Gå til innhold

Løgnfabrikker laget Norges mest delte saker i mai

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når ble humorsider "løgnfabrikker"? Har faktisk.no for lite fornuftig å gjøre når de lager sånne artikler?

https://www.faktisk.no/artikler/bA/lognfabrikker-laget-norges-mest-delte-saker-i-mai

Bergenseren Rene Klevelands blogginnlegg om at du kan bli full av iskrem med sprit var Norges mest delte sak i mai. Ingen nettsteder hadde like høye delingstall som løgnfabrikken Dagmagasinet.com.

Anonymkode: 5ff49...11c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var jo trodd at Internett ville være en kilde til kunnskap og demokrati. Men det viser seg jo at det er heller motsatt. Løgn og overvåking er det Internettet vi har fått. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke fatte og begripe at folk går fem på de artiklene....

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Sirah said:

Jeg kan ikke fatte og begripe at folk går fem på de artiklene....

Trump vant presidentvalget i USA. Det synes jeg gir litt innsikt i hvor mange som er villig til å tro på hva som helst. 

Anonymkode: 91d30...47a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det forsåvidtikke feil å kalle dem "løgnfabrikker", men for meg gir det også en slags legitimitet i den forstand at man tar dem litt mye på alvor. Dette er åpenbare tulleartikler, og selv om folk som likevel lar seg lure av dem burde vært internert både for vår og deres egen sikkerhet ser jeg på "fake news"-nettsider som virkelig gjør et forsøk på å gjøre ting troverdig for å fremme et helt bestemt narrativ som et langt større problem.

Folk som oppriktig tror at saken "6 år gammel flyktning viste seg å være 35 år gammel kortvokst fra Syria" er reell vil mene det de allerede mener om folk fra Syria og asylpolitikk uansett. En sak som derimot over- eller underdriver f.eks. forekomsten av barneekteskap blant nyankomne syrere, og som gjør det på en troverdig måte og dermed urettmessig leder folk som "er på vippen" til den ene eller andre siden, er mye mer både praktisk og problematisk. Og at en notorisk klovn skriver om Smirnoff-is, og folk som faktisk er så begrenset at de tror på at noe sånt kan selges i kiosk i Norge tror på det, er for meg ikke verdig tittelen "løgnfabrikk". Femåringer som vil ha is er også løgnfabrikker, da sier de hva som helst, men det ville vært å gi dem litt vel mye legitimitet å omtale dem som det i avisen.

Anonymkode: 3c8bd...297

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

nettsider som virkelig gjør et forsøk på å gjøre ting troverdig for å fremme et helt bestemt narrativ som et langt større problem.

Å ja. Du mener slik som alle de store mediene gjør?

Anonymkode: c0fc0...e1c

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, stan skrev:

Det var jo trodd at Internett ville være en kilde til kunnskap og demokrati. Men det viser seg jo at det er heller motsatt. Løgn og overvåking er det Internettet vi har fått. 

Internett avslører vel heller medias løgner på et nivå som aldri tidligere har vært mulig. Uten internet ville f.eks Grandes sex med en full mindreårig gutt aldri blitt kjennt. Og uten internet ville Clinton's sviktende helse, korrupsjon, og omgang med hemmeligstemplet informasjon på en privat server som hun så slettet når FBI ba om data fra aldri blitt kjennt. I gamle dager var man avhengig av at et annet stort media skulle ta en sak for at man skulle få vite om det, mens i dag avslører alternative medier og privatpersoner det når media og politikere lyver, og etter nok press på sosiale medier så "må" til slutt de store mediene også ta saken etter å ha undertrykt den i lang tid.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Internett avslører vel heller medias løgner på et nivå som aldri tidligere har vært mulig. Uten internet ville f.eks Grandes sex med en full mindreårig gutt aldri blitt kjennt. Og uten internet ville Clinton's sviktende helse, korrupsjon, og omgang med hemmeligstemplet informasjon på en privat server som hun så slettet når FBI ba om data fra aldri blitt kjennt. I gamle dager var man avhengig av at et annet stort media skulle ta en sak for at man skulle få vite om det, mens i dag avslører alternative medier og privatpersoner det når media og politikere lyver, og etter nok press på sosiale medier så "må" til slutt de store mediene også ta saken etter å ha undertrykt den i lang tid.

Synes du virkelig dette er de største og viktigste sakene? 

Det fine med Internett er jo at det finnes ingen sannhet lenger. Private bidrar med egne sannheter. 

