Gå til innhold

Beskjed til barna eller de voksne?


Lissie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte bare på noe. Hvis ditt barn har gjort/gjør noe som er til plage for andre barn. Ville du da at det skulle snakkes saklig med barnet, eller ville du helst at man skulle tatt det opp med deg (barnets mor/far)?

Har skjønt at det finnes mange meninger om dette.

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt grit å snakke saklig til barnet om hva som er hent, men synes også at det er greit å snakke med foreldrene om det. Hvorfor enten eller, når man kan ta både og.........

Synes det er velgdig viktig at andre foreldre bryr seg om alle barn når de er ute. Hvis et barn gjør noe galt, og ikke voksne reagerer på dette, ser jo barnet er dette er ok. Ansvarsfraskrivelse er jo det største problemet når det gjelder sosialisering og barneoppdragelse.... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler - stort sett.

Framgangsmåten ville variert med alvoret i det barnet hadde gjort.

Ikke alt for alvorlig - tatt det opp med barnet, og gitt det en mulighet til å endre atferd, men med beskjed at hvis det skjer igjen - da blir det samtale med mor/far også. Det er greit å gi et brn en sjanse også.

Litt alvorlig, - snakke med barnet, og informere foreldrene - det er greit at foreldrene vet hva de håpefulle holder på med, men det kan også være greit å gi beskjed om at saken er ordnet opp i allerede.

Mer alvorlig - snakke med barn og foreldre - helst samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er greit synes jeg. Det er jo ikke alltid foreldrene er der til å si at nå er det nok. Og noen ganger er det mer effektiv at en fremmed voksen sier i fra enn en forelder...

Forresten ble jeg vitne til en slik episode for et par uker siden her i Australia på kjøpesenteret. En gjeng med 13-14 år gamle gutter hadde det veldig gøy med å stå i andre etasje og spytte ned på folk i første etasje. Rasende festlig når en forbipasserende der nede fikk ei spyttekløse i nakken. Så kom en middelaldrende kraftig mann, griper tak i skulderen på et par av dem, og sa rimelig høyt (slik at de fikk flere tilskuere.. :wink: ) at fikk han se at de holdt på med der en gang til så skulle han kontakte politi! Da var det en flau og skamfull gjeng som begynte å bevege seg hjemover..... mannen fikk applaus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...