Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen lure ord og triks mht å tilgi seg selv?

Noen ganger har man gjort noe man angrer på, men så blir det liggende å gnage i hodet, kanskje hver eneste dag. Dette synes jeg er destruktiv, særlig hvis den det gjelder alt har tilgitt deg.

Noen som vet om det finnes litteratur om temaet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm.. det der er ikke lett, men for min egen del så bearbeider jeg mye gjennom å skrive dagbok og/eller dikt.

For meg er det terapeutisk å "tømme" hodet ut på et ark og kanskje ta det frem igjen senere for å kjenne litt på det på nytt.

Jeg har skrevet dagbok i mange, mange år og tar ofte frem igjen gamle bøker for å lese litt. Forstår meg selv bedre og ser gamle hendelser i et nytt lys gjennom det jeg har skrevet.

Skrevet

Men om man ikke er glad i å skrive...?

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Det som har hjulpet meg i de fleste situasjoner, er rett og slett å affirmere på det.

Dvs at jeg sier om og om igjen til meg selv at "Fortid er fortid, jeg gjør vondt verre ved å la være å gå videre. Det er ingenting jeg kan forandre ved å bekymre meg for det. Jeg er tilgitt."

Affirmere er noe vi gjør hele tiden, men i 98% av tiden blir affirmasjonene negative. Man kan snu det til noe positivt ved å aktivt gå inn for å snakke positivt til seg selv.

Når du går og gnager på det du har gjort, affirmerer du negativt. Etterhvert som du sier positive ting til deg selv, går det inn i underbevisstheten og blir til ekte tanker om deg selv. :)

Skrevet

Jeg er heller ikke glad i å skrive, så jeg affirmerer! (Jeg visste ikke at det var å affirmere så nå lærte jeg noe nytt idag :-) Takk Leya!)

Det fungerer iallefall utmerket for meg, viten om at jeg ikke kan forandre det som har skjedd må jeg bare akseptere. Når tankene kommer snikende prøver jeg å fokusere på hvordan jeg kan bruke denne erfaringen til å ikke gjøre samme feil neste gang. Vissheten om at alle negative opplevelser vil styrke og utvikle meg dersom jeg klarer å dra lærdom av dem hjelper også.

Gjest Moonshadow
Skrevet
Jeg er heller ikke glad i å skrive, så jeg affirmerer! (Jeg visste ikke at det var å affirmere så nå lærte jeg noe nytt idag :-) Takk Leya!)

Det fungerer iallefall utmerket for meg, viten om at jeg ikke kan forandre det som har skjedd må jeg bare akseptere. Når tankene kommer snikende prøver jeg å fokusere på hvordan jeg kan bruke denne erfaringen til å ikke gjøre samme feil neste gang. Vissheten om at alle negative opplevelser vil styrke og utvikle meg dersom jeg klarer å dra lærdom av dem hjelper også.

Det samme gjør jeg.

Skrevet

Ingen som har tips om noe litteratur?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...