AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #1 Skrevet 12. juli 2018 Hei, Vi har en valp på bare tre måneder i huset. Han får noen ganger sånne raptuser der han vil leke og gjerne også lekebite og har man ikke en leke tilgjengelig til han vil han da forsøke å bite hånden din. Han pleier ikke å bite hardt, men har den siste uken bitt litt hardere og fått litt skarpere tenner og nå klarte han å bite meg i hånden slik at det begynte å blø litt. Det blødde ikke mye, men det ble et par små rifter. Den ene hvert fall med en svak heving noen millimeter rundt. Jeg har vasket med såpe og vann og også hatt på pyrisept spray. Er dette farlig, burde jeg dra til legen med det eller se an? Jeg er 22 og har så vidt jeg vet ikke fått stivkrampevaksinen siden vi fikk den på skolen i sånn 6. klasse. Anonymkode: 5da95...7e6
lillegulle Skrevet 12. juli 2018 #2 Skrevet 12. juli 2018 Nå er det vel sånn "ikke spør om helseråd her", men kan jo dele egen erfaring, da vi også har valp i huset. Han har fått både meg og samboer til å blø, meg kun et par ganger, flere for samboer. Han tok ene gangen rimelig hardt tak, slik at samboer også fikk hevelse slik du beskriver. Jeg tenkte også på dette med stivkrampe, men vi så det bare an. Ingen ting skjedde videre. Det viktigste er vel å følge med på din generelle form, om du føler deg dårlig ellers (ikke bare har vondt i såret) ville jeg tatt et legebesøk :)
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #3 Skrevet 12. juli 2018 Man kan ikke få stivkrampe med mindre man har fått stivkrampebakterien ned i et sår der det ikke kommer luft til, fordi den dør i luft. Google "tetanus bacteria anaerobic". Hvis rifter var farlig hadde jeg dødd av katteklor for lenge siden 😄 Anonymkode: 071dd...a62 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #4 Skrevet 12. juli 2018 Nå er det ikke lenger noen hevelse der og det ser ut som et normalt sår, jeg er bare litt øm. Det er 11 år siden jeg tok stivkrampevaksinen. Står veldig mye forskjellig på nett om hundebitt, og det meste er jo om alvorlige dype bitt, så i forhold er jo dette bare en skramme. Jeg ble bare usikker på hvordan det burde behandles ettersom det jo brøt igjennom huden selv om det bare egentlig er en rift. Anonymkode: 5da95...7e6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #5 Skrevet 13. juli 2018 Jeg har blitt bitt og klort av både valper og katter utallige ganger i løpet av livet mitt. Skal jeg tippe vil jeg si jeg har begynt å blø ca. halvparten av gangene. Jeg har heller ikke tatt stivkrampesprøyte siden jeg var liten (er nå 26 år), men aldri fått noe problemer. Som nevnt tidligere er stivkrampe mest et problem for dype sår, der bakterien blir liggende uten tilgang til luft. Men med overfladiske skraper og sår vil det mest sannsynlig gå bra. Et lite sår vil alltid hovne opp litt, uten at det er noe grunn til bekymring. Jeg personlig renser hvis jeg føler det er litt dypere enn helt i overflaten eller det kom fra en svært skitten katteklo/hundeklo, setter på plaster hvis det blør veldig mye, og ellers lar jeg det bare være. Men for å ikke risikere å bryte forumsreglene: er du usikker så kan du kontakte lege og spørre. En ny stivkrampesprøyte er alltid lurt å ha uansett, spesielt hvis det er noe som bekymrer deg. Følg med på eventuell feber og andre tegn til betennelse. Isåfall kontaktes lege med en gang. Anonymkode: e951c...fc8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #6 Skrevet 13. juli 2018 Stivkrampevaksine gjentas hvert 10.år Anonymkode: 4323c...430 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå