AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #1 Skrevet 13. juli 2018 Hei dere, jeg startet på jobb den 25.juni og har nå planer om å flytte til London med min kjære og starte familie der. Når skal man si ifra og hvordan fungerer dette? Dette er mitt første jobb så aner ingenting. Takk for svar. Anonymkode: 57817...0ea
Sirah Skrevet 13. juli 2018 #2 Skrevet 13. juli 2018 Du har vel en oppsigelsestid? Arbeidsgiver trenger i utgangspunktet ikke vite hvorfor du slutter, men for å være litt real ville jeg nok fortalt det i god tid. 1
Amantheia Skrevet 13. juli 2018 #3 Skrevet 13. juli 2018 Alt du eigentleg treng å tenkje på, er oppsigelsestid. om du skal flytte i slutten av desember, og du har ein mnd oppsigelsestid, så må du seie opp stillinga innan slutten av november. Har du tre mnd oppsigelsestid, så må du seie opp innan slutten av september. Er ikkje verre enn det. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #4 Skrevet 13. juli 2018 6 minutter siden, Amantheia skrev: Alt du eigentleg treng å tenkje på, er oppsigelsestid. om du skal flytte i slutten av desember, og du har ein mnd oppsigelsestid, så må du seie opp stillinga innan slutten av november. Har du tre mnd oppsigelsestid, så må du seie opp innan slutten av september. Er ikkje verre enn det. 6 minutter siden, Sirah skrev: Du har vel en oppsigelsestid? Arbeidsgiver trenger i utgangspunktet ikke vite hvorfor du slutter, men for å være litt real ville jeg nok fortalt det i god tid. På arbeidsavtalen står det «I prøvetiden 14 dager. Ved fast ansettelse 1 måned gjeldende fra den første i måneden etter at oppsigelsen er levert skriftlig. For øvrig gjelder bestemmelsene om oppsigelse etter arbeidsmiljøloven». Så det betyr jeg må si ifra på slutten av november da? Anonymkode: 57817...0ea
Sirah Skrevet 13. juli 2018 #5 Skrevet 13. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: På arbeidsavtalen står det «I prøvetiden 14 dager. Ved fast ansettelse 1 måned gjeldende fra den første i måneden etter at oppsigelsen er levert skriftlig. For øvrig gjelder bestemmelsene om oppsigelse etter arbeidsmiljøloven». Så det betyr jeg må si ifra på slutten av november da? Anonymkode: 57817...0ea Slik jeg tolker det må du si ifra innen den 1. en måned før du har tenkt å slutte Kanskje noen er bedre på dette enn meg?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #6 Skrevet 13. juli 2018 Dkal du flytte i desember må du nok si i fra før 1 oktober. Men du kan jo si du vil jobbe frem til en eksakt dato. Sier du i fra før 1 november så må du jobbe ut hele desember. Anonymkode: ef39a...30c 3
Carrot Skrevet 13. juli 2018 #7 Skrevet 13. juli 2018 Står det noe i kontrakten din om hvor lang prøvetiden er? For noen er det en mnd, noen tre, andre 6 mnd. Og i denne er det to uker gjensidig oppsigelse. Etter at prøvetiden er over er det 1 mnd i følge din kontrakt, men - det henvises også til AML som da gjelder etter en hvis tid. Hvis du har 6 mnd prøvetid har du fortsatt 14 dager oppsigelse fra dato ref kontrakt, er prøvetiden din ute i desember - altså minimum en mnd før må du si opp før 30 Oktober for å ha siste arbeidsdag Fredag 30 November. Sier du opp 1 november har du siste arbeidsdag 31 Desember.. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #8 Skrevet 13. juli 2018 11 minutter siden, Carrot skrev: Står det noe i kontrakten din om hvor lang prøvetiden er? For noen er det en mnd, noen tre, andre 6 mnd. Og i denne er det to uker gjensidig oppsigelse. Etter at prøvetiden er over er det 1 mnd i følge din kontrakt, men - det henvises også til AML som da gjelder etter en hvis tid. Hvis du har 6 mnd prøvetid har du fortsatt 14 dager oppsigelse fra dato ref kontrakt, er prøvetiden din ute i desember - altså minimum en mnd før må du si opp før 30 Oktober for å ha siste arbeidsdag Fredag 30 November. Sier du opp 1 november har du siste arbeidsdag 31 Desember.. Så jeg bare sier da ifra før 30.oktober for å ha siste arbeidsdag 30.november om jeg forsto det riktig?😅 Anonymkode: 57817...0ea
Carrot Skrevet 13. juli 2018 #9 Skrevet 13. juli 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg bare sier da ifra før 30.oktober for å ha siste arbeidsdag 30.november om jeg forsto det riktig?😅 Anonymkode: 57817...0ea hvis du ser på den linken er det ganske godt forklart der Sitat Dette kan illustreres med følgende eksempler: En oppsigelse som er gitt 31.12 medfører at oppsigelsesfristen (oppsigelsestiden) begynner å løpe fra 1. januar. (påfølgende år). En oppsigelse som er gitt 1. januar medfører derfor imidlertid at oppsigelsesfristen først løper fra 1. februar. NB! Fristene begynner først å løpe fra det tidspunktet en formgyldig oppsigelse er gitt. Reglene om hvordan oppsigelsen skal utformes og leveres følger av arbeidsmiljøloven § 15-4. Oppsigelsestiden – eller oppsigelsesfristene – som er angitt i arbeidsmiljøloven er minstefrister. Det er lov å avtale lengre oppsigelsestid, så lenge dette er til gunst for arbeidstaker. Merk deg reglene for hvordan den skal skrives og leveres
Glitnir Skrevet 14. juli 2018 #10 Skrevet 14. juli 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Dkal du flytte i desember må du nok si i fra før 1 oktober. Men du kan jo si du vil jobbe frem til en eksakt dato. Sier du i fra før 1 november så må du jobbe ut hele desember. Anonymkode: ef39a...30c Nei, med én måneds oppsigelsestid gjeldende fra 1. i måneden etter, må hun si opp før 1. NOVEMBER. Så lenge hun sier opp før 1. november er oppsigelsestiden ute 30. november. Dersom hun fremdeles er i prøvetid er det 14 dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå