Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Får litt kluss ved åpning av enkelte filer (pdf bl.a.) på nettet, og får beskjed om at det er for lite (visuellt?) minne. PC er ganske ny, og det er god kapasitet på disken, ca. 80 % ledig plass. Hva kommer lite minne av, og hva kan jeg gjøre for å forbedre dette?

Skrevet

Hvert program du kjører bruker minne. Enkelte programmer mer enn andre. Hvis du får beskjed om at du ikke kan kjøre et program eller åpne en fil pga. lite minne bør du avslutte én eller fler programmer eller prosesser som kjøres på PCen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Får litt kluss ved åpning av enkelte filer (pdf bl.a.) på nettet' date=' og får beskjed om at det er for lite (visuellt?) minne. PC er ganske ny, og det er god kapasitet på disken, ca. 80 % ledig plass. Hva kommer lite minne av, og hva kan jeg gjøre for å forbedre dette?[/quote']

Det er nok ikke disk-kapasiteten som er problemet, men RAM.

Skrevet

Slike feil kommer ofte hvis man har installert programmer som er dårlig programert.

Du kan selv øke det virtuelle minnet(bare en liten instilling), hvis dette skaper mye problemer for deg.

Skrevet

Hvis du må benytte deg av virtuelt minne for å åpne et pdf-dokument så har du ganske enkelt for lite minne på maskinen din. Hvor mye lagringsplass du har spiller liten rolle.

Når du starter opp datamaskinen din så er den "opptelling" av minnet ditt(før windows starter opp). Hvis du kan finne ut hvor mye du har så hadde det vært til god hjelp for å hjelpe deg.

Det kan virke som om du har 256MB RAM(eller mindre...iiik), og dette er for lite for dagens operativ systemer(windows 2000 eller xp). Snakk med noen du kjenner som har peiling eller gå til Elkjøp for å få satt inn mere. Tror det kan koste rundt 500kr. Tror også Elkjøp er rimelig greie på betaling for arbeidet de utfører, da de tar betalt for hvert kvarter og ikke hver påbegynte time. Dette skal ikke ta lengre tid.

Gjest Anonymous
Skrevet
Slike feil kommer ofte hvis man har installert programmer som er dårlig programert.

Du kan selv øke det virtuelle minnet(bare en liten instilling), hvis dette skaper mye problemer for deg.

Takk for svar alle sammen!

Skal sjekke opp i rådene dere har gitt.

Men først til den som skrev det over; hvilken innstilling er det du mener jeg kan gjøre for å øke minnet?

Skrevet

Kan dere slutte og snakke om RAM? Det har sansynligvis VELDIG lite å gjøre med hvor mye RAM personen har.

Dette er ofte, som sagt.. En minnefeil i et program.

Dette løser du ved å finne programmet og avinstallere det. Det er jo ikke sikkert at det er Adobe Acrobat Reader, hvis det er det, forsøk å installer nyeste versjon.

(IOM at du har en så ny PC, går jeg ut i fra at du har windows XP)

For å øke virtuelt minne, må du først finne ut av hvor mye RAM du har. Dette gjør du ved å høyreklikke på min datamaskin og velge egenskaper.

Der står det mest sansynlig.

Jeg f.eks. har 512MB RAM. Min virtuelle minnefil burde være på 1024MB. Best practise fra Microsoft sier at man tar RAM * 2 og lager sidevekslingsfilen så stor. Og, har man muligheten, burde denne ligge på en annen hardisk i maskinen(ting går kjappere da).

Neste steg er:

Gå fra der du fant ut hvor mye RAM du hadde, til fanen "avansert".

Velg knappen "instillinger".

Velg fanen "Avansert".

Nederst her står det Virtuelt Minne. Velg "Endre".

Her skal du velge egendefinert størrelse på filen. Da skriver du inn det tallet du kom til, da du ganget RAM med to. Etter du har gjort dette, velger du knappen "angi".

Trykk "OK" tre ganger.

Nå får du beskjed om å starte på nytt.

Når PC-en din komer opp igjen, har du endret størrelsen på det virtuelle minnet.

Hvis ikke dette hjelper deg(egentlig lite sansynlig), så er det som sagt feil med et program. Og man kan sette inn så mye RAM man selv vil, men sansynligvis vil ikke dette hjelpe noe som helst. Så det så ;)

(Ta f.eks. bedriften til samboern.. der hadde dem samme feil på en hel haug av PC-er. Først satte dem inn fra 128 til 256MB RAM.. Samme feil. Satte inn 512MB RAM.. fikk fortsatt samme feil.. Og så viste det seg at det var et program)

Skrevet
Hvis du må benytte deg av virtuelt minne for å åpne et pdf-dokument så har du ganske enkelt for lite minne på maskinen din. Hvor mye lagringsplass du har spiller liten rolle.

Når du starter opp datamaskinen din så er den "opptelling" av minnet ditt(før windows starter opp). Hvis du kan finne ut hvor mye du har så hadde det vært til god hjelp for å hjelpe deg.

Det kan virke som om du har 256MB RAM(eller mindre...iiik), og dette er for lite for dagens operativ systemer(windows 2000 eller xp). Snakk med noen du kjenner som har peiling eller gå til Elkjøp for å få satt inn mere. Tror det kan koste rundt 500kr. Tror også Elkjøp er rimelig greie på betaling for arbeidet de utfører, da de tar betalt for hvert kvarter og ikke hver påbegynte time. Dette skal ikke ta lengre tid.

Og BTW, 256MB RAM holder helt utmerket til å kjøre win XP. Faktisk så er minimumskravet 64MB RAM. ;)

Gjest Aiwendil
Skrevet

Ikke rot med virtuell minne-innstillinger med mindre du virkelig vet hva du driver med. Skal ikke så mye til før enhver windows maskin går på tryne slik min gjorde en gang før. Og jeg er superbruker som vet hva jeg gjør - automatiske innstillinger i den delen lar man være og løser problemet med Acrobat Reader i stedet. Last ned fila ved å høyreklikke og prøv å åpne den etterpå direkte i Acrobat Reader. Får du samme feilmelding er det enten installasjonen eller fila som som er problemet.

Hvis ikke er det Internet Explorer som ikke klarer å kjøre prosessene Acrobat Reader gir den instrukser om. Litt verre å fikse, men du kan prøve nyere Acrobat reader som jordbær skrev, evt sjekke oppdateringer fra www.windowsupdate.com evt bruk Mozilla Firefox i stedet for IE. ;)

Skrevet

Hvis man aldri roter med ting man ikke vet hva er, lærer man aldri, aiwenkjære :)

I verstefall, kan hun bare starte via "last known good configuration" :)

Skrevet

Det er forskjell på hva som er nok til å kjøre et program og hva som er anbefalt. Poenget er at det er en oppgradering som gjør maskinen adskillig bedre. Jeg vil heller ikke anbefale å klusse med virtuelt minne hvis du ikke vet hva du holder på med. Det er i hvertfall ikke noe jeg vil anbefale til noen som snakker om visuelt minne.

Det later til at det er en spesifikk programfeil det er snakk om her. Minnelekasje er en vanlig programfeil, men sjeldene i godt etablerte programmer og enda sjeldnere at de byr på problemer i programmer som benytter beskjedne mengder minne.

Likevel, det er godt mulig dette er en spesifikk feil med en versjon av Adobe Acrobat Reader som jeg ikke kjenner til. Hvis det ikke hjalp med å gå fra 128MB til 512MB minne så er det ikke en minnefeil i programmet i det hele tatt, men en sjekk som ikke virket. Forsøk update funksjonen i programmet. Programoppdateringer er noe du har nytte av uansett.

Gjest Anonymous
Skrevet

Her var det mange forskjellige meninger..

Skal lese nøyere gjennom dem og se hva jeg tror jeg bør gjøre, har ikke fått tid til det ennå.

Vil bare opplyse at jeg har 248 MB RAM, og har Windows XP ja. Kan også opplyse at jeg ikke har hatt dette problemet tidligere, det er noe som er startet nettopp nå. Har ikke endret noe i innstillingene etter dette. Har også en eldre og "dårligere" maskin her, den har ingen problemer med dette (men har heller ikke Windows XP på denne, hvis dere mener dette er et spesielt "krevende" system..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...