Gå til innhold

Klumpete pels katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min har fått masse klumper i pelsen som er umulig å gre ut. Den er veldig sky og kommer kun inn om natta når vi sover så er helt umulig å få tak i den. Ista måtte jeg liste meg bort til matskåla og hoppe over den omtrent for å få tak i ham. Han pleier å løpe som en gal hvis han ser oss. Har prøvd alt mulig for å få ham mindre redd, men det er en annen sak. Uansett, fikk ikke ut klumpene. Hva gjør vi? Må prøve å få tak i ham en gang til, men reiser på ferie om et par dager og da blir vi borte 9-10 dager så får nok ikke gjort noe før etter det. Og hvis noen lurte så har vi to utekatter som stort sett aldri er inne. De har katteluke og vi får naboer og venner til å komme innom og mate. Ville aldri dratt på ferie uten å vite at de hadde det bra. Den ene katten er veldig sosial men koser med alle han kommer over så tror ikke han lider noen nød. Har gått fint tidligere. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok eneste løsning rett og slett er å klippe av pelsen som har klumpet seg. Hadde samme problem med den ene kaninen vi hadde (langhåret) og vi løste det på den måten :) Er kanskje litt vanskelig å få til det når den ikke er så sosial av seg, men tror nok det er det beste likevel..

Skrevet

Stakkars katten. Det skjer hvis man ikke grer de godt nok. Det kan være veldig smertefullt for katten, du må ta han med til veterinær så de kan klippe han. :(

• Liker 1
Skrevet

Håper du klipper katten. 
Noe man burde tenke på er å venne katten til å bli børstet, så prøv å tren katten opp med godbiter hver gang man børster. Ikke dra for hardt, gjør det til kos. Man kan noen ganger ende opp med å bruke en for hard børst. Men foreløpig tror jeg veterinær blir det første stoppe for å bli kvitt klumpene. :) 
Håper pus blir vant etter hvert. :) 

Skrevet

Jeg tror eneste lørningen er å ta han til veterinær, hvor han blir sedert og blir shavet(aka  løveklipp), for de flokene tviler jeg på at du vil klare å gre ut selv på egenhånd med en så sky katte - i tillegg til at det er vondt for katten når en røsker i flokene med børste.. hilsen dyrepleier

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Drakan skrev:

Håper du klipper katten. 
Noe man burde tenke på er å venne katten til å bli børstet, så prøv å tren katten opp med godbiter hver gang man børster. Ikke dra for hardt, gjør det til kos. Man kan noen ganger ende opp med å bruke en for hard børst. Men foreløpig tror jeg veterinær blir det første stoppe for å bli kvitt klumpene. :) 
Håper pus blir vant etter hvert. :) 

Han liker å bli børstet. Problemet er å få tak i ham. Det er omtrent umulig. Å få ham til veterinær er et helvete. Forrige gang endte vi opp med ham på fanget da vi ikke fikk han inn i buret. 

Kan vi ikke klippe det bort selv? 

Skrevet
Akkurat nå, lady90 skrev:

Han liker å bli børstet. Problemet er å få tak i ham. Det er omtrent umulig. Å få ham til veterinær er et helvete. Forrige gang endte vi opp med ham på fanget da vi ikke fikk han inn i buret. 

Han kan starte å klore.
Dere vil vel ikke skadde pus? 

Tror problemet er måten dere håndterer det. 
Når han er inne ikke slipp han ut, og ikke jakt på han. Hvis han står med døren kan dere enkelt børste han før han går ut igjen. :) 
Er man rolig er katten rolig. Prøv å blunk sakte med øynene også, er et kattetriks som beroliger katter. :)  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1) Du må holde han inne og legge ned MYE tid i å skape den katten et trygt hjem. Andre katter har trygge hjem, så det er umulig for han å skape en egen flokk(katter er flokkdyr).

2) Få Veterinær til å uttale seg. Mest sannsynlig er han så ustelt at han trenger fullstendig klipp, ellers vil det bare balle på seg.

Anonymkode: 773ca...979

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, Drakan skrev:

Han kan starte å klore.
Dere vil vel ikke skadde pus? 

Tror problemet er måten dere håndterer det. 
Når han er inne ikke slipp han ut, og ikke jakt på han. Hvis han står med døren kan dere enkelt børste han før han går ut igjen. :) 
Er man rolig er katten rolig. Prøv å blunk sakte med øynene også, er et kattetriks som beroliger katter. :)  

Hvis kan står ved luka og han ser oss så løper han bort. Ikke lett å gre da altså. 

Om vinteren er han mye inne og kommer opp i fanget mitt for kos ofte, men nå om sommeren ser vi ham nesten aldri og han er mer sky. 

Har prøvd alt for å få ham trygg men ingenting hjelper. Siden vi knapt see han om sommeren orker jeg ikke styre med det nå

Skrevet
3 minutter siden, lady90 skrev:

Hvis kan står ved luka og han ser oss så løper han bort. Ikke lett å gre da altså. 

Om vinteren er han mye inne og kommer opp i fanget mitt for kos ofte, men nå om sommeren ser vi ham nesten aldri og han er mer sky. 

Har prøvd alt for å få ham trygg men ingenting hjelper. Siden vi knapt see han om sommeren orker jeg ikke styre med det nå

Du jakter ikke på en katt om han løper. Da skremmer du han jo. 
Hjemmet skal jo være trygt for pus, så bare vær tålmodig, så vil han slutte å løpe når han skjønner dere ikke er skummel. Ha en godbit og kos med pus så han får tillit til dere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, lady90 skrev:

Hold han inne og skap en base. Han skal ikke leve slik. Les deg opp og ta deg sammen. Det er ikke frekt ment, men det er skjeldent dyra som handler feil. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, lady90 skrev:

Hvordan skal du få det til når du ikke en gang klarer å få tak i katten og heller ikke børstet katten? 

Det beste er ta den med til veterinær slik at de kan dope katten ned og klippe den. Det er vondt for katten å gå med slike klumper, de kan til og med få sår av å gå slik.

Anonymkode: 8451b...0bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med de flokene jeg mistenker det er, som er rimelig vanlig på utekstter med lang pels, vil du sldri klare å gre de bort! Det må rett og slett barberes, men når det har gått så langt, er det som regel enormt ubehagelig/vondt for katten, da flikene ofte ligger helt inn mot den tynne huden, og derfor snbefales veterinær

Anonymkode: 227f6...82d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med de flokene jeg mistenker det er, som er rimelig vanlig på utekstter med lang pels, vil du sldri klare å gre de bort! Det må rett og slett barberes, men når det har gått så langt, er det som regel enormt ubehagelig/vondt for katten, da flikene ofte ligger helt inn mot den tynne huden, og derfor snbefales veterinær

Anonymkode: 227f6...82d

Det er en grunn til at katter har eiere i stedet for flokk og sosiale kontakter selv. Mennesket er flokken i dag.

Skrevet
1 time siden, lady90 skrev:

Hva slags bur bruker du? Jeg bruker ett større hundebur til mine katter, mye lettere å få de inn der enn i de små plastburene. Sett matskåla i buret og vent så går den før eller siden inn for å spise. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Duff skrev:

Hva slags bur bruker du? Jeg bruker ett større hundebur til mine katter, mye lettere å få de inn der enn i de små plastburene. Sett matskåla i buret og vent så går den før eller siden inn for å spise. 

Jeg lar min ligge på fanget i bil eller i passasjersetet, for dyr er tross alt mest komfortable med å bestemme selv. Da hun var ung og ikke forstod språk. kroppspråk og kommandoer var dette selvsagt uaktuelt. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lar min ligge på fanget i bil eller i passasjersetet, for dyr er tross alt mest komfortable med å bestemme selv. Da hun var ung og ikke forstod språk. kroppspråk og kommandoer var dette selvsagt uaktuelt. 

Jeg spurte i grunnen Ts 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Duff skrev:

Jeg spurte i grunnen Ts 

Men det er likevel relevant for utregningen. Tror ikke du får svar fra TS.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er likevel relevant for utregningen. Tror ikke du får svar fra TS.

At det var? Dyr skal være sikret i bil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Duff skrev:

At det var? Dyr skal være sikret i bil. 

Katter er svært lite sikret i store hundebur. Katter er myke i kroppen, og i et hundebur har de liten sjanse. Bedre å la dyrene føle seg sikre enn å påføre de store skader.
Viss du tror katten din er sikret i et stort hundebur bør du ta en diskusjon med deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...