AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #1 Skrevet 13. juli 2018 Hei! Håper det er noen kloke folk her som kan hjelpe oss i riktig retning. Vi er et pittelite AS firma som ikke har fulgt med i timen og fått en hel masse tvangsmulkter, tilsammen på ca. 120 000. Innkjøpsansvarlig har brukt mva. pengene på innkjøp, dermed vil det ikke være mulig å betale mva. regning. Vi er en gjeng med amatører for å si det mildt. Vi sendte inn oppbud og fikk svar at de ikke kan starte prosessen da vi har mer verdier i selskapet enn det vi har gjeld. Verdier er på ca. 125000. Mva. Regning var ikke lagt med på det tidspunktet hvor oppbud ble meldt. Men siden vi er en nettbutikk, så varierer salget og vi har ikke penger til å betale tvangsmulkten. Styret satte seg ned, har sett på løsninger og vi finner ingen løsninger for å kunne betjene mulktene, da vi ikke selger nok. Men spørsmålet er da. Hva kan vi gjøre? Vi får ikke meldt oppbud, og butikken tjener ikke nok for å betjene mulkt. Skal regnet verdi i selskapet regnes ut av inn-verdi eller ut-verdi, med eller uten mva? Noen varer har ikke samme verdien nå, som det hadde for 1 år siden. Kan det endres på i verdi sammenheng opp mot en oppbuds begjæring? Håper noen kan hjelpe! Anonymkode: 9d6b4...dd4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #3 Skrevet 14. juli 2018 Har dere fått alle regningene nå da? Da kan dere jo melde oppbud igjen når dere oppfyller kravet til insolvens. Fant noen linker som kanskje kan være til hjelp: Det er viktig å huske på at man ikke skal ha med MVA når man beregner verdien av ett varelager - http://www.finanskalkulator.no/finans/varelager Innføring i konkurs - http://www.konkursradet.no/innfoering-i-konkurs.305266.no.html#1.2 Konkurs i aksjeselskaper - http://www.konkursradet.no/konkurs-i-aksjeselskaper.304774.no.html Anonymkode: 223e6...e0f
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #4 Skrevet 14. juli 2018 Forskjellen er avvikling, eller konkurs. Førstnevnte gjør man når det er tilstrekkelige midler til å betale kreditorene. Hva er grunnlaget for konklusjonen? Sist årsregnskap, eller sendte dere med en mellombalanse? Hva står i grove trekk i balansen? Du snakker kun om likviditet, mens registrene vil vurdere finansregnskapet på et gitt tidspunkt. Du nevner varelager, her må det selvfølgelig settes av for ukurrans. Står varene til kost reflketerer det jo ikke reelle verdier, og da er det ikke rart at registrene vurderer at det er tilstrekkelige verdier i selskapet. Anonymkode: 33022...f8a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2018 #5 Skrevet 14. juli 2018 Skremmende at hvem som helst kan starte en bedrift uten å kunne noe om økonomi. Anonymkode: 9d272...98a 4
Harmankaya Skrevet 14. juli 2018 #6 Skrevet 14. juli 2018 Hvis du ikke har penger til å betale momsfakturaen kan du bare sitte stille i båten. Staten kommer og begjærer dere konkurs snart. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå