Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei:) mener å huske at jeg leste i en tråd at man ikke trenger å ha oppfylt kravene om 5 års aktivitet for å bli tatt opp til 23/5 programmet så lenge man har de 5 årene i orden når man søker høyere utdanning. 

Kort om meg så har jeg ett år på vgs og 5 års deltid arbeidspraksis. Det har variert i stillingsprosent men i gjenn

Anonymkode: 03deb...21c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trykket på fort, her kommer resten.

hatt i gjennomsnitt 40 prosent stilling. Er det virkelig sånn at dette ikke teller fordi det er under 50%? Det bør jo kunne bli komprimert til å utgjøre i det minste 1 eller 2 år? Noen som vet om det er helt bortkastet for meg å ta dette nå? Har hørt at 23/5 teller som jobb/aktivitet så hvis jeg tar dette vil jeg bare ha oppfylt 2 av 5 års jobb/utdanning da? 😕

Anonymkode: 03deb...21c

AnonymBruker
Skrevet

Kjente jeg ble litt nervøs nå... Jeg har kommet inn på voksen opplæring, men har vært usikker på om jeg har dekket de 5 årene som kreves, men trodde det var ok nå som jeg kom inn... Risikerer jeg nå to år på skole rett i dass da, fordi jeg kanskje ikke får det godkjent, fordi jeg ikke har jobbet i 5 år sammenlagt? Har hatt 25% stilling i et selskap i mange år som er konkurs, og 100% i et halvt år i et annet som er konkurs, så vet ikke hvor lett det er å få tak i dokumentasjon på det nå... 

Anonymkode: 79db0...82c

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjente jeg ble litt nervøs nå... Jeg har kommet inn på voksen opplæring, men har vært usikker på om jeg har dekket de 5 årene som kreves, men trodde det var ok nå som jeg kom inn... Risikerer jeg nå to år på skole rett i dass da, fordi jeg kanskje ikke får det godkjent, fordi jeg ikke har jobbet i 5 år sammenlagt? Har hatt 25% stilling i et selskap i mange år som er konkurs, og 100% i et halvt år i et annet som er konkurs, så vet ikke hvor lett det er å få tak i dokumentasjon på det nå... 

Anonymkode: 79db0...82c

Jeg vet ikke med voksenopplæring, men jeg har søkt høgskole med 23/5 nå og da vurderer de dokumentasjonen før jeg får svar. Om jeg ikke har de 5 årene kommer jeg ikke inn.

Anonymkode: f9197...51f

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe som heter "23/5-programmet". 23/5-regelen er noe som eventuelt lar seg gjelde når du søker om opptak gjennom SO. Det er SO som avgjør om kriteriene om praksis er oppfylt. Det vurderer de når du søker om opptak til høyere utdanning. Det er ikke voksenopplæringen som avgjør dette.  

Anonymkode: 493ef...7ed

• Liker 4
Skrevet

Du kan gå til nav og de kan skrive ut et dokument hvor all arbeid på deg er registrert. SO godkjenner dette dokumentet (som jeg ikke husker navnet på).

Gjest Grønnbris
Skrevet (endret)

Hei. De 5 årene med praksis gjelder for HØYERE utdanning, og gjelder bare kombinert med de 6 fagene du skal ta hos voksenopplæringen og at du er over 23 år når du søker. Voksenopplæringen er jo VGS, og der kommer du inn uansett, det er et steg på veien til å oppnå studiekompetanse via 23/5.

Når du er ferdig med de 6 studiekompetansefagene, så må du dokumentere alt av arbeidspraksis. Når du da har jobbet 40% må du regne om alle arbeidstimene til hele år. 1 år = 1800 timer, sier SO (Samordna opptak). De 6 fagene teller som et helt skoleår, altså et års praksis. Hvis du har gått andre skoleår, f. eks yrkesfag og har fullført, gjelder disse årene også. Bare å spørre meg mer, jeg holder på med det samme selv, så jeg har spurt dem om alle disse tingene.

Timene på jobb skal bekreftes av tidligere sjefer. En helt enkel attest hvor det står "navn" har jobbet her hos "bedrift" i totalt 5670 timer, fra august 2013 til mai 2017. Dette kan du vel få tak i selv om bedriften er konkurs.

Eks. regnestykke:

6-fagspakken = 1 år
vg1 yrkesfag bestått = 1 år
1800t jobb= 1 år

1800t jobb= 1 år

1 år fullført FHS = 1 år

Totalt: 5 års praksis, og bestått studiekompetansefagene

Endret av Grønnbris
Gjest catalula
Skrevet

Vil bare tilføye at det er flere ting som kan gå innunder de fem årene. 

Jeg hadde dokumentert sykdom og at jeg var i foreldrepermisjon :) Hadde ikke jobbet noen av årene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...