Gjest5 Skrevet 13. juli 2018 #1 Skrevet 13. juli 2018 Helsevesenet overkjører personvernet og poenget med tjenesten. For alle andre er en nødt til å forholde seg til personvernbestemmelsene. Men dette gjelder altså ikke helsevesenet. De følger ikke dette til tross for at det de samler inn er mye mer personlig og privat enn ellers. Spesielt når det gjelder innen psykisk helse. Har en det psykisk vanskelig blir en oppfordret til å kontakte helsevesenet og snakke om det for å se om det kan være til hjelp. Men en blir ikke informert om at i det en gjør det det en sier, gjerne det en ikke har klart å snakke med noen om før, heller ikke ens nærmeste, blir lagret i ett offentlig arkiv men hvor det nesten er umulig å få det fjernet. Dette er alvorlig. En blir fratatt privatlivet, selvbestemmelse og kontroll over egen situasjon. Uten å ha fått beskjed om dette, får en ikke tenkt over hva som er riktig for en, om det er noe en vil benytte seg av eller ikke. Man blir fratatt samtykke. Og dette kan være katastrofalt for en og hindre selve poenget med tjenesten. Kommer du borti feil folk her er det katastrofalt da maktforholdet hva gjelder deg privat er skjevt. Men det kan også ødelegge for poenget om du kommer til en bra person. Da det du regnet med at en samtale skal være til hjelp, ikke får lov å bli nettopp det. De gir deg ikke lov til å bestemme over eget privatliv, noe som ellers har vært en selvfølge. Jeg mener dette er veldig alvorlig. Og anbefaler folk om å holde seg unna offentlig helsevesen innen psykisk helse, der poenget er å snakke med noen. I det du gjør det blir det du sier til ett offentlig arkiv under arkivloven. Dette sier at det som hovedregel aldri kan fjernes og at det til slutt skal leveres til riksarkivet. Benytt heller det private der er hovedregelen at det til slutt skal slettes. Og det går heller ikke under arkivloven. Eller vær med å få endret dette, eller ikke benytt noe av det. Ellers er reglene slik at når det ikke er behov for noe lenger skal det slettes. Dette ser helsevesenet også ut til å ikke ta hensyn til. Jeg mener at om en går til psykolog, så må alt som denne personen skriver for å huske det fra gang til gang slettes i det man avslutter hos dem og man burde kreve det underveis. Alt personlig og privat burde da slettes om de skal forholde seg til reglene. Man er ferdig, oppnådd det en gikk dit for. Hva tenker andre om dette?
Alvario Skrevet 13. juli 2018 #2 Skrevet 13. juli 2018 Anbefaler deg å sette deg inn i de nye GDPR reglene (personvern) som trer i kraft nå i høst.
Gjest5 Skrevet 13. juli 2018 Forfatter #3 Skrevet 13. juli 2018 Har gjort det. De gjelder ikke fult ut helsevesenet.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #4 Skrevet 13. juli 2018 Alle opplysninger som blir journalført i helsevesenet er taushetsbelagt om du da ikke samtykker til at informasjon skal deles med andre. Hvordan skal helsevesenet kunne gi den riktige behandlingen om pasienten ikke oppgir personlige opplysninger? Alle som jobber i helsevesenet skal utøve profesjonalitet. Taushetsbelagte opplysninger er underlagt noen av de strengeste paragrafene i lovverket for helsepersonell. Helsepersonell kan heller ikke "grave" i journaler for moroskyld. Disse opplysningene kan heller ikke oppgis til andre institusjoner eller instanser uten ditt samtykke. Brudd på taushetsplikt har alvorlige følger og kan medføre at arbeidsforholdet avsluttet og få strafferettslige konsekvenser Når man oppgir personlige opplysninger, så skal ikke disse brukes mot deg. Det kalles profesjonalitet Ingen system eller mennesker er perfekt, men man må kunne stole på at helsepersonell følger de regler og prosedyrer de har blitt pålagt. Å komme med skremselspropaganda om at folk skal holde seg unna helsevesenet som er der for å behandle deg og gi den riktige behandlingen. Selv om du mener det er uriktig at informasjon blir lagret, så er de aller fleste glade at disse personlige opplysningene arkiveres fordi de livsviktig og nødvendig verktøy for at de får den hjelpen de trenger Anonymkode: 62a67...5dc 1
Gjest5 Skrevet 13. juli 2018 Forfatter #5 Skrevet 13. juli 2018 (endret) Uansett hvor mye taushetsplikt det er, hvor strengt det er osv. Så er det jeg sier at er det ikke greit, så er det ikke greit. Det handler ikke om at man kan begrense andres innsyn, det handler om at en ikke skal være i den situasjonen at en trenger å gjøre slikt. At en skal få være ferdig med det når en samtale er ferdig. Mener ikke helsevesenet som helhet. Det jeg reagerer på er spesielt når det gjelder psykisk helse. Og poenget er å snakke med noen for å få sortert tanker, kommet seg over ting, få tips om hvordan å håndtere ting og hvordan man fungerer osv. En stor del av dette kan dreie seg om og være hele poenget at en finner ut selv hvordan en vil forholde seg til ting, definere seg selv osv. At en i den sammenheng ikke blir gjort oppmerksom på at det en sier kan bli skrevet ned og at en nesten ikke har mulighet til å få det fjernet. Det er mange som ikke vet noen ting om hvordan dette systemet fungerer og tror at en samtale bare er en samtale og at det kunn skrives helt generelt. Nå er det også slik at ikke alle er så profesjonelle. Og det er ikke greit at det gis ett inntrykk av dette systemet som ofte ikke stemmer og som gjør at folk ikke får ivaretatt seg selv i møte med det. Endret 15. juli 2018 av Gjest5
Gjest5 Skrevet 14. juli 2018 Forfatter #6 Skrevet 14. juli 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal helsevesenet kunne gi den riktige behandlingen om pasienten ikke oppgir personlige opplysninger? Anonymkode: 62a67...5dc For å svare på det du spør om. Det er nettopp det. Om en kan snakke sammen hvor samtalen bare forblir en samtale er ikke det ett problem. Om helsepersonellet har behov for å huske noe kan dette fjernes når det ikke er behov for det mer. Det kan være underveis eller når en avslutter. Da det er avsluttet har personen oppnådd det en ville, eller avsluttet fordi det er feil for en. Men når det er slik det er nå må en først bli gjort klar over det, så en kan ta stilling til om en syns det er greit å benytte det under de omstendighetene. Personlig syns jeg det ikke er greit å benytte seg av noe slikt under de omstendighetene og om jeg skulle opplevd det som greit der og da syns jeg ikke det er greit når en ikke kan angre om det er det riktige for en. Da det ikke er greit er det klart da blir det ikke noe helsehjelp og det at personvernet ikke gjelder på lik linje i helsevesenet som ellers kan føre til at en er svært forsiktig med hva en sier til helsevesenet ellers også, for å ivareta eget personvern. Så jeg mener det er mye mer forsvarlig og kvalitetsmessig om de hadde fulgt personvernet som alle andre. Les dette Dette er hva jeg reagerer på: "pasientopplysninger skal dokumenteres uten samtykke"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå