Gå til innhold

Faktisk.no: Nei, Roald (51) fikk ikke en pantelapp på to kroner av Nav

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er latterlig, "alle" forstår da at Ukensnytt.com er en humorside!

https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-nei_-roald-_51_-fikk-ikke-en-pantelapp-pa-to-kroner-av-nav-1.14120038

Faktisk helt feil.

Konklusjon

Verken Nav eller Fretex kan bekrefte historien. Det finnes ingen Roald (51) som nylig har mistet jobben i Fretex. Mannen på bildet er en amerikansk blogger. Navs «saksbehandlingsansvarlig» Cecilie Flessen finnes ikke i virkeligheten. Bildet av pantelappen er fra 2013 og ble tatt i en annen sammenheng. Butikken den kommer fra ble nedlagt i 2015.

Anonymkode: 4ac00...4ec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enhver med litt omløp i hodet burde forstått at dette ikke er sant. Men desverre ingen regel uten unntak. 😫

Gjest Reputation
Skrevet

Nei, "alle" forstår ikke at ulike satire nettsteder er nettopp satire. Folk sluker alt de kommer over og deler videre med andre. Det er en enorm makt i sosiale medier, og ryktespredning og oppdiktede nyhetssaker kan leve evig så lenge noen tror på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ingen som faktisk dått partisk seriøst uansett. 

Anonymkode: cbb9e...9ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig at noe av det viktigste å få grundig implementert i alt av skoleverket fremover, er nettvett og kildekritikk. 

Man må faktisk lære seg å ikke ta alt for god fisk, enten det kommer fra en useriøs underholdningside, en artikkel fra en med kvasiutdanning, eller til og med forskning som bygger på feilaktig grunnlag. 

Samtidig er mitt inntrykk at de yngre blir flinkere og flinkere, mens de som går fortest på er de som ikke er vokst opp med mediegenerasjonen, samt at de ikke har tatt noe særlig utdanning slik at de ikke er vant til å vurdere kilder. 

Anonymkode: 1658f...540

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forbløffende mange som ikke engang har tenkt tanken at det finnes ting som satire-nettaviser - og regner med at når det står et sted med navn som kan høres ut som noe ordentlig + at saken gir en sterk følelsesrespons, så forsvinner all kritisk sans som dugg for solen. 

Det verste er at det kan være innmari vanskelig å si fra at ting er bare løgn og oppspinn - respons som "jaja, så er det kanskje satire - men jeg _føler_ at det er sånn likavel". Fra folk som en ellers ville tatt for generelt oppegående og noenlunde vettuge. Og sånn skapes det skremmende fort nye "sannheter" 😕

Anonymkode: b4510...1f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror egentlig at noe av det viktigste å få grundig implementert i alt av skoleverket fremover, er nettvett og kildekritikk. 

Anonymkode: 1658f...540

De prøver, men de må kanskje prøve enda hardere. Dette med kildekritikk er ikke lett.

Anonymkode: 06447...294

Gjest Reputation
Skrevet

Jeg mener, se på "grandiosa på juleaften" saken. Ingen sannhet i det, alikevel er det flere som tror på det. 

AnonymBruker
Skrevet

F6F01E2E-AADE-4629-A37B-0B2992200FCA.jpeg

Anonymkode: 4dafc...40b

Skrevet

Er vel ingen som trodde på det? Det er jo nesten verre enn alle de på Tumblr som trodde en jente hadde permanent fargen ansiktet sitt med sprittusj. :roll: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...