Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! 

En av mine foreldre har skrevet en kontrakt med sin samboer om at de begge skal få sitte i uskiftet bo hvis den andre dør. Alle barna skal til slutt arve likt, selv om min forelder har 2 barn og samboeren har 4 barn. De er ikke gift og har ikke felles barn, alle verdier eies 50/50. Er denne avtalen gyldig? Arvingene har ikke skrevet under på noe. 

Anonymkode: 60012...8e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Ikke gyldig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gyldig, din forelder kan bare testamentere bort 1/3 til sin samboer da dere barna har rett på 2/3 pliktdelsarv. 

Anonymkode: 1f1a0...b2c

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gyldig. Les deg opp på pliktdels arv 😛 

Anonymkode: 46b9e...dd9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gyldig, din forelder kan bare testamentere bort 1/3 til sin samboer da dere barna har rett på 2/3 pliktdelsarv. 

...I tillegg må uskiftet bo være godtatt av særkullsbarn, altså deg og ditt søsken hvis forelderen deres dør først.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke jurist, men jeg fant dette: 

https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/arv/arv-og-uskifte-for-samboere/id2006133/

Anonymkode: e0f71...d15

24 minutter siden, Betzy244 skrev:

Nei. Ikke gyldig.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gyldig. Les deg opp på pliktdels arv 😛 

Anonymkode: 46b9e...dd9

18 minutter siden, Betzy244 skrev:

...I tillegg må uskiftet bo være godtatt av særkullsbarn, altså deg og ditt søsken hvis forelderen deres dør først.

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg leste om det, men ble ikke helt klok så jeg spurte her siden jeg har blitt imponert av kunnskapen her tidligere. 

Jeg ble mest skuffet over at min forelder gikk med på å gi "vår arv" til våre stesøsken da vi har følt at de har vært favorisert i mange mange år nå. Men samtidig vil jeg at forelder skal kunne beholde huset hvis steforelder dør først. Jeg kommer til å ta dette opp og be om en gyldig juridisk avtale så det ikke blir konflikt senere. Spør steforelder om å få sitte i uskiftet bo sier jeg nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dessuten at man må ha felles barn eller samtykke fra livsarvinger for å kunne sitte i uskiftet bo. (Men jeg har ikke hatt arverett enda)

I alle tilfeller er notoritet viktig. Et testament er som regel ikke gyldig om det ikke oppfyller formkravene (som to vitner), og man kan som nevnt over ikke la være å ta hensyn til pliktdelsarv.

Anonymkode: 2c3f4...ea4

Skrevet

Uskiftet bo forutsetter at 

1. man er gift

eller

2. er samboer og har felles barn.

Hvis man er gift, men har særkullsbarn, så må særkullsbarna gi samtykke til uskifte. Det må altså inngås en avtale mellom gjenlevende ektefelle og særkullsbarna til førstavdøde. 

Dine foreldre er ikke gift, og de har heller ikke felles barn. Da kan de ikke sitte i uskiftet bo med den andres arvinger, men hvis de skulle gifte seg, så må de inngå en avtale med den andres særkullsbarn - ikke med hverandre slik de har gjort, så nei, du er ikke bundet av denne avtalen :riste: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dessuten at man må ha felles barn eller samtykke fra livsarvinger for å kunne sitte i uskiftet bo. (Men jeg har ikke hatt arverett enda)

I alle tilfeller er notoritet viktig. Et testament er som regel ikke gyldig om det ikke oppfyller formkravene (som to vitner), og man kan som nevnt over ikke la være å ta hensyn til pliktdelsarv.

Anonymkode: 2c3f4...ea4

1 time siden, Testosteron skrev:

Uskiftet bo forutsetter at 

1. man er gift

eller

2. er samboer og har felles barn.

Hvis man er gift, men har særkullsbarn, så må særkullsbarna gi samtykke til uskifte. Det må altså inngås en avtale mellom gjenlevende ektefelle og særkullsbarna til førstavdøde. 

Dine foreldre er ikke gift, og de har heller ikke felles barn. Da kan de ikke sitte i uskiftet bo med den andres arvinger, men hvis de skulle gifte seg, så må de inngå en avtale med den andres særkullsbarn - ikke med hverandre slik de har gjort, så nei, du er ikke bundet av denne avtalen :riste: 

Tusen takk 😊

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg leste om det, men ble ikke helt klok så jeg spurte her siden jeg har blitt imponert av kunnskapen her tidligere. 

Jeg ble mest skuffet over at min forelder gikk med på å gi "vår arv" til våre stesøsken da vi har følt at de har vært favorisert i mange mange år nå. Men samtidig vil jeg at forelder skal kunne beholde huset hvis steforelder dør først. Jeg kommer til å ta dette opp og be om en gyldig juridisk avtale så det ikke blir konflikt senere. Spør steforelder om å få sitte i uskiftet bo sier jeg nei. 

Wow. Du lar din egen forelder få sitte men hvis steforelder blir sittende så er det ut?

Jeg skjønner godt at de lager en avtale.

Noen mennesker eier ikke skam.

Anonymkode: 549a9...faf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trå forsiktig. Hvis det er din far og stemor som forskjellsbehandler barna og foretrekker stemors barn er det fort gjort at din far blir skikkelig drittsekk og overfører alt til sin samboer. Da blir det ingenting å arve i det hele tatt.

Jeg hadde ikke tatt det opp nå. La de skrive testamente som er ugyldig, ikke ditt problem at de ikke gjorde det riktig.

Anonymkode: 411ed...c81

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Du lar din egen forelder få sitte men hvis steforelder blir sittende så er det ut?

Herlighet. Det finnes «golddiggers» av begge kjønn. Arv kan vise seg å være vanskelig med biologiske søsken, ikke bare når det gjelder det rent materielle i form av penger, men også med hensyn til ting man anser at har en affeksjonsverdi. At nye samboere og deres barn eventuelt skal behandles på like fote med tanke på dette, er jo egentlig ikke rimelig.

Anonymkode: e0f71...d15

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann! 

En av mine foreldre har skrevet en kontrakt med sin samboer om at de begge skal få sitte i uskiftet bo hvis den andre dør. Alle barna skal til slutt arve likt, selv om min forelder har 2 barn og samboeren har 4 barn. De er ikke gift og har ikke felles barn, alle verdier eies 50/50. Er denne avtalen gyldig? Arvingene har ikke skrevet under på noe. 

Man må være gift for å kunne sitte i uskiftet bo, når en av ektefellene dør. Samboere regnes ikke som gifte og begrepet uskiftet bo, eksisterer ikke i samboerforhold. 

Arveloven er klar på hva avdødes barn arver, og hvordan arv fordeles mellom søsken. 

Denne avtalen, slik ts skisserer den, er som et eventyr, helt uten rot i virkeligheten og langt unna arvelovens bestemmelser. Les om arv og skifte på domstol.no.

Anonymkode: 9771d...eff

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må være gift for å kunne sitte i uskiftet bo, når en av ektefellene dør. Samboere regnes ikke som gifte og begrepet uskiftet bo, eksisterer ikke i samboerforhold. 

Anonymkode: 9771d...eff

Arveloven kapittel III A gir samboere med felles barn rett til å sitte i uskiftet bo.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_1-4

AnonymBruker
Skrevet
På 13.7.2018 den 3.22, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg flau på dine vegne. Enn å uttale seg så bastant om noe man ikke vet noe om. Fint at moralen din overgår både din egen selvrespekt og rettferdighet, men det gjør den ikke for meg. Jeg skylder ikke henne en dritt, og hvis hun ikke har noe velvilje hos meg så kan hun takke seg selv. Regner med hun er klar over dette, og det er derfor avtalen ble skrevet. 

På 13.7.2018 den 9.41, AnonymBruker skrev:

Trå forsiktig. Hvis det er din far og stemor som forskjellsbehandler barna og foretrekker stemors barn er det fort gjort at din far blir skikkelig drittsekk og overfører alt til sin samboer. Da blir det ingenting å arve i det hele tatt.

Jeg hadde ikke tatt det opp nå. La de skrive testamente som er ugyldig, ikke ditt problem at de ikke gjorde det riktig.

Anonymkode: 411ed...c81

Pappa er faktisk en veldig snill mann, han stiller opp for alt og alle. Jeg tror ikke han ville ha overført alt til henne, spesielt ikke om jeg sier hva det betyr for meg. Men skulle han nå gi bort alt til henne likevel så er det et sterkt signal for meg. Da får han ta konsekvensene. 

Jeg tror ikke jeg klarer å la være å si noe, da vil de jo leve i en falsk trygghet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...