bunny_94 Skrevet 13. juli 2018 #1 Skrevet 13. juli 2018 Jeg tenkte jeg måtte lufte noen tanker og kanskje få noen tilbakemeldinger dersom noen har vært i lignende situasjoner. Jeg er forlovet med en jente som har en tvillingsøster. Hun er kjempegrei og jeg liker hun veldig godt, så det er ikke noe med det. Problemet er at jeg synes hun er meget uselvstendig og det plager meg til tider fordi jeg føler ikke det er på min plass å gi henne tilbakemeldinger om hvordan hun skal leve livet sitt, det må hun finne ut av selv - vi er tross alt alle sammen i midten av 20-årene (snart nærmere 30). hun har jo ikke en gang venner som ikke er venner av kjæresten min.. Uansett hva hun tenker å gjøre- om det er studie eller jobb eller gå på date med en fyr må hun alltid ha meningen til kjæresten min. hun blir også fornærmet og føler seg ignorert fordi kjæresten min ikke har tatt så mye kontakt med henne i det siste (vi har hatt noen skikkelige travle måneder på jobb begge to og får ikke en gang sett så mye til hverandre). Hun har pause fra studie nå og kjeder seg nok en god del- og det er forståelig. men hun har ikke tatt initiativ til å skaffe seg jobb og er utrolig dårlig på å ta kontakt med venner. hun krever også at vi kommer på besøk til henne til tross for at hun vet at vi ikke har tid nå i sommer. Kjæresten min føler ofte at det er hennes jobb å passe på at søsteren koser seg når hun er med oss og at hun alltid har det bra- og får dårlig samvittighet når søsteren ikke har det. Og det er det som irriterer meg mest. At kjæresten min føler seg ansvarlig for lykken til søsteren. jeg kjenner bare at jeg ikke takler det snart lenger. hver gang vi er med henne prøver jeg jo å være hyggelig og spørre hvordan det går. men hver gang jeg spør om noe som: hvordan går det jobbsøking? har du bestemt deg for videre studie? har du funnet på noe gøy? får jeg alltid de samme svarene: nei, har ikke tatt kontakt med de enda, er så usikker, ja vet jeg må finne ut av det snart.... AARRHG. hater disse svarene. Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. har dere noen råd om hvordan jeg kan takle denne søsteren uten å irritere meg hver eneste gang? Hvordan jeg kan si til kjæresten min at det ikke er hennes ansvar om søsteren er lykkelig, at hun må finne ut av livet selv? Jeg mener jo ikke at hun aldri skal spørre etter råd og meninger, men alt med måte tenker jeg... hvis hun til og med spør kjæresten min og foreldrene om de hva de syns om den utdanningen hun har tenkt å ta og ikke gjør noe med mindre hun har fått en tilbakemelding fra de, så tenker jeg det er noe som skurrer. Jeg er bare en veldig selvstendig person og har aldri spurt min familie om hva de syns om valgene jeg har tatt og de har støttet meg uansett- og det er nok grunnen til at jeg ikke klarer å sette meg inn i hvordan hun kanskje tenker. . Som foreldrene mine alltid har sagt "du må prøve, feiler du så er du uansett en erfaring rikere"
Muskath Skrevet 13. juli 2018 #2 Skrevet 13. juli 2018 Dette tror jeg bare du må lære deg å leve med først som sist. Du får ikke forandret personligheten til tvillingsøsteren til kjæresten din. De er jo tvillinger, og sikkert nært knyttet til hverandre. Tror bare du må jobbe med å finne deg i alt det er slik og prøve å slutte med å irritere deg! 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #3 Skrevet 13. juli 2018 Vel, en kompis av meg som giftet seg med en tviling sa det slik "jeg gifter meg med en og en halv person, ikke bare henne", og slik er det nok for mange. Er man vant til å være to og alltid ha noen å rådføre seg med tror jeg ikke du kan vente at det forsvinner over natten. Anonymkode: e4d53...63e 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #4 Skrevet 13. juli 2018 Virker helst som du blir konfrontert med en form for samhold i familier som du selv aldri har hatt og er sjalu. Anonymkode: edaa7...c25 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #5 Skrevet 13. juli 2018 Tvillinger har ofte et svært nært bånd til hverandre som ingen kan bryte. Akkurat det må du nesten bare finne deg i når du skal gifte deg med en som er tvilling. Akkurat det med å være fullstendig blottet for selvstendighet og tiltakslyst, kan jeg skjønne er utrolig irriterende. Man får litt hetta av sånne mennesker. Hvorfor kan de ikke bare ta seg sammen og stå opp for seg selv!!? Eneste rådet jeg har er at du får bare bite tenna sammen og godta hennes nære nærvær i ditt liv, da du er sammen med tvillingsøsteren hennes. Prøv å oppmuntre og komme med forslag til henne, hva hun kan gjøre etc. Anonymkode: f3f7c...5a0 2
bunny_94 Skrevet 13. juli 2018 Forfatter #6 Skrevet 13. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Virker helst som du blir konfrontert med en form for samhold i familier som du selv aldri har hatt og er sjalu. Anonymkode: edaa7...c25 Her tar du nok dessverre helt feil! familien min har et veldig sterk bånd og det har vi alltid hatt. Vi er bare blitt oppdratt til å tenke selv og ta egne avgjørelser. støtte får jeg og mine søstre uansett hva vi gjør
bunny_94 Skrevet 13. juli 2018 Forfatter #7 Skrevet 13. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tvillinger har ofte et svært nært bånd til hverandre som ingen kan bryte. Akkurat det må du nesten bare finne deg i når du skal gifte deg med en som er tvilling. Akkurat det med å være fullstendig blottet for selvstendighet og tiltakslyst, kan jeg skjønne er utrolig irriterende. Man får litt hetta av sånne mennesker. Hvorfor kan de ikke bare ta seg sammen og stå opp for seg selv!!? Eneste rådet jeg har er at du får bare bite tenna sammen og godta hennes nære nærvær i ditt liv, da du er sammen med tvillingsøsteren hennes. Prøv å oppmuntre og komme med forslag til henne, hva hun kan gjøre etc. Anonymkode: f3f7c...5a0 Takk for et godt svar! Ja, det er denne manglende tiltakslysten som irriterer meg, kan hende det ikke kom godt nok frem i innlegget. og jeg har allerede jobbet veldig mye med meg selv om at hun alltid kommer til å være der, og det plager meg ikke heller Får vel som du skriver bare fortsette å komme med forslag til henne!
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #8 Skrevet 13. juli 2018 Det er et vanlig problem blant tvillinger. De behandles ofte som en enhet så da blir det til at den dominante/utadvente sin personlighet tar styringa mens den andre følger. De burde ha blitt delt mer som barn. Nå blir det vanskeligere å endre et 20+ mønster. Anonymkode: 49047...cc7 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #9 Skrevet 13. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det er et vanlig problem blant tvillinger. De behandles ofte som en enhet så da blir det til at den dominante/utadvente sin personlighet tar styringa mens den andre følger. De burde ha blitt delt mer som barn. Nå blir det vanskeligere å endre et 20+ mønster. Anonymkode: 49047...cc7 Det er grunnen hos meg og tvillingen(søsteren) min. Hun er den dominerende her, og jeg har alltid diltet etter, og det har blitt rollene våre, som vi har "dyrket" siden vi var småunger. Vi har en god del andre tvillinger i omgangskretsen vår, både p-ga mange tvillinger i familien, men også fordi det er lettere å være venner og kjærester med andre tvillinger. Fordi de "skjønner greia" De skjønner at vi er en 2 for 1 deal. Anonymkode: 1eda3...26b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #10 Skrevet 13. juli 2018 Høres ut som hun kanskje sliter med angst eller andre problemer og sliter derfor med jobb og studier. Når du spør henne om hun har fått jobb osv føler hun at hun må snakke rundt det, for hun kan ikke innrømme at hun sliter, og forsøker late som om hun er normal Hun merker nok også at du dømmer henne + at hun har kanskje sosial angst der hun er nervøs rundt deg fra før av Tenker du må lære deg å akseptere at livet ikke er like enkelt for alle, og at alle ikke har den samme evnen til å vætr trygg og selvsikker Anonymkode: 357d7...31a 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #11 Skrevet 13. juli 2018 og vi ser det samme hos mange av dem også. Det er en som tar styringen. Anonymkode: 1eda3...26b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #12 Skrevet 13. juli 2018 Høres veldig tvilling ut ja. Jeg ser noe av det samme hos mine tvillinger. Man prøver å oppdra de til å bli selvstendige men det er veldig vanskelig. At de har samme venner er ikke det minste rart, de har tross alt gått alle barneårene i samme barnehage og samme klassetrinn på skolen. Anonymkode: 6350c...87b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #13 Skrevet 13. juli 2018 Greit nok at tvillinger kan være nært knyttet, men de har rett til å ha privatliv og egne meninger. Innlegget ditt burde handle om kjæresten din. Hvordan snakke med kjæresten din om at hun skal sette grense for tvillingsøster. Det er ikke ditt ansvar å forandre tvillingsøster, og lære henne å bli selvstendig. Ditt ansvar er å få ditt forhold til å fungere. Føler du at tvillingsøster kan bli i meste laget må du ta dette opp med kjæresten din. Det er hun som må sette grenser. Dessuten kan det være svært frustrerende å være uten jobb å få dette spørsmålet hele tiden. Vil du ikke ha svarene hennes rundt dette? Nei da spør du heller ikke. Da dropper du tema som irriterer deg, og heller snakker om noe mer interessant. Skjønner at du irriterer deg over tvillingsøster, men tror du vil få det bedre om du flytter fokus. Får ikke tvillingsøster jobb, neivel det er ikke ditt problem. La det ligge. Klager hun til søsteren sin, og belaster deres forhold med slike ting. Må du forklare kjæresten din at dette er vanskelig for deg. Anonymkode: f6db0...8ad 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå