å jobbe som rådgiver i bank (den du har møte med for å få lån etc.). Hvor mye utdanning trenger man for dette? 
Holder det med bachelor i siviløkonomi på BI eller økonomi og administrasjon på NTNU, eller må man ha master for denne jobben også?

Endret av Grønnbris
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Innenfor økonomi og administrasjon er det nå så stor konkurranse at de med "bare" bachelor kun får jobber som egentlig kunne vært gjort av ufaglærte med opplæring. Så akkurat finansrådgiver tror nok du må ha master for. Dessuten tror jeg finansrådgivning er et døende yrke ettersom stadig flere får opp øynene for indeksfond.

Gjest Grønnbris
Skrevet
Akkurat nå, Herr Heftig skrev:

Innenfor økonomi og administrasjon er det nå så stor konkurranse at de med "bare" bachelor kun får jobber som egentlig kunne vært gjort av ufaglærte med opplæring. 

Ja, det som har vært inntrykket mitt også. Men, jeg brukte kanskje feil ord, siden du sier det er et døende yrke? Jeg mente den personen i banken du tar et møte med når du søker om f.eks. boliglån... Jeg er helt grønn på yrkestitlene, så setter pris på nytt svar 🙈

Gjest Herr Heftig
Skrevet
5 minutter siden, Grønnbris said:

Ja, det som har vært inntrykket mitt også. Men, jeg brukte kanskje feil ord, siden du sier det er et døende yrke? Jeg mente den personen i banken du tar et møte med når du søker om f.eks. boliglån... Jeg er helt grønn på yrkestitlene, så setter pris på nytt svar 🙈

Ja, det kan du få med "bare" bachlor, ja.

AnonymBruker
Skrevet

I realiteten er ofte jobb i bankens kundesenter en vei inn i banken og rekrutteringskanal for stillingen du ønsker. Sjekk om du kan søke f eks deltidsstilling der mens du studerer. 

Jeg tror ikke at fnansrådgiver er en døende tittel, bare sjekk siste tids oppslag om golden oldies-svindlene i DN, så ser du hvorfor autoriserte finansrådgivere også har en funksjon fremover.

Når det er sagt, så er det mange oppgaver som delvis automatiseres, blant annet vurderinger knyttet til lån. 

Hos oss ansettes det nå flere folk med utdanning i IT enn økonomi. 

Anonymkode: 243d7...2af

Gjest Sisti
Skrevet

Jeg har master i økonomi og kunne gjerne tenkt meg jobb som kunderådgiver i bank, men er overkvalifisert. Jeg blir vurdert til tyngre oppgaver uten kundekontakt. Så jeg tenker en bachelor holder, altså, hvis du vil ha kundekontakt. Men det er ikke så enkelt å få jobb i bank uansett. Prøv i så fall å få en deltidsjobb i bank ved siden av studiene, så stiller du sterkere. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Bachelor i Øk.Adm, og mange de jeg gikk i klasse med fikk jobb som kunderådgiver etter 2. året, dvs. de jobbe som kunderådgivere under siste året av studiene. Så begynte de fulltid når de var ferdig med studiene.

Personlig vil jeg si at en Bachelor er litt overkill for arbeidsoppgavene en har...men når det er mange søkere, så blir det jo høyere krav. 

Anonymkode: 5fd31...2c4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun bachelor i markedsføring og jobber som rådgiver i bank. Har tatt AFR i tillegg bare. Synes ikke det var noe problem å få jobb som rådgiver i bank, men kan hende jeg hadde flaks. Bor i en av de største byene i Norge. 

Anonymkode: 763e7...6e9

Gjest Grønnbris
Skrevet

Takk for svar alle! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...