Jorda er flat. Trump er en russisk agent og Grande er hemmelig muslim. 

AnonymBruker
Skrevet

Mens internettet surrer oppi de flestes hoder og inn i de flestes øyne

er det noe som skjer.

Arkitekturen forvitrer 

jeg er i den situasjonen at jeg trenger inspirasjon

samfunnet har lovet meg inspirasjon. 

Inspirasjon = noe vakkert, noe man kan bygge på

Hver gang jeg ‘hviler’ øynene på den nye arkitekturen lurer jeg på hvor jeg skal se

for produktet har ingen knagger

ingenting av substans 

det er kjemisk blottet for de finere ting i livet...

og at folk lar dette skje

sier ikke det ekstremt mye om nordmenns fattige forståelse?

hvorfor importerer vi ikke by-arkitekter hit eller kjøper tjenester fra utlandet, når nordmenn har elendig 

Form&farge-sans?

Det er jo investering og jeg kan ikke forstå at noen TØR å gjøre omgivelsene så stygge, når det tar minst 50 år før man kan rive det, samt at folk er stuck med det og ingen orker å gjøre noe nytt, fordi det er så jævla stygt og ingen ser noen ‘muligheter’, hva angår konstruksjoner. Ingen har lyst til å ‘klatte’ på de byggene, utvide dem, de blir bare revet, ingen vil ha dem...

noe av det mest provoserende jeg vet om er folk som stemmer SV som bor i bygg fra svunne tider

gi heller den plassen til folk som genuint setter pris på det

bo i deres egen ideologi

men ikke krev at andre skal være like fattige på det mentale... eneste jeg krever. 

Ellers åpner jo folk for at man kan stjele lommeboken deres uten spørsmål stilt. Det er da bare en eneste STOR ÆRE! 

Det er ære i å like det som er stygt...

og når det er såpass viktig å like det som er stygt, kan ikke jeg tvinge dem til noe annet

det er rett og slett ‘VIKTIG’ for dem å være meningsløse i seg selv

som om det er noe å trakte etter 😛

men for mange er det det. Det er helt normalt. Ingen bryr seg.  

Anonymkode: 3b65d...f46

Skrevet (endret)

Det er vel ingen som tar faktisk.no seruøst vel?

Endret av Husholdning1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare de beste blant oss som kan deale med det som er stygt

de fleste gjør det stygge om til noe pent og prakker det på andre. De vil selge illusjonen sin og blir sint når det ikke fingerer

tenk å være så meningsløs at man ikke takler brist på illusjonen 

det er toppen av flauhet 

føler at jeg har tatt på meg ansvaret for at folk liker illusjonene sine

men hva skal du BRUKE illusjonen din til?

annet enn å spise, drite, tjene penger, ha sex, finne underholdning, ha venner, skaffe deg en jobb, sitte på nett 

??

Er illusjonen din en del av noe større eller kun dine daglige behov? 

Hvis det er kun rundt dine daglige behov, hold kjeft ... for faen. 

Det er slikt man tar ansvar for selv...

piss off...

Anonymkode: 3b65d...f46

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trump vant presidentvalget i USA. Det synes jeg gir litt innsikt i hvor mange som er villig til å tro på hva som helst. 

I den sammenheng fremstår det at Clinton fikk en eneste stemme som et langt større spørsmål.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Husholdning1 said:

I den sammenheng fremstår det at Clinton fikk en eneste stemme som et langt større spørsmål.

Spesielt om man har på tinnfoliehatten.

AnonymBruker
Skrevet
På 14.7.2018 den 8.52, stan skrev:

Trump er en russisk agent

Dette er jo en konspiirasjonsteori fra MSM som internett har avkledd.

AnonymBruker
Skrevet
On 7/13/2018 at 1:03 PM, AnonymBruker said:

Og at du fortsatt er bitter for det og på flere år ikke har greid å sette deg inn i hvorfor han vant så viser det nok om hvor lite enkelte gidder å bruke tid på å sette seg inn i saker som er litt utenfor deres egen boble.

Anonymkode: 2d093...4fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.7.2018 den 8.52, stan skrev:

Synes du virkelig dette er de største og viktigste sakene? 

Det fine med Internett er jo at det finnes ingen sannhet lenger. Private bidrar med egne sannheter. 

Jorda er flat. Trump er en russisk agent og Grande er hemmelig muslim. 

Ehh Bare Clinton sakene jeg nevnte er jo 100 ganger mer alvorlig enn watergate. Men så lenge du får din daglige indoktrinering er du nok fornøyd...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...