Gå til innhold

får ikke til å ha valp, noen tips?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Dette her er pinlig, kjipt og vondt.. Jeg får ikke til (dvs takler ikke) å ha valp i hus. Er jo vandt med hunder og har trent en del problem hunder, men dem er jo voksne /unghunder. (fra ca 9 mnd alderen og oppover)

Er det noen som har noen råd og tips til meg? Skjønner ikke helt hva det er som gjør dette. En ting må sise, de 2 forskjellig valpen jeg har prøvd å ha (med 2 års mellom rom) var 5 mnd og den andre 3,5 mnd.. Kan det være at de er "gammle" og ikke nylig leverings klare? At de blir preget av å leve i ei valpe kasse og uten noen start på oppdragelse? Vet det som var yngs av de to var mye letter å ha med å gjøre.. Okei, teit formulert, men du skjønner sikkert hva jeg mener!?

Har på en måte gitt opp.. Men det er jo litt teit det også da..

Noen tips eller formeniger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er slitsomt å ha valp.

Jeg holdt på å gi opp flere ganger mens hunden vår var mellom 3 og 6 måneder. Det var tissing og biting og gnaging på møbler. Jeg ble stressa, fikk ikke sove og var fryktelig sliten. Hele tiden måtte vi passe på, lufte, mate og korrigere.

Men det gikk bra...

Hva er det du sliter med da?

Skrevet

Jeg synes du skal forsøke med en 8 uker gammel valp neste gang - da er de sosialiseringsklare, de lærer fort og de har ikke fått så mange innlærte unoter enda... Jeg ville ikke tatt en som var mange dagene eldre - eller yngre for den saks skyld!

Gjest Ninakanin
Skrevet

Hvor mange hunder har du egentlig? Husker å ha sett du har nevnt flere, amstaff og en spansk en... Gjerne du rett og slett har for mye?

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for nyttige innspill!

Ninakanin: Har drevet med omplassering, derofr jeg har nevnt så mange hunder. Har aldri mer enn 2 i slengen (det har skjedd bare 2 ganger)

Lille My: Det er det jeg også har tenkt, at det kanskje er lettere...

Lea: Hvordan gjorde dere det på natta? Hadde dere valpe på soverrommet? i senga deres? eller i hundeseng? Eller hunde bur?

Hovde problemet er vel sammensatt; mangel på søvn er vel et stort problem og det å få de hus rene. Den siste gangen vi prøvde gikk det egentlig veldig bra, helt til vi skulle bort en helg og valpen skulel bo hos oppdretterene som hadde 4 valper igjen.. Da vi fikk han igjen var det å begynne på nytt med ALLT. og faktisk så var det vanskligere denne gangen!

Skrevet

Jeg tror at det du opplever er ganske vanlig.

Der meste ordnet seg da vi kjøpte hundebur og fikk hunden til å være der om natta, når vi var på jobb og ute av huset. Men det er jo ikke alle hunder som takler bur. Verd et forsøk i alle fall.

I begynnelsen var hunden løs i huset hele tiden.

Hun lå ved siden av senga til vi sovnet og gikk deretter amokk :ler:

Etter at vi fikk buret ble hun renslig over natta og roet seg fort.

Skrevet

Min redning: LEKEGRIND FOR VALP

Ingen over, ingen ved siden. Det var vannvittig behagelig.

Inni der kan h*n ha buret sitt og leker og vann. Legg aviser i hele bunnen, så slipper du å uroe deg for at h*n gjør fra seg.

Min var i lekegrinden hele natten og når jeg måtte ut av huset uten han, når jeg var i dujen og ikke kunne passe på etc. Dermed lærte han aldri å gnage på møbler, skrape på dører etc. En voksen hund begynner ikke plutselig å gjøre slikt, det er vaner de legger seg til som valper.

Gjest gjest1
Skrevet
Min redning: LEKEGRIND FOR VALP

Ingen over, ingen ved siden. Det var vannvittig behagelig.

Inni der kan h*n ha buret sitt og leker og vann. Legg aviser i hele bunnen, så slipper du å uroe deg for at h*n gjør fra seg.

Min var i lekegrinden hele natten og når jeg måtte ut av huset uten han, når jeg var i dujen og ikke kunne passe på etc. Dermed lærte han aldri å gnage på møbler, skrape på dører etc. En voksen hund begynner ikke plutselig å gjøre slikt, det er vaner de legger seg til som valper.

hvordan fikk du lekegrinna til å "stå stile"? har en sånn som har brukt litt på andre hunder, men de tar den liksom med seg rundt i rommet...

Skrevet

Det er ikke pinlig eller flaut eller noe sånt. Det er helt naturlig. Valper er utrolig krevende, og selv de som er mest englete lager til noe innimellom. Det er så klart mye arbeid også med de om natten, med tanke på at de går på do, piper osv osv.

Ikke gi opp!!! Tenk som jeg: Jo mer arbeid jeg legger i den nå, jo mindre blir det når hunden blir eldre. Det er akkurat som med barn :ler:

Det er klart at det kan bli litt ekstra mye når valpen er litt eldre når du får den, men det er ikke noen umulighet. Du må bare jobbe med den, og trøste deg med at det går over. Selv om det er slitsomt nå.

:klem:

Gjest Anonymous
Skrevet

Virker som om min lille hund har vært en engel.

Vi startet med å ha ham i buret, men løsnet på det. Nå går han rundt i hele leiligheten, men sover for det meste på plassen sin. Hender han en gang i blant kommer bort til soveromsdøren vår og piper litt. Han gir seg kjapt og går og legger seg igjen. Fant ut at det var mye enklere for oss uten bur.

Da han var yngre (er nå 4 mnd) og prøvde å bite i hender osv, sprayet vi han i ansiktet med litt vann. Han ga seg med en gang og jeg har aldri hatt et bitemerke på hendene. Vet at noen er i mot dette, men det funket for oss.

Nå er han hjemme alene en hel arbeidsdag uten at det voller på problemer. Han har mat, drikke og leker. Han sover nok mesteparten av dagen. I begynnelsen kunne han bjeffe gra vi gikk til vi kom (ca 1 time den gangen). Plutselig var det ikke noe problem lengre å være alene hjemme.

Renslighettrening har vi tenkt at det kommer når det kommer. Han har aldri vært noe særlig til å gjøre fra seg på natten. Det kommer et uhell i ny og ne, men det går seg til. Orker ikke stresse.

Lykke til!

Gjest Lilleulv
Skrevet

Hm... Min lille nemi har jo alltid vært en propell og ganske krevende valp. Men har aldri følt at det har vært såå ille liksom, eller at jeg har holdt på å gi opp. vanlig valpeoppførsel det og tisse inne og gnage litt så det har aldri stressa meg :) man vet jo hva man går til når man får seg valp da... det blir mye jobb, men over relativt kort tid. jobber man litt ekstra med det så får man fortere resultater.

Råd: hent valpen hjem når den er 8 uker gammel og sørg for å få god oppfølging av oppdretter!

Gjest Anonymous
Skrevet

Valpen din er jo en "baby" Hva forventer du da?

La den være valp. Mye kos og ingen dressur. Om du blir sint og sur så skjønner ike valpen din det.

det er slitsomt,men synes ting snur seg ved 7 mnd alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...