AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #1 Skrevet 13. juli 2018 Jeg er født midt på 80-tallet, og kan ikke huske at mine foreldre smurte meg med solkrem da jeg vokste opp. Tror ikke de bruker solkrem selv heller, hverken nå eller da. Husker såvidt at vi hadde en flaske som sto faktor 8 på, men tror ikke det var så nøye, det var vel helst hvis vi allerede hadde blitt solbrent. Må si jeg bekymrer meg litt for hva all den eksponeringen kan ha gjort av skade.. Har allerede fått pigmentflekker i ansiktet.. Hurra!! Nå har jeg selv en datter, som jeg smurer med faktor 50 "hele tiden". Er livredd for at hun skal bli brent. Har det blitt mer fokus på det nå? Hva er deres erfaringer? Anonymkode: 2934c...61f 1
alabaster Skrevet 13. juli 2018 #2 Skrevet 13. juli 2018 Ja, det er mye mer fokus på solbeskyttelse nå enn for 40 år siden. 3
Frostrose Skrevet 13. juli 2018 #3 Skrevet 13. juli 2018 Jeg ble også født på 80-tallet, og vi ble smurt med solkrem. Faktor 15 i Norge, og 30 de gangene vi var i "Syden". Jeg tror det er større fokus på hva solen kan gjøre av skade nå. Det er vel også forsket mer på hudkreft. Det er naturlig at man da beskytter barna mer. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #4 Skrevet 13. juli 2018 Jeg ble født på 60/70-tallet og ble smurt med spenol😱😉 Men fra begynnelsen av 80-tallet brukte jeg solkrem! Er veldig glad i sola, men bruker alltid solkrem! Anonymkode: 6b2fa...37a 3
bopera Skrevet 13. juli 2018 #5 Skrevet 13. juli 2018 Jeg er også født på 80-tallet, og kan huske at foreldrene mine var veldig opptatt av at vi smurte oss ofte, og med riktig faktor, både på ferie og hjemme. De gangene vi var på den berømte «Sydenferien», ble vi hyppig smurt i løpet av dagen, og måtte smøres på nytt for hver gang vi var i vannet. Det var veldig mye fokus på dette der jeg kommer fra. Husker til og med at apoteket sendte ut gratis solkrem i posten et par år, med en brosjyre om «farene ved å bli solbrent». De gangene vi er i solrike feriedestinasjoner nå, så smører vi kun med 50 og 30. Ja, det tar lengre tid å bli solbrun, hvis det er det som er målet med turen, men konsekvensene er ikke verdt det.
TulleJenny Skrevet 13. juli 2018 #6 Skrevet 13. juli 2018 Jeg er født tidlig på 90 tallet og kan ikke huske at foreldrene mine passet på med solkrem når jeg var barn. Rart for jeg er rødhåret og har veldig ømfintlig hud.
Lumos Skrevet 13. juli 2018 #7 Skrevet 13. juli 2018 Jeg er født sent på 80-tallet. Ble smurt med solkrem, både faktor 15, 20 og 25 husker jeg vi hadde flasker av. Ble dog brent av og til allikevel. Smørte alltid godt når vi var i «syden», og bli jeg brent var det på med en hvit t-skjorte når jeg badet😅 Er mye større fokus på riktig faktor og nok solkrem i dag, heldigvis
Biloba Skrevet 13. juli 2018 #8 Skrevet 13. juli 2018 Født på slutten av 70-tallet. Vi hadde solkrem, men den ble bare brukt til skikkelige stranddager og skiturer i solen, ikke til hverdags når vi lekte og badet ute. Å bli litt solbrent var en del av rutinen hver sommer, følelsen av å lete etter passelig temperatur i dusjen for å vaske seg med førstegradsforbrenning, og lett svie og kløe under dynen om kvelden. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #9 Skrevet 13. juli 2018 Kan ikke huske noen rutine på smøring av solkrem i min barndom,jeg er født i 1980. Husker en venn av meg alltid ble så solbrent stakkars,rødhåret som han var. Anonymkode: 2d133...594 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #10 Skrevet 13. juli 2018 Jeg tror vel heller at det er solkremen som er farlig. Og solarium. Selv har jeg helt sluttet med solkrem. Anonymkode: 74f80...b63 1
applestories Skrevet 13. juli 2018 #11 Skrevet 13. juli 2018 Født i 1984, og vi ble alltid smurt om sommeren. Det er gode sommerminner, lukten av sommer og hvordan vi alltid måtte smørre oss før vi gikk ut Jeg tror nok det var mamma sin fortjeneste, da pappa ikke bruker solkrem. Selv har jeg blitt mye mer bevisst på det de siste par årene, og smørrer meg vanligvis før jeg skal gå ut. Blir ikke noe brun allikevel, solkrem eller ikke, så da kan jeg like godt bruke høy faktor.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #12 Skrevet 13. juli 2018 Født på begynnelsen av 70-tallet, og da vi dro til «Syden» for første gang, haddevi faktor 5, og den rødhpredegutten som reiste med oss hadde spesialbestilt solkrem på apoteket med faktor 20 og 25 (og det var steindyrt). Min far ble så forbrent at han lå med feber husker jeg, men jeg som var liten og blond fikk flagrende langermede skjorter og solhatt, så de var ikke helt bevisstløse tross alt. Satt i skyggen Osv Anonymkode: 80145...964
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #13 Skrevet 13. juli 2018 Født tidlig på 70-tallet, og kan ikke huske at vi brukte solkrem. Brukte vel noe hvis vi var på fjellet i påsken (faktor 4 eller 6), men aldri ellers. Har aldri vært i Syden. Bruker aldri solkrem nå heller, og blir aldri brent. Har færre rynker enn andre på min alder. Anonymkode: 03cd8...e68 1
Ullvott Skrevet 13. juli 2018 #14 Skrevet 13. juli 2018 Jeg er født tidlig på 70-tallet og ble alltid smurt inn med solkrem som barn. Hele familien er veldig lyse i huden, så det var nok litt ekstra påpasselighet pga det. Solfaktoren, derimot, var mye mye lavere enn i dag Faktor 12 var skikkelig høyt på den tiden! Tror ikke jeg fikk tak i faktor 20 eller høyere før mot slutten av 80-tallet.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #15 Skrevet 13. juli 2018 Jeg ble ikke smurt. Smører heller ikke barna mine så ofte. Nå bor vi i midt-norge, da, og det er ikke så mye sol her... Minstemann har mye lysere hud enn eldstejenta, så han blir smurt mest. Barna går med caps om sommeren, og vi er ikke strandløver som ligger og steiker oss i sola, noen av oss. Har en i familien som jobber på kreftavd. på sykehuset. Der hersker det stor enighet blant legene om at solkrem er noe man ikke bør ha for mye av, om det ikke er noe helt ekstremt med en persons hud, eller om man ligger i en solstol og bruner seg hele dagen. Heller sette seg litt i skyggen på solfulle dager. Selv bruker de ikke solkrem. Anonymkode: 9fb46...c26 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #16 Skrevet 13. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble ikke smurt. Smører heller ikke barna mine så ofte. Nå bor vi i midt-norge, da, og det er ikke så mye sol her... Minstemann har mye lysere hud enn eldstejenta, så han blir smurt mest. Barna går med caps om sommeren, og vi er ikke strandløver som ligger og steiker oss i sola, noen av oss. Har en i familien som jobber på kreftavd. på sykehuset. Der hersker det stor enighet blant legene om at solkrem er noe man ikke bør ha for mye av, om det ikke er noe helt ekstremt med en persons hud, eller om man ligger i en solstol og bruner seg hele dagen. Heller sette seg litt i skyggen på solfulle dager. Selv bruker de ikke solkrem. Anonymkode: 9fb46...c26 Interessant. Er det hudkreft de jobber med?Vet du noe om hvorfor de mener det? Det kommer jo frem at det er mye dritt i solkremene, og hormonforstyrrende midler. Er sikkert noe i at man ikke bør eksponeres alt for mye for solkrem heller.. Anonymkode: 2934c...61f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #17 Skrevet 13. juli 2018 Vokst opp på 90-tallet og blei aldri smurt. Gjør ikke det den dag i dag heller. Anonymkode: 69dd6...c08
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #18 Skrevet 13. juli 2018 Er født på tidlig 80-tall. Og det var mye smøring med solkrem.. Både i Norge og på ferie. Er nå gift med en onkolog (kreftlege) som helst unngår solkrem på grunn av alle de skadelige stoffene. Det farligste er å bli solbrent, det nest farligste er solkrem. Men litt farge gjør ingenting. Vi har et avslappet forhold til sol og bad, og smører oss litt når vi vet vil blir mye eksponert for sol en dag. Og vi ligger aldri rett ut i sola og steker oss, tar alltid lunsjen i skyggen, og så videre. Anonymkode: c0e08...58c
Zoey Skrevet 13. juli 2018 #19 Skrevet 13. juli 2018 Født tidlig 80, og jeg ble godt smurt. Ikke alltid, men om vi skulle på ski på vinteren var det solstift i ansiktet, og på sommeren om vi var hos besteforeldre og holdt på med slått, ute på badesteder og når vi skulle være mye ute så ble jeg alltid smurt. Hatet den vannfaste, den var så klissete.
Gjest Uhumskheter Skrevet 13. juli 2018 #20 Skrevet 13. juli 2018 født på midten av 80-tallet og hadde alltid gress og grus klistret til kroppen min fordi jeg var dekket av klissete solkrem 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå