Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I år har jeg greid å bruke litt for mye på ferien min igjen og nå vil jeg stramme inn og spare mest mulig. 

Her er mine beste sparetips: 

1. Ta ut kontanter, ikke betal med bankkortet når du handler. Det er helt utrolig hvor mye jeg har greid å spare på dette. Jeg får et mer bevisst forhold til forbruket mitt på den måten. 

2. Ikke kaste mat, bruke opp alt i kjøleskapet. 

3. Ikke kjøpe noe på impuls, dvs. at jeg ikke kjøper noe jeg har lyst på med en gang, venter minst en dag. Ender ofte opp med å ikke kjøpe det da. 

4. Lag et realistisk budsjett og hold deg til det. Viktig at det er realistisk, blir det for stramt sprekker man.

Anonymkode: 356c5...559

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp alt med kredittkort med bonus og cashback, og betal hele summen på forfallsdato.

Anonymkode: cc509...0af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sett pengene dine inn i høyrisiko aktivt forvaltede aksjefond.

Anonymkode: 6dffa...785

Skrevet

Mine:

• Kjøp mat på tilbud
  • Lag all mat fra bunnen av
  • Tenk over maten du eventuelt kaster. Mat holder seg som regel lengre enn "best før" og "best innen"
  • Kjøp på salg dersom det er ting du VET du har bruk for
  • Sett deg sparemål
  • Reparer klær som blir ødelagt, samt invester i gode synåler og sytråd
  • Ha et maksimumsbeløp på kontoen, og sett over alt annet på en sparekonto (selvsagt etter at regninger er betalt)
  • Betal alle reginger til forfallsdato
  • Tenk kvalitet over kvantitet når du kjøper noe. Det koster kanskje litt mer der og da, men kvalitet holder bedre i lengden.
  • Vask klær på riktig program, da holder klærne lengre
  • Kjøp brukt. Kan spare mye på å tenke på at en del kan kjøpes brukt, og gjenbruk er bra for miljøet.
  • Ikke bruk plastikkbestikk. Dette er dyrt i lengden og ikke bra for miljøet.
  • Ha med handlenett i stede for å kjøpe plastikkpose.Bra for miljøet, bra for lommeboken.
  • Tenk over hvilke materialer som er i det du bruker av klær og tekstiler. Skinn, ull, lin, silke, bomull og pels holder lengre enn syntetisk materiale, og er mer miljøvennlig. Her kan man også investere i kvalitet, men også gjøre kupp brukt.
  • Ikke handle på impuls, men gjør nøye vurderinger om det er ting du egentlig trenger, eller om du bare vil ha.
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Jolene skrev:

Mine:

• Kjøp mat på tilbud
  • Lag all mat fra bunnen av
  • Tenk over maten du eventuelt kaster. Mat holder seg som regel lengre enn "best før" og "best innen"
  • Kjøp på salg dersom det er ting du VET du har bruk for
  • Sett deg sparemål
  • Reparer klær som blir ødelagt, samt invester i gode synåler og sytråd
  • Ha et maksimumsbeløp på kontoen, og sett over alt annet på en sparekonto (selvsagt etter at regninger er betalt)
  • Betal alle reginger til forfallsdato
  • Tenk kvalitet over kvantitet når du kjøper noe. Det koster kanskje litt mer der og da, men kvalitet holder bedre i lengden.
  • Vask klær på riktig program, da holder klærne lengre
  • Kjøp brukt. Kan spare mye på å tenke på at en del kan kjøpes brukt, og gjenbruk er bra for miljøet.
  • Ikke bruk plastikkbestikk. Dette er dyrt i lengden og ikke bra for miljøet.
  • Ha med handlenett i stede for å kjøpe plastikkpose.Bra for miljøet, bra for lommeboken.
  • Tenk over hvilke materialer som er i det du bruker av klær og tekstiler. Skinn, ull, lin, silke, bomull og pels holder lengre enn syntetisk materiale, og er mer miljøvennlig. Her kan man også investere i kvalitet, men også gjøre kupp brukt.
  • Ikke handle på impuls, men gjør nøye vurderinger om det er ting du egentlig trenger, eller om du bare vil ha.

Pels??? Støtter du dyremishandling???

Anonymkode: ff9b6...9f1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pels??? Støtter du dyremishandling???

Anonymkode: ff9b6...9f1

Nei, jeg kjøper pels brukt eller pels som jeg har arvet.

AnonymBruker
Skrevet

Ha alltid alle pengene på sparekonto og betaler regninger derfra eller bare overfør dagen før regninger trekkes.

Anonymkode: cc509...0af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.7.2018 den 0.55, AnonymBruker skrev:

I år har jeg greid å bruke litt for mye på ferien min igjen og nå vil jeg stramme inn og spare mest mulig. 

Her er mine beste sparetips: 

1. Ta ut kontanter, ikke betal med bankkortet når du handler. Det er helt utrolig hvor mye jeg har greid å spare på dette. Jeg får et mer bevisst forhold til forbruket mitt på den måten. 

2. Ikke kaste mat, bruke opp alt i kjøleskapet. 

3. Ikke kjøpe noe på impuls, dvs. at jeg ikke kjøper noe jeg har lyst på med en gang, venter minst en dag. Ender ofte opp med å ikke kjøpe det da. 

4. Lag et realistisk budsjett og hold deg til det. Viktig at det er realistisk, blir det for stramt sprekker man.

Anonymkode: 356c5...559

Denne stemmer utrolig godt for min del. Man blir mer bevsst forbruket. Håper aldri vi går over til et helt kontantløst samfunn. 

Anonymkode: 91084...59d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spart mye på å slutte å kjøpe unødvendigheter som blant annet sjokolade, brus og annet som jeg ikke trenger.

Anonymkode: 7ceee...3a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nyttige tips der. Jeg har et godt et jeg også: Ikke dra ut på byen å drikke hver gang man skal være sosial! Gå en tur sammen, sykle en tur, dra på fisketur, sitt hjemme å snakk over kjeks og kaffe, kjøp øl eller vin i butikken å drikk hjemme eller i park.

Tusenlappene blir mange når man er på byen flere ganger i måneden, eller uka! 

Anonymkode: 847d8...d8d

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp firstprice. Sykt mye å spare på det. Si en tannkremtube koster rundt 30, en fra firstprice (som tannlegen ambefaler) koster 4 kroner. Sminkefjerner kostet 30-40 kroner, firstprice sin kostet 10 kroner. Fiskegratengen som har fått veldig bra på tester kostet 11 kroner, koster 50-60 ellers. Egg i firstprice. Alt i firstprice. Eneste jeg ikke kjøper firstprice er deo, sjampo, balsam og dusjsåpe, er bare pga lukten. Lukter greit, men. Men firstprice hygiene produkter er ikke testet på dyr så det et veldig bra. Jeg kjøper forresten firstprice dusjsåpe og heller i håndsåpe dispensern, koster 6 kroner og varer ca 2 ganger. Firstprice produkter er av topp kvalitet! Selv pizzaen dems er døds god, bedre enn grandis. Vaskemiddel kjøper jeg også i firstprice. Doruller kan være greit å velge i et annet merke da firstprice sine doruller ikke varer spesielt lenge. 

Anonymkode: f738f...2f7

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nyttige tips der. Jeg har et godt et jeg også: Ikke dra ut på byen å drikke hver gang man skal være sosial! Gå en tur sammen, sykle en tur, dra på fisketur, sitt hjemme å snakk over kjeks og kaffe, kjøp øl eller vin i butikken å drikk hjemme eller i park.

Tusenlappene blir mange når man er på byen flere ganger i måneden, eller uka! 

Anonymkode: 847d8...d8d

Nå er det vel ikke spesielt mange som drar ut flere ganger i uken sånn i utgangspunktet da.

Anonymkode: b61b0...4f9

Skrevet

Hei hei!

Bruk prissammenligningstjenester. Tette er jo så enkelt og man kan spare tusenvis av kroner hver år. Som for eksempel brukte jeg faktisk selv en side som sammenligner priser på forsikring og sparte (eller fortsatt sparrer etter mange år med samme pris) ca. 4000 kr. pr. år. Men man kan sammenligne på ganske mange forskjellige kategorier: du kan samle forbrukslån og kredittkort lån i et billigere lån, du kan sammenligne priser på pr. time advokat bistand, du kan sammenligne priser på varmepumper og solskjerming, priser på strøm og alle type abonnementer kan typisk også sammenlignes og mye annet rart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...