AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #1 Skrevet 13. juli 2018 Er ferdig studert og har fått fast jobb. Jeg ser det at man.må jo ha så mye EK for å kjøpe bolig nå om dagen. Ikke rart at over 50 % av de mellom 20 og 30 år får hjelp hos foreldrene til å kjøpe. Vet om noen som hadde 75.000 kromer i EK og som fikk kjøpt en leilighet til 2,3 mill fordi hun kjente rådgiveren i banken og fikk derfor høyere lånebeløp. Jeg har 5 ganger mer EK enn hun hadde og mer lønn og jeg får så vidt låne mer enn hun gjorde for 3 år siden... Ganske utrolig at det er mulig. Siden ikke jeg gjør det og må jeg spare krone for krone selv, så vurderer jeg å ta opp mer studielån for å få mer egenkapital. Vet at studiegjeld reduserer lånebeløpet, men lønner dette seg? Anonymkode: 454fb...b3c
Gjest22 Skrevet 13. juli 2018 #2 Skrevet 13. juli 2018 Nå har jo boliglånforskriftene endret seg på 3 år, så er jo ikke nødvendigvis likt som da din venninne kjøpte. Kanskje hadde hun også foreldre som realkausjonister og fikk tatt sikkerhet i deres bolig for manglende egenkapital? Har du 375.000 i egenkapital, så gir det en maks kjøpesum på kr. 2.500.000,- for å være innenfor 15% av egenkapitalkravet. Ville ikke anbefalt å ta lån for å spe på egenkapitalen. Du kan maks ha 5 ganger din inntekt i gjeld, da også medregnet studielån og annen gjeld. Hva har du i fast inntekt da? 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #3 Skrevet 13. juli 2018 8 minutter siden, Gjest22 said: Nå har jo boliglånforskriftene endret seg på 3 år, så er jo ikke nødvendigvis likt som da din venninne kjøpte. Kanskje hadde hun også foreldre som realkausjonister og fikk tatt sikkerhet i deres bolig for manglende egenkapital? Har du 375.000 i egenkapital, så gir det en maks kjøpesum på kr. 2.500.000,- for å være innenfor 15% av egenkapitalkravet. Ville ikke anbefalt å ta lån for å spe på egenkapitalen. Du kan maks ha 5 ganger din inntekt i gjeld, da også medregnet studielån og annen gjeld. Hva har du i fast inntekt da? Ts her. Hun hadde ikke foreldre som realkausjonister. Det er derfor jeg synes det er så utrolig at en bank kan gjøre noe sånt. Har 445.000 kroner i årslønn. Anonymkode: 454fb...b3c
Gjest22 Skrevet 13. juli 2018 #4 Skrevet 13. juli 2018 (endret) Med 445.000,- i fastlønn så vil maks totalt lån du kan få være 2.225.000,- (5* inntekten din. Gitt at betjeningsevnen er på plass også) Så med 375.000 i egenkapital, er det betjeningsevnen din som stopper deg for å få høyere lån, ikke egenkapitalen, og jeg ville derfor ikke vurdert høyere studielån for å spe på egenkapitalen, det vil bare føre til at du kan få enda mindre lån. Endret 13. juli 2018 av Gjest22
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #5 Skrevet 13. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Hun hadde ikke foreldre som realkausjonister. Det er derfor jeg synes det er så utrolig at en bank kan gjøre noe sånt. Har 445.000 kroner i årslønn. Anonymkode: 454fb...b3c Det at du ikke får mer lån er for ditt eget beste, det skal jo tilbakebetales også. Har du regnet på hvor mye du må betale i måneden med det lånet du vil ha og en rente på 5%? Anonymkode: 01477...47a 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #6 Skrevet 13. juli 2018 Først av alt, bitterhet over hva andre får og har, vil ikke hjelpe deg noen ting. Så: Som de over her sier, du må ha både egenkapital og betalingsevne. Vi i Norge er helt vanvittig opptatt av å skulle eie boligen vår selv, i de fleste andre europeiske land er det vel så vanlig å leie. Det er ingen skam å leie bolig en del år, og jeg tror det er det lureste du kan gjøre nå. Boligprisene er skyhøye uansett. Se om du kan finne noe å leie til en grei pris, lev sparsomt og legg opp så mye egenkapital du bare kan. Med din inntekt bør du kunne spare 10 000 i måneden uten noe særlig problemer, og da har du 360 000 på tre år. Anonymkode: 71d21...63a 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #7 Skrevet 13. juli 2018 Du vil få utbetalt ca 27.500, med et lån på 2.225.000 og en helt normal rente på 4,7, må du betale 12.700 hver mnd i 25 år på boliglånet. Også kommer vel fellesutgifter og studielån i tillegg. 27.500-12.700 er 14.800 også kan du jo trekke fra alt annet Anonymkode: 01477...47a 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #8 Skrevet 13. juli 2018 Jeg flyttet hjem til foreldrene mine ett år etter endt utdanning, for å spare. Jobbet 100% og vel så det. Ikke ideelt å flytte hjem igjen slik, men det var veldig verdt det. Sparte godt og vel 300.000 på ett år - og kjøpte leilighet hadde litt ek fra studietiden også. Anonymkode: 92895...7c3 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #9 Skrevet 13. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er ferdig studert og har fått fast jobb. Jeg ser det at man.må jo ha så mye EK for å kjøpe bolig nå om dagen. Ikke rart at over 50 % av de mellom 20 og 30 år får hjelp hos foreldrene til å kjøpe. Vet om noen som hadde 75.000 kromer i EK og som fikk kjøpt en leilighet til 2,3 mill fordi hun kjente rådgiveren i banken og fikk derfor høyere lånebeløp. Jeg har 5 ganger mer EK enn hun hadde og mer lønn og jeg får så vidt låne mer enn hun gjorde for 3 år siden... Ganske utrolig at det er mulig. Siden ikke jeg gjør det og må jeg spare krone for krone selv, så vurderer jeg å ta opp mer studielån for å få mer egenkapital. Vet at studiegjeld reduserer lånebeløpet, men lønner dette seg? Anonymkode: 454fb...b3c Hva tjener du i året da, ts? At det er "dyrt og vanskelig" å skaffe seg bolig i Norge er en urban myte. En usannhet gjenntatt så ofte og så offentlig at den oppfattes som sann. Andre klassiske eksempler er at vi har dyr bensin (nei, vi har blant verdens billigste bensinpriser. Sammenligner man pris og inntekt har vi trolig verdens billigste bensin) eller at vi har dyr mat (igjen, vi er en av nasjonene som bruker minst i prosent av inntekt på mat). Dersom du tjener mer enn 400 000 årlig vil jeg fremsi følgende påstand til deg: du har en sparekapasitet på over 100 000 i året. Din opplevde "sparekapasitet" er som folk flest sin: det du kan legge til side samtidig som du lever et ekstremt behagelig og bedagelig liv med massevis av utskeielser. Lev som en student uten bidrag hjemmenfra i 2-3 år og egenkapital er easy peasy. Av og til lurer jeg på hvordan norge fungerer om 10-15 år når prisen på ting tvinges opp og folk går tilbake til normaltilstanden i verden generelt: der man har råd til vinterjakke hver 5. år. Og kun om man sparer. Anonymkode: e4ac9...e87 2
Belle de Jour Skrevet 13. juli 2018 #10 Skrevet 13. juli 2018 Hvor stort studielån har du fra før? Som noen over nevner, så kan begrensningen på 5xinntekt være en vel så stor hindring som egenkapitalkravet. Jeg hadde litt mer enn deg i EK, men det var studielånet som satte den største begrensningen for min del. Hadde EK til å kjøpe leilighet til 2,6 men pga størrelsen på lånet jeg ville fått alene ville jeg kunne kjøpe for 2,2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå