AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #1 Skrevet 12. juli 2018 Kom nylig hjem fra ferie i utlandet. Betalte fly og hotellopphold med kredittkort, men da jeg var kommet hjem oppdaget jeg at det var trukket rundt 12.000 kr fra kredittkortet mitt fra et annet hotell enn det vi lå på. Hotellet vi lå på var det også trukket penger fra. Lurer på om jeg kan ha blitt svindlet? Hotellet det var trukket penger fra har jeg aldri hverken besøkt eller hørt om/sett før. Dessuten er det vel omtrent umulig å booke hotell ved et uhell? Har gått igjennom mailen min, men finner ingen bekreftelse på booking hverken i inbox eller blant søppelmail. Gikk inn på nettsiden til dette hotellet og Tripadvisor og de hadde kun fått gode anmeldelser, så det kan jo ikke være hotellet som har svindlet meg. Har jo heller aldri oppgitt kort- eller personopplysninger til dette hotellet. Bruker kredittkort svært sjeldent (kun i utlandet) og aldri på steder hvor minibank ol. kan være tuklet med. Det har ikke vært noe annen mistenksom aktivitet på kortet i ettertid. Bestilte hotell og fly igjennom en nettside jeg vet er trygg. Det som er så rart er at hotellet ligger i samme by som den vi nettopp kom hjem ifra. I tillegg er det samme beløpet trukket tre ganger (rundt 4000 kr) fra kortet, noe som antyder at det er bestilt for tre personer/rom. Og vi var akkurat tre personer som dro på ferie sammen. Tilfeldig? Hva kan det være som har skjedd? Hvem henvender jeg meg til, MasterCard eller banken (som bestilte kredittkortet for meg)? Anonymkode: 4eb44...f71
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #2 Skrevet 12. juli 2018 Kan hotellene ha samme eier/være i samme hotellkjede, og at det er skjedd noe feil. Høres ut som nettsiden du bestilte fra har gjort en feil her, og oppgitt kortopplysningene dine til to hoteller. Ville vel startet med å kontakte dem. Men også banken, ja. Anonymkode: 62d26...1ac
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #3 Skrevet 13. juli 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Kom nylig hjem fra ferie i utlandet. Betalte fly og hotellopphold med kredittkort, men da jeg var kommet hjem oppdaget jeg at det var trukket rundt 12.000 kr fra kredittkortet mitt fra et annet hotell enn det vi lå på. Hotellet vi lå på var det også trukket penger fra. Lurer på om jeg kan ha blitt svindlet? Hotellet det var trukket penger fra har jeg aldri hverken besøkt eller hørt om/sett før. Dessuten er det vel omtrent umulig å booke hotell ved et uhell? Har gått igjennom mailen min, men finner ingen bekreftelse på booking hverken i inbox eller blant søppelmail. Gikk inn på nettsiden til dette hotellet og Tripadvisor og de hadde kun fått gode anmeldelser, så det kan jo ikke være hotellet som har svindlet meg. Har jo heller aldri oppgitt kort- eller personopplysninger til dette hotellet. Bruker kredittkort svært sjeldent (kun i utlandet) og aldri på steder hvor minibank ol. kan være tuklet med. Det har ikke vært noe annen mistenksom aktivitet på kortet i ettertid. Bestilte hotell og fly igjennom en nettside jeg vet er trygg. Det som er så rart er at hotellet ligger i samme by som den vi nettopp kom hjem ifra. I tillegg er det samme beløpet trukket tre ganger (rundt 4000 kr) fra kortet, noe som antyder at det er bestilt for tre personer/rom. Og vi var akkurat tre personer som dro på ferie sammen. Tilfeldig? Hva kan det være som har skjedd? Hvem henvender jeg meg til, MasterCard eller banken (som bestilte kredittkortet for meg)? Anonymkode: 4eb44...f71 Lurer du på om du har blitt svindlet, uten å ta kontakt med kortutsteder? Vanlige, oppegående mennesker får kortet sitt sperret ved den minste mistanke om svindel og tar diskusjonen med kortselskapet. Anonymkode: 302a1...eb2 5
Million Skrevet 13. juli 2018 #4 Skrevet 13. juli 2018 (endret) Snu kortet og les på baksiden hvilket telefonnummer man ringer for å sperre kortet. Det pleier å stå bakpå. Evt sjekk regningene dine og se hvem som du betaler til, og ring dem. Si at du tror du har blitt svindlet og be om å få tilsendt et skjema for å fremme krav om å få refundert dette, samt at kortet blir sperret. Jeg har brukt Mastercard til netthandel i over 15 år, og kun opplevd to ganger at Mastercard (to forskjellige Mastercard med noen års mellomrom) jeg ofte brukte å handle med i utenlandske nettbutikker, plutselig ble misbrukt. Den ene gangen hadde jeg nedbetalt kortet og ikke brukt det på et halvt år, da jeg plutselig en dag fikk en regning fra den kortutstederen (den gangen fikk man de på papir). Det var brukt for 160 kroner på Kypros (!). Jeg hadde ikke vært på Kypros siden jeg fikk det kortet, og rapporterte det til kortutsteder. Måtte fylle ut et skjema og kreve at det ble slettet, og det ble det uten diskusjoner eller videre spørsmål. Det lave beløpet var sannsynligvis bare en "test-runde" for å sjekke om det falske kopikortet lot seg bruke. Da tester de ofte med småbeløp, disse skurkene. (Dette kortet det var snakk om her, hadde jeg brukt til å betale for meg på en restaurant i Trondheim tidligere. Da ga jeg fra meg kortet og kelner tok det med seg ut av syne for å dra kortet på bakrommet, og kom med regningen til meg etterpå. Dette skal man aldri gjøre, altså la kortet bli tatt ut av syne, men det visste jeg ikke da. De kan ha kopiert kortet mitt der. Jeg mistenker det fordi jeg aldri ellers har mistet kortet ut av syne, og det lå i skuffen min hjemme i Norge da det ble misbrukt på Kypros) Det andre kortet hadde jeg brukt på amerikanske nettsider for en spesiell hobby jeg hadde, og disse nettbutikkene hadde ikke alltid sikre betalingsløsninger. Det måtte jo bare gå galt til slutt. En dag når jeg fikk fakturaen, så jeg at kortet var brukt på en nettbutikk/nettside jeg aldri hadde hørt om før. For et ganske høyt beløp også. Slo opp på navnet på butikken på nettet, og det viste seg at de solgte VÅPEN...! Jeg henvendte meg til kortutsteder på samme måte, og det ble godtatt med det samme og beløpet kreditert min kortkonto. Og kortet sperret, selvsagt. Mastercard er ikke vanskelige. I dag er jeg langt mer skeptisk og mer forsiktig når jeg bruker kredittkortene mine i nettbutikker. Skygger unna alt som kan virke mistenkelig, og bruker kun sikre betalingsløsninger. Virker noe det minste shady, så står jeg over, uansett hvor lyst jeg har på det de selger. Endret 13. juli 2018 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #5 Skrevet 13. juli 2018 49 minutter siden, Million skrev: Snu kortet og les på baksiden hvilket telefonnummer man ringer for å sperre kortet. Det pleier å stå bakpå. Evt sjekk regningene dine og se hvem som du betaler til, og ring dem. Si at du tror du har blitt svindlet og be om å få tilsendt et skjema for å fremme krav om å få refundert dette, samt at kortet blir sperret. Jeg har brukt Mastercard til netthandel i over 15 år, og kun opplevd to ganger at Mastercard (to forskjellige Mastercard med noen års mellomrom) jeg ofte brukte å handle med i utenlandske nettbutikker, plutselig ble misbrukt. Den ene gangen hadde jeg nedbetalt kortet og ikke brukt det på et halvt år, da jeg plutselig en dag fikk en regning fra den kortutstederen (den gangen fikk man de på papir). Det var brukt for 160 kroner på Kypros (!). Jeg hadde ikke vært på Kypros siden jeg fikk det kortet, og rapporterte det til kortutsteder. Måtte fylle ut et skjema og kreve at det ble slettet, og det ble det uten diskusjoner eller videre spørsmål. Det lave beløpet var sannsynligvis bare en "test-runde" for å sjekke om det falske kopikortet lot seg bruke. Da tester de ofte med småbeløp, disse skurkene. (Dette kortet det var snakk om her, hadde jeg brukt til å betale for meg på en restaurant i Trondheim tidligere. Da ga jeg fra meg kortet og kelner tok det med seg ut av syne for å dra kortet på bakrommet, og kom med regningen til meg etterpå. Dette skal man aldri gjøre, altså la kortet bli tatt ut av syne, men det visste jeg ikke da. De kan ha kopiert kortet mitt der. Jeg mistenker det fordi jeg aldri ellers har mistet kortet ut av syne, og det lå i skuffen min hjemme i Norge da det ble misbrukt på Kypros) Det andre kortet hadde jeg brukt på amerikanske nettsider for en spesiell hobby jeg hadde, og disse nettbutikkene hadde ikke alltid sikre betalingsløsninger. Det måtte jo bare gå galt til slutt. En dag når jeg fikk fakturaen, så jeg at kortet var brukt på en nettbutikk/nettside jeg aldri hadde hørt om før. For et ganske høyt beløp også. Slo opp på navnet på butikken på nettet, og det viste seg at de solgte VÅPEN...! Jeg henvendte meg til kortutsteder på samme måte, og det ble godtatt med det samme og beløpet kreditert min kortkonto. Og kortet sperret, selvsagt. Mastercard er ikke vanskelige. I dag er jeg langt mer skeptisk og mer forsiktig når jeg bruker kredittkortene mine i nettbutikker. Skygger unna alt som kan virke mistenkelig, og bruker kun sikre betalingsløsninger. Virker noe det minste shady, så står jeg over, uansett hvor lyst jeg har på det de selger. Skjema ligger på nettet hos de ulike kredittkortselskapene. Sist jeg trengte skjema, fant jeg det ved hjelp av google. Er ts redd for svindel og ikke melder straks i fra, så kan ts miste sin rett til refusjon, i tillegg til at viktige bevis kan gå tapt. Beklager, men på meg fremstår ts litt tafatt. Anonymkode: 302a1...eb2 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #6 Skrevet 13. juli 2018 «Jeg tror jeg har blitt svindlet, la oss gå på kg» Anonymkode: 2aec7...1e8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #7 Skrevet 13. juli 2018 En venn ble svindlet i utlandet for over 100 tusen. Beløpene var delt opp i flere «uttak» fra samme restaurant. Han anmeldte, sperret og gikk til sak mot kortselskapet (de nektet å erstatte beløpet) og vant i retten. Kortselskapet måtte tilbakebetale beløpet som ble svindlet pluss omkostninger til advokat. Anonymkode: 19965...1b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå