AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #1 Skrevet 14. juli 2018 Vi bestilte ferie tidlig i fjor høst og kjenner at vi både gleder oss veldig og trenge denne ferien sårt! Men, nå er et familiemedlem svært syk og det er vel mest sannsynlig snakk om dager før han går bort. Jeg kjenner meg veldig egiostisk som går rundt og tenker på ferien oppi alt dette, men jeg ser at den kommer til å gå i vasken. Vi har reiseforsikring og alt det, så pengene er ikke noe problem, det er heller det at vi ikke kommer til å få reise på den ferien vi har gledet oss til så lenge. Måtte bare lufte det litt, for jeg føler at jeg ikke kan si noe om dette hjemme.... ungene kommer også til å bli kjempeskuffet om den går i vasken. Vi har 2 uker til vi reiser, så det skal holde hardt om vi får gjennomført begravelsen innen ferien starter om det ikke skjer noe denne helgen..... Anonymkode: 494d6...c15
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #2 Skrevet 14. juli 2018 Ferien deres er vel det minste problemer akkurat nå. Kondolerer med familiemedlemmet. Anonymkode: 68160...ba3 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #3 Skrevet 14. juli 2018 Dere kan reise på ferieselv om det betyr at dere ikke får gått i begravelse, men hvor nær er denne slektningen da? Jeg er såpass gammel at jeg har mistet mange slektninger, og mange begravelser.... Jeg har ikke vært i alle begravelser til onkler og tanter og ikke til alle besteforeldre. Jeg personlig hadde reist på ferie dersom jeg ikke hadde et veldig nært forhold til avdøde. Anonymkode: cfeae...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #4 Skrevet 14. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere kan reise på ferieselv om det betyr at dere ikke får gått i begravelse, men hvor nær er denne slektningen da? Jeg er såpass gammel at jeg har mistet mange slektninger, og mange begravelser.... Jeg har ikke vært i alle begravelser til onkler og tanter og ikke til alle besteforeldre. Jeg personlig hadde reist på ferie dersom jeg ikke hadde et veldig nært forhold til avdøde. Anonymkode: cfeae...3ba Er mannens bestefar, de har hatt et godt forhold hele livet. har ikke samvittighet til å ikke dra i begravelsen.. Anonymkode: 494d6...c15 3
Minlillesky Skrevet 14. juli 2018 #5 Skrevet 14. juli 2018 Det sier seg selv at man da avlyser ferien, og deltar i begravelsen. Ferien kan dere ta igjen senere, det kan ikke begravelsen til en som står en nær.. 10
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #6 Skrevet 14. juli 2018 Jeg forstår deg godt, man slites veldig mellom følelser og det er rart å sitte med slike følelser. På en måte føler man seg veldig egoistisk som vil på ferie selv om de fleste av tankene er hos den som ligger for døden. Vi hadde en lignende situasjon ifjor, bare at det var min nære familie. Jeg var der mye tiden før vi skulle dra og fikk tatt ordentlig farvel. Sammen med annen nær familie så ble vi enige om at vi skulle dra på ferie. Nå døde min slektning mens vi var på ferie, det var tøft å få dødsbudskapet, men jeg var jo forberedt. Vi rakk jo også hjem til begravelsen. Så gjør det som føles rett for dere, bry dere ikke om hva som sies her, hva sier familien rundt dere da? Får dere vært mye hos han den siste tiden før dere evt drar? Og hvis dere blir hjemme, hva med å se på en alternativ ferie i etterkant? Anonymkode: 5f77b...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #7 Skrevet 14. juli 2018 Denne beslutningen må nesten mannen din få ta på vegne av familien. Synes cc4 over her skisserer en god mulig løsning. Eventuelt må dere bare spare pengene til neste år, og finne alternativ ferie i år. Anonymkode: c36cd...b43 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #8 Skrevet 14. juli 2018 Ikke la noen fortelle deg hva som er rett og feil. Det er i denne situasjonen opp til mannen din. Jeg har opplevd alle varianter, og sett alle varianter i nær familie. Var selv på ferie da min bestemor plutselig ble alvorlig syk, valgte å ikke reise hjem (ikke mulig å få kontakt, så ikke mulig å ta avskjed). For meg var det i situasjonen helt riktig å være med mannen, og få tid og ro til å prate. Så fikk jeg den samme tiden med foreldre og søsken da jeg kom hjem igjen. Tre av barnebarna som var på ferie kom ikke i begravelsen. Det var ingen som la noe i det, og jeg vet at mormor først og fremst ønsket at de skulle kost seg så mye det gikk, tross situasjonen. Anonymkode: 65bc3...c2c 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #9 Skrevet 14. juli 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår deg godt, man slites veldig mellom følelser og det er rart å sitte med slike følelser. På en måte føler man seg veldig egoistisk som vil på ferie selv om de fleste av tankene er hos den som ligger for døden. Vi hadde en lignende situasjon ifjor, bare at det var min nære familie. Jeg var der mye tiden før vi skulle dra og fikk tatt ordentlig farvel. Sammen med annen nær familie så ble vi enige om at vi skulle dra på ferie. Nå døde min slektning mens vi var på ferie, det var tøft å få dødsbudskapet, men jeg var jo forberedt. Vi rakk jo også hjem til begravelsen. Så gjør det som føles rett for dere, bry dere ikke om hva som sies her, hva sier familien rundt dere da? Får dere vært mye hos han den siste tiden før dere evt drar? Og hvis dere blir hjemme, hva med å se på en alternativ ferie i etterkant? Anonymkode: 5f77b...cc4 Er ikke min familie, så her er det opp til mannen. Om det skjer noe i helga, så rekker vi det antakelig akkurat før vi drar. Utfordringen er at vi skal være borte helt til skolestart, og jeg er i utgangspunktet imot å ta ungene ut av skolen for å feriere, så ferie i etterkant blir uaktuelt. Mannen mener at om det skjer noe sånn at vi ikke rekker begravelsen pga reise, så skal jeg og ungene dra også kommer han etter. Vi får se hva det ender opp med. Mannen har vært det de siste dagene, men nå er det sånn at de omtrent ikke får kontakt. Likevel kan det jo hende at han kommer seg en stund. Veldig ambivalente følelser rundt dette, og dårlig samvittighet over at jeg tenker på ferie, men vi har så behov for den ferien og har sett så frem til den, at jeg blir skuffet om vi må avlyse. Har lest vilkårene i reiseforsikringen, og de kan dekke fly tur/retur om man reiser i begravelse og drar tilbake, evt dekker hjemreise og tapte reisedøgn om man ikke drar tilbake. Anonymkode: 494d6...c15
Tiurleik Skrevet 14. juli 2018 #10 Skrevet 14. juli 2018 Jeg forstår deg veldig godt, så ingen beskyldninger om egoisme fra min side i hvert fall. Det ER veldig kjipt å miste ferien når resten av året i stor grad handler om plikter, tidsklemme, barn, full jobb og hele pakka. Det er gjerne den turen man går og gleder seg til, hvor man endelig kan oppleve noe annet og tilbringe kvalitetstid sammen som familie, komme seg vekk og få gnisten tilbake. Og så skal liksom det også ofres på grunn av plikt og ting man "bør". Hvis mannen din allerede har besøkt sin bestefar og stilt opp nå på dødsleiet, så mener jeg personlig at det burde være OK å reise på ferie og droppe begravelsen. Han har vært nær sin bestefar hele livet, det er jo til syvende og sist det som teller, ikke en seremoni etter at personen er død. Så lenge det ikke blir helt glissent og trasig i begravelsen, fordi ingen av de etterlatte stiller, så synes jeg dere burde dra.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juli 2018 #11 Skrevet 14. juli 2018 Jeg synes forslaget til mannen din er godt. Utover det så er jeg enig i at det dere ikke skal la andre fortelle dere hva dere skal gjøre. Dette blir din og din manns avgjørelse i fellesskap. Det er ikke feil av deg å føle sorg over at ferien du har planlagt og gledet deg til går i vasken. Men det er vel begrenset hvor du kan lufte akkurat de tankene. Kondolerer.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #12 Skrevet 14. juli 2018 Min bestemor døde for noen måneder siden, hun var svært gammel og lå lenge syk. 3 runder med farvel (og tilhørende nattevåk) har det vært på noen måneder, da med uttalelse fra lege hver gang om at det var slutten. Jeg tenker dere bør reise på ferie og ta ting som det kommer, tilstanden til din manns bestefar kan bedres eller bli mer stabil, dette vet man ikke før dagen er der. Se ting an, ev får mannen din komme etter, eller ev avbryte ferien. Det er selvsagt opp til mannen din, og det er sikkert lurt å be han snakke med foreldrene sine om dette/be om råd Anonymkode: be09d...142
Gjest BearMama Skrevet 14. juli 2018 #13 Skrevet 14. juli 2018 Bestemoren til mannen min var et steg fra døden i 3 år. Så man vet aldri. Ting kan gå sakte eller skje på sekundet. Jeg ville tatt utgangspunkt i å reise og så se an situasjonen. I tillegg så kan jo mannen komme etter/reise før om bestefaren skulle gå bort.
