Gå til innhold

Har drømmer en mening?

Majken

Anbefalte innlegg

Jeg trur nok i hvert fall noen har det. Drømte nemlig forrige natt at jeg sto rett innenfor døra til fellesrommet her på internatet, og plutselig detter den over meg. Våknet ved totida på natta, og skulle ned i (det samme) fellesrommet og hente litt vann. Vannbeholderen er da plassert rett foran den døra jeg drømte at falt ned. Med drømmen friskt i minne stilte jeg på siden av vannbeholderen slik at jeg ikke sto foran døra. Hadde ikke før begynt å fylle på vannflaska før en gjeng rimelig fulle studenter ramler inn døra med et brak. Døra dundrer inn i veggen og smadrer ruta, og lager en diger bulk i veggen.

Hadde det ikke vært for den drømmen hadde jeg fått den døra rett i hodet. Hadde vel ikke akkurat dødd, men hadde nok fått meg en smell.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror på drømmer, men ikke at man kan drømme ting som skjer(sanndrømt).

Jeg tror heller at det er en ubevisst prosess som skjer. Bearbeiding av inntrykk og persepsjoner i løpet av dagen skjer i drømmene dine. Jeg opplever mange ganger at jeg har klart å løse problemer i mine drømmer. Dette er jeg blitt ganske bevisst på nå, så da skjer det litt ofterer også....egentlig ganske herlig :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathalie

Er temmelig usikker på dette med drømmer, jeg... Vet ikke riktig hva jeg tror og ikke tror. Det er kun to type drømmer jeg husker noen ganger, det er marerittene jeg har og det er mine sexfylte drømmer.... eeehehe... :oops:

Hva betyr det, da? At jeg er underernært på sex? ...nope.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen timers tenketid :roll: tror jeg nok kanskje ikke det har så mye med det at enkelte drømmer har en mening. Men jeg tror at enkelte ting skjer av en grunn, og jeg tror det var meningen at jeg skulle drømme om akkurat den døren...... for å unngå å bli svimeslått. Har det travelt i helga så det har jeg ikke tid til :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det går ann å være sanndrømt. Var det ofte da jeg var barn. Men ikke nå lengre dessverre. Godt at du fremdeles har evnen Majken!

Drømmer er underbevissthetens måte å bearbeide inntrykkene vi har fått i løpet av dagen. Hvis vi bruker tid på å tenke igjennom drømmene våre vil vi forstå oss selv litt bedre.

Selv tror jeg ikke noe på enkle drømmetydninger som f.eks. at hvis du drømmer om en slange så har du lyst på sex osv. Det er nok litt mer komplisert enn det.

En enkel variant av å tyde drømmer er å ta tak i den følelsen du hadde i drømmen. Glem handlingen i første gang. Var du lei deg? Var du redd? Var du ensom? Gikk alt galt i drømmen og du ble kjempestressa?

Ta tak i følelsen og finn ut hvem/hva som gir deg samme følelse i RL. Gjør deretter noe med det! Neste natt kommer drømmene dine til å bli mye roligere og du våkner deilig og uthvilt.

Sov godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ofte en drøm (mareritt) om at tennene min løsnet. De bare løsnet og falt ut. Dette var en drøm som kom igjen og igjen.og og og ......

For noen år siden leste jeg om drømmetyding - og drømmer som gikk på å miste hår, miste tenner, legge på seg, ja....alt som gikk på "utseende".....handlet om om "miste fasaden", redd for å miste kontrollen.

Det stemte for mitt vedkommende.......jeg har i alle år slitt med psyk. problemer som jeg var livredd andre skulle finne ut/skjønne. Jeg spilte glad og lykkelig bestandig - hadde det "varemerket" jeg. Inni meg var det helt svart......jeg hadde det så vondt, og var så langt nede. :(

Og dette var jeg livredd andre skulle skjønne - underbevisstheten min jobbet med dette 24 timer idøgnet. Og det var dette mine drømmer "betydde". Jeg var redd for å miste kontroll/fasaden.

Idag så har jeg mistet både kontrollen og fasaden, og har det mye, mye bedre! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

drømmer er veldig interresant. Tror de betyr noe j, at de har en mening, men er ikke sikker på hva. Som er regel kan det vi drømmer kobles opp mot noe vi har opplevd de siste dagene. Kanskje en måte å bearbeide ting vi har opplevd?

Til usikker: vet du hva drømmer hvor du blir forfulgt betyr? drømte mye at jeg ble forfulgt som barn. Spesielt inne i store matbutikker...med lange ganger og hyller, måtte gjømme meg mellom hyllene så ikke mannen som forfulgte meg skulle finne meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Olivia:

Stikkord: Forfølgelse

Dette er en vanlig drøm og kan symbolisere et problem, en del av din personlighet, et mindreverdighetskompleks, eller en person du må bli kvitt. Drar forfølgeren innpå kan problemet øke, mens det motsatte vil skje hvis du løper raskere enn forfølgeren. Forfølger du noen kan det du forfølger symbolisere et mål i livet.

Her er forøvrig en link jeg fant på nettet:

http://www.droemmetydning.com/

Sweet dreams! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...