Gå til innhold

Hjelp.. jeg har spist brie.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var på et arrangement igår og spiste litt brie. Nå har jeg det vondt og er veldig redd. Ikke får jeg sjekket om den var pasteurisert eller ikke heller... 

Noen som har spist brie hvor det har gått bra?

Anonymkode: 1a528...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Går sikkert bra. Du brydde deg jo ikke i utgangspunktet. Det er ytterst skjeldent det går galt...

Anonymkode: 96b7c...27c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av og tell til 100

Det går helst bra, litt brie skader ikke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa
3 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Slapp av og tell til 100

Det går helst bra, litt brie skader ikke

Om osten inneholder listeria, spiller det ingen rolle om hun har spist en teskje eller en hel ost. Det er like farlig uansett. 

Ts, det går mest sannsynlig bra, men for å roe deg ned, ville jeg spurt om å ta en prøve neste gang du er hos legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går nok helt fint. Men greit å unngå å gjøre det igjen.

Anonymkode: 69e84...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på et arrangement igår og spiste litt brie. Nå har jeg det vondt og er veldig redd. Ikke får jeg sjekket om den var pasteurisert eller ikke heller... 

Brie er ikke farlig, og det er svært sjelden den er infisert med Listeria-bakterien.  (skulle den være det så er det ikke slik at det automatisk er kjempefarlig, men det KAN være skadelig for et foster).  Jeg for min del tenkte ikke over hva jeg spiste under mine graviditeter, det var ikke så mye fokus rundt det på den tiden.  I utlandet ville jeg vært mer forsiktig, ikke alle land har like strenge produksjonskrav og kontrollrutiner som vi har her i Norge :) 

Anonymkode: 5bf7f...041

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar.

Som sagt var jeg på et arrangement og kjente ikke igjen det jeg fikk servert, for brie'en var veldig «flytende». Ikke før senere jeg koblet sammen to og to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sannsynligheten for at du spiste Brie som så gir listeriose og dermed skader babyen din er svært lav. Det er mer sannsynlig at stress/redsel påvirker barnet. Du og barnet kommer nok til å klare dere helt fint❤️

Anonymkode: 44c00...646

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo seriøst helt sinnsykt hvor paranoide man blir som gravid.

Jeg har jobbet på nyfødtintensiv de siste 24 årene, og aldri hørt om barn som har blitt skadet av noe i nærheten av alle disse tingene det er fullt hysteri om.

Greit å ikke stappe innpå med upasteurisert ost i 9 mnd, men det må da gå an å ta et skritt tilbake og se situasjonen med litt rasjonelle øyne. Selvfølgelig KAN man bli syk av dette; men hvor stor er egentlig sjansen? Skal man fly til legen fordi man spiste litt brie ved et uhell? 

Sjansen er mest sanssynlig 0,001%, og man kan ikke leve livet og stadig tro at man kommer til å være denne 0,001% prosenten.

Anonymkode: d1cc1...995

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiste brie og mange andre nei-oster i flere dager i jula, men skal sies at jeg ikke visste om graviditeten. Det gikk bra.

Anonymkode: 1e3ae...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet på nyfødtintensiv de siste 24 årene, og aldri hørt om barn som har blitt skadet av noe i nærheten av alle disse tingene det er fullt hysteri om.

Greit å ikke stappe innpå med upasteurisert ost i 9 mnd, men det må da gå an å ta et skritt tilbake og se situasjonen med litt rasjonelle øyne. Selvfølgelig KAN man bli syk av dette; men hvor stor er egentlig sjansen? Skal man fly til legen fordi man spiste litt brie ved et uhell? 

Sjansen er mest sanssynlig 0,001%, og man kan ikke leve livet og stadig tro at man kommer til å være denne 0,001% prosenten.

Oppdatering: i følge FHIs nettsider blir det påvist 0-2 tilfeller i året. Dvs 0,00003% i 2017, hvis man tar utgangspunkt i 2 stk.

selvfølgelig noen mørketall, men det er det med all statistikk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Dersom man ikke utelukkende lever av en diett bestående av eksempelvis rakfisk og upasteuriserte oster i løpet av svangerskapet, har man neppe grunn til å bekymre seg. Sannsynligheten for å bli påkjørt av bil er større, selv om det heller er lite trolig.

Anonymkode: 44c00...646

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Som sagt var jeg på et arrangement og kjente ikke igjen det jeg fikk servert, for brie'en var veldig «flytende». Ikke før senere jeg koblet sammen to og to.

Hvis den var flytende var den vel varmebehandlet, kanskje? Det kan man spise, tror jeg. 

Uansett så går det nok bra :) 

Anonymkode: a14a4...4d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis den var flytende var den vel varmebehandlet, kanskje? Det kan man spise, tror jeg. 

Uansett så går det nok bra :) 

Anonymkode: a14a4...4d9

Jepps! Spiser varme mykoster hele tiden på pizza jeg 😁

Anonymkode: cf2c7...07e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det gikk mest sannsynlig helt fint. Det meste av ost du får i Norge er pasteurisert, og sannsynligheten for smitte er lav. Fokuser på hva du gjør fremover istedet for å bekymre deg for hva du har gjort.

Anonymkode: 8f8d3...6bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som over sier, sjansen for at osten var infisert og du blir syk er så mikroskopisk liten. Brie i Norge er stort sett pasteurisert og hvis den var myk var den kanskje varmenbehandlet og helt ufarlig i tillegg. 

Hvis man skal tenke på alt man gjør, tenk på hvor mye annet farlig vi gjør i hverdagen, mye større sjanse for å havne i bilulykke eller skli på parketten hjemme enn å bli syk av listeria :)

Alle gravide gjør ting "man ikke burde" i graviditeten og blir stressa over det, men tenk på hvor mye av disse tingene man gjorde før uten å vite at det kunne være farlig. Skal alle som ble mlr for 10, 20, 40 år siden sitte å angre på det de gjorde i graviditeten og skylde på seg selv for alle mulige tilfeldige "skavanker" hos barna?  Det blir man jo gal av. Om ti år er det nok ting vi spiser som gravide nå noen finner ut kan være skadelig, også blir det helt krise også.

Anonymkode: 2d877...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Med brie er vel ikke problemet om den er pasteurisert eller ikke, men det faktum at det er en muggost? Ikke bekymr deg, bare unngå det i fremtiden.

Anonymkode: d23e4...283

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lenken er 15 år siden, så her kan ting ha forandret seg i forhold til anbefalinger. Myndighetene fraråder myke oster som brie (http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...