Addie Skrevet 14. juli 2018 #14 Skrevet 14. juli 2018 Enig med mannen din. Synes at dere kan dra i forkant og han komme etter. Håper dere får det til ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #15 Skrevet 14. juli 2018 Jeg er i en lignende situasjon. Jeg skal på ferie for første gang på rundt 10 år, har planlagt den i 1 år, reiser med en hel andre det vil påvirke om jeg ikke blir med, men nå er et nært familiemedlem veldig syk og kan rett og slett gå bort rett før jeg skal reise evt. være svært dårlig og gå bort mens jeg er på reise som vil være uheldig mtp. å komme seg hjem. Jeg prøver å tenke som så hvor nær jeg er personen, og om jeg blir å angre etterpå at jeg ikke har deltatt i begravelse. For meg er det snakk om nærmeste familie, og nærmest eneste familie. På en annen side så er denne personen litt sånn; lev livet og dra på eventyr, det angrer jeg på at jeg ikke gjorde så om det er noe du vil så må du gjøre det. Så sånn sett så hadde jeg kanskje følt meg nærmere vedkommende på reise enn i kirka, selv om andre sikkert vil synes det er upassende. Dessverre er jeg også det eneste oppegående familiemedlemmet til denne personen, så jeg må orkestrere begravelsen, og kan uansett ikke dra om det går den veien. Vet ikke om det er tilfelle for dere, men ingenting er jo sikkert, det kan jo gå helt fint også:) Så fortsett som om dere skal på ferie, så kjenner dere sikkert hva som føles riktig å gjøre når og om det skjer. Det er ikke noen fasit, og ikke la andre fortelle dere hvordan dere skal sørge. Anonymkode: b530c...541 1
Cata Skrevet 14. juli 2018 #16 Skrevet 14. juli 2018 Synes mannen din har et godt forslag. Resten av dere drar og så kommer mannen etter når begravelse er over. Jeg skjønner at det føles litt merkelig, men så lenge du har mannens "godkjenning" så er det bare å reise.
Honey Dew Skrevet 14. juli 2018 #17 Skrevet 14. juli 2018 Jeg forstår ikke hvordan dere overhode kan vurdere å reise når et familiemedlem er døende 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #18 Skrevet 14. juli 2018 Ei bekjent/fjern venninde av meg var i nesten den situasjonen i fjor. Hun mistet faren sin 3 dager før hun å mannen skulle reise på ferie. Hun ville at begravelsen skulle utsettes til de var hjemme fra ferie. Og det er ikke akkurat så dette var den eneste turen hennes dette året. Hun reiser i alle fall på 2 - 3 utenlandsferier vært år. Men forundrer meg ikke. Hun er skikkelig egoist. Litt slik som du er nå TS. Et menneske er på vei til å forlate livet, og du tenker på at du ikke kommer deg på ferie. At du ikke skjemmes. Hun endte forresten opp med å reise på ferie å droppe begravelsen. Og på en eller annen måte så klarer hun å vri det til at det var de andres feil. 😅 Glad jeg ikke er så nærme venninde med denne. Anonymkode: 15bac...7cc 5
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juli 2018 #19 Skrevet 14. juli 2018 Jeg synes det er litt merkelig at man er så raske til å kalle noen for egoist fordi de sørger over at en ferie planlagt i et år går i vasken grunnet sykdom og død. Hvem er det som sitter på fasit over hvordan det skal sørges når noen dør? Fordi om person A aldri kunne tenke seg å dra på ferie betyr det ikke at person B må tenke akkurat likt. Denne "uniformeringen" av hvordan man skal føle og tenke er et feilskjær. Respekter at vi er forskjellige og at vi velger å gjøre ting ulikt uten at man av denne grunn blir kalt egoister. Den dødende blir verken friskere eller mindre død av at noen er tilstede eller lar være å være tilstede. Her er det omstendighetene i det enkelte tilfellet som avgjør - ikke "folkemeningen".
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #20 Skrevet 14. juli 2018 Opplevde noe likt for et par år siden, et eldre familiemedlem døde 5 dager før vi skulle på en lengre ferie. Vi nevnte selvfølgelig ikke et ord om det da vi fikk beskjeden, men de aller nærmeste (som visste at vi skulle reise) sørget likevel for at begravelsen ble holdt dagen før vi reiste. De ville ikke at vi skulle gå glipp av ferien vi hadde planlagt så lenge. Og jeg tror jeg ville tenkt det samme selv om det var jeg som skulle planlagt begravelse, men jeg ville aldri i verden bedt om at det ble tatt hensyn til. Anonymkode: 18171...a19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå