AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #1 Skrevet 13. juli 2018 Har vært alene med dattera mi på 4 år i snart 3 uker. Hun sovner så sent, ikke før ca 23..😱 Så våkner vi ikke før rundt 9, halv 10 hver dag. Aktiviserer henne hele dagen, og hun greier liksom ikke aktivisere seg selv heller annet enn i korte øyeblikk. Har vært bortreist en av disse ukene med henne. Trenger selv en time eller to alene på kvelden til husarbeid etter roting i leiligheta og alenetid, men i det siste har det utgått helt. Skyt meg, men jeg er sliten! Jeg er veldig glad i jenta altså.. Mandag starter jeg på jobb igjen. Tips og triks og noen i samme båt? Anonymkode: 88474...94a 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #2 Skrevet 13. juli 2018 Ikke noen direkte råd, men i alle fall forståelse herfra. Jeg foretrekker å holde på døgnrytmen i ferien, så jeg har i teorien et par timer for meg selv på kvelden... men siden barna da våkner før 6 og det er full fart hele dagen er jeg så trøtt at det blir senga så fort det verste husarbeidet er gjort. Ferier med småbarn bare er sånn, er min erfaring. Det er kjempekoselig, men ganske utmattende! Anonymkode: 7f76c...5dc 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #3 Skrevet 13. juli 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke noen direkte råd, men i alle fall forståelse herfra. Jeg foretrekker å holde på døgnrytmen i ferien, så jeg har i teorien et par timer for meg selv på kvelden... men siden barna da våkner før 6 og det er full fart hele dagen er jeg så trøtt at det blir senga så fort det verste husarbeidet er gjort. Ferier med småbarn bare er sånn, er min erfaring. Det er kjempekoselig, men ganske utmattende! Anonymkode: 7f76c...5dc Ungen er enda våken. Så har underholdt henne i ganske nøyaktig 14.5 time. Starta legging kl 21 idag. Anonymkode: 88474...94a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #4 Skrevet 13. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har vært alene med dattera mi på 4 år i snart 3 uker. Hun sovner så sent, ikke før ca 23..😱 Så våkner vi ikke før rundt 9, halv 10 hver dag. Aktiviserer henne hele dagen, og hun greier liksom ikke aktivisere seg selv heller annet enn i korte øyeblikk. Har vært bortreist en av disse ukene med henne. Trenger selv en time eller to alene på kvelden til husarbeid etter roting i leiligheta og alenetid, men i det siste har det utgått helt. Skyt meg, men jeg er sliten! Jeg er veldig glad i jenta altså.. Mandag starter jeg på jobb igjen. Tips og triks og noen i samme båt? Anonymkode: 88474...94a Vel, Ts, det er jo DU som har ansvaret både for å få henne i søvn i rimelig tid (helst før 21) og lære henne å leke selvstendig. Tydelig har du mye tid i ferien. Teorien er lett tilgjengelig på nett. Så begynn med jobben. Ingen sa unger var lett. Det er 18+ år med oppdragelse hvert våkne minutt. Anonymkode: ea673...559 17
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #5 Skrevet 13. juli 2018 Er ikke så lett å sove i 30 grader da... Du har min dypeste medfølelse Anonymkode: dd265...31d 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #6 Skrevet 13. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke så lett å sove i 30 grader da... Du har min dypeste medfølelse Anonymkode: dd265...31d Hele Norge har ikke 30 grader. Her er det 8. Anonymkode: 97350...df0 17
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #7 Skrevet 13. juli 2018 4 år og sover ikke før 23?? Jeg ville ha begynt å vekke henne kl 20 og prøvd å få henne i seng deretter kl 20. At du underholder henne i 14.5 timer har du bare deg å takke. Anonymkode: 78ad0...cc3 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #9 Skrevet 13. juli 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hele Norge har ikke 30 grader. Her er det 8. Anonymkode: 97350...df0 Har vært 14 pluss her på dagen. Ts. Anonymkode: 88474...94a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #10 Skrevet 13. juli 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4 år og sover ikke før 23?? Jeg ville ha begynt å vekke henne kl 20 og prøvd å få henne i seng deretter kl 20. At du underholder henne i 14.5 timer har du bare deg å takke. Anonymkode: 78ad0...cc3 Har sklidd ut i ferien. Spesielt den uka vi var på besøk hos familie og det var 21 grader kl 22 om kvelden. Ville kun gi henne en fin ferie her. Dumme meg. Er en grusom mor. Anonymkode: 88474...94a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #11 Skrevet 13. juli 2018 Jeg ville tatt med 4-åringen på husarbeidet og brukt normale leggetider. Vi har to små og tviholder på rutinene for å få voksentid på kvelden Anonymkode: 65356...e83 7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #12 Skrevet 13. juli 2018 Du har min medfølelse. Men begynn å la henne leke «alene». De må lære å leke på egenhånd også. Så kan du rydde litt , lese en bok eller lignende. Gradvis opptrapping. Ang legging, så prøv å få i seng til rimelig tid. Snu det ved å vekke henne tidlig. Har selv en 4åring og det har sklidd litt ut her også, og merker at jeg trenger noen timer på kvelden til å rydde og å slappe av. Og vi er to voksne. Anonymkode: 634b4...678 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #13 Skrevet 13. juli 2018 Her har det vært 15 pluss i dag. Hilsen AB Anonymkode: 35e8d...34c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #14 Skrevet 13. juli 2018 Du kan ikke tvinge henne til å sove, men du kan forlange at hun er i sengen sin. Å aktivisere henne i 14 timer er helt unødvendig, og du er ikke noen bedre mor om du gjør det. Ta en hvilestund på dagen der du feks leser og lar henne gjøre sine ting. Forklar henne at du trenger en rolig halvtime. Lurt som de andre sier å holde på rutinene i ferien så langt det lar seg gjøre. Anonymkode: fdaf8...42b 15
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #15 Skrevet 14. juli 2018 Du må vekke henne tidligere om morgenen og justere leggetiden igjen... Anonymkode: 13204...e2a 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #16 Skrevet 14. juli 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har sklidd ut i ferien. Spesielt den uka vi var på besøk hos familie og det var 21 grader kl 22 om kvelden. Ville kun gi henne en fin ferie her. Dumme meg. Er en grusom mor. Anonymkode: 88474...94a Nå nå, ingen grunn til å overdramatisere. Men det kan være greit å huske på at selv om man har det koselig i ferien, så kan barn ha godt av å komme seg i seng til rimelig tid, og opp igjen i rimelig tid. Veldig mange barn maser om å være oppe lenge nesten uansett hvor trøtte de er, men det betyr ikke at de må få det som de vil. Hvis du vekker henne tidligere vil hun bli trøtt tidligere, men det tar nok noen dager før ting er i normalt gjenge igjen. Anonymkode: 7f76c...5dc 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #17 Skrevet 14. juli 2018 Jeg tror dette er noe mange av oss foreldre kjenner på i ferier. Vi holder alltid på rutiner. Det er forskjell på barn og voksne. Barn bør legge seg før voksne. Uansett om det da vil føre til at foreldrene våkner tidlig på morgenen. Priser meg lykkelig for at jeg er et A-menneske. Anonymkode: 59fbc...b50 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #18 Skrevet 14. juli 2018 10 hours ago, AnonymBruker said: Har vært alene med dattera mi på 4 år i snart 3 uker. Hun sovner så sent, ikke før ca 23..😱 Så våkner vi ikke før rundt 9, halv 10 hver dag. Aktiviserer henne hele dagen, og hun greier liksom ikke aktivisere seg selv heller annet enn i korte øyeblikk. Har vært bortreist en av disse ukene med henne. Trenger selv en time eller to alene på kvelden til husarbeid etter roting i leiligheta og alenetid, men i det siste har det utgått helt. Skyt meg, men jeg er sliten! Jeg er veldig glad i jenta altså.. Mandag starter jeg på jobb igjen. Tips og triks og noen i samme båt? Anonymkode: 88474...94a Gjør husarbeid på dagtid. Da må hun leke alene. Legg henne tidligere og la henne lese og leke for seg selv i senga. Hvis du aktiviserer henne hele dagen lærer hun seg ikke å leke alene. Barn har godt av å kjede seg litt. Det er bare sunt for utviklingen. Er det i barnehagen de lærer at de skal aktiviseres dagen lang? Anonymkode: f65d2...e92 7
Snabeltann Skrevet 14. juli 2018 #19 Skrevet 14. juli 2018 (endret) Kan du ikke få noen venninner over, slik at de kan leke sammen? Ellers er det helt greit når hun sier "jeg kjeeeeder meg!", å svare at det er fint å kjede seg litt, nå skal mamma..... (sett inn det som passer). Når hun ikke vil legge seg kan du si "du trenger ikke sove ennå, men du skal være på rommet/i senga. Så lukker du døra og slapper av. Går seg til når hverdagen starter, men er ikke bare ferie når det er ferie Vi har 12 og 15 åring, som gjerne er like lenge våkne som oss nesten, men de må på rom/i seng til et tidspunkt, og da er de heldigvis store nok til å skjønne beskjeden om at vi vil ha litt voksentid men har en 9 åring også, som veldig fort kjeeeeder seg. Da må hun finne på noe, springe å hente ei venninne, eller leke ute/trampoline/finne på noe med søsknene. Har ikke kapasitet til underholdning i 14 timer... Og det tror jeg faktisk barna også kan bli litt slitne av. Vi driver med oppussing og maling ute, så ofte liker hun å leke alene ute rundt oss, selv om vi ikke aktiviserer henne. Kanskje det er et tips, at du slapper av ute, eller holder på med noe arbeid, overser henne litt, så hun må finne på noe selv? Endret 14. juli 2018 av Snabeltann 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #20 Skrevet 14. juli 2018 Du må skjerpe inn rutinene igjen. Som noen over her sa, du kan ikke tvinge henne til å sove, men hun må være i sengen sin. Du trenger ikke underholde henne hele dagen. Hun må lære seg å leke selv. Barn har godt av å kjede seg litt. SÅ mange barn i dag kjeder seg aldri. De har alltid iPad og mobilspill tilgjengelig og unngår et eneste sekunds kjedsomhet. Å kjede seg er sunt og naturlig og fremmer kreativiteten. lykke til! Anonymkode: 7bd7f...357 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå