Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grensene her? Jeg prøvde å slå det opp, men på den kalkulatoren jeg fant så gikk den fra 15 til 40. Er det under 15 og over 40 som er bestemmelsen for "sykelig undervekt" og "sykelig overvekt"? Er det slik at man ikke lever et normal liv om man har under 15 og over 40? Er det slik at man havner på sykehus om man går under eller over disse grensene? Jeg skjønner ikke dette helt.

Anonymkode: 33d38...d96

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her kan du lese mer om BMI:

https://overvekt.net/bmi-kalkulator/?gclid=Cj0KCQjw-JvaBRDGARIsAFjqkkrKkJZ-NjDoL02QXFXilvu8ajozwx89ztFXpVtm2ds3XP91621mwcUaAqxlEALw_wcB

Har man 15 i BMI er man ikke frisk. Jeg er 173 høy, og en BMI på 15 tilsvarer 45 kg...

Anonymkode: 0ca13...079

Takk for svar.

Er det slik at ved både 15 og 40 så er man alvorlig syk? At det er da man risikerer dødsfall?

Er forskjell på gutter og jenter tatt inn under BMI? Tolket det slik som det var likedan, men jenter har jo uansett mer fett i kroppen?

AnonymBruker
Skrevet

BMI er en veiledende skala som kun går på vekt, og ikke tar hensyn til kjønn, fettprosent/muskler eller alder (alle over en viss alder regnes som «voksne». 

Med andre ord skal man ta BMI-beregningene med en klype salt. Personer med «normal» BMI kan for eksempel ha en veldig høy fettprosent, samtidig som personer med mye muskler kan få en BMI som antyder overvekt.  

Så nei, skalaen er ikke «absolutt», men gir en veileder på hvor vekten din ligger i forhold til høyde.

Men hvis du er veldig over-eller undervektig på BMI-skalaen, så er det jo mest sannsynlig ikke spesielt sunt. Hvis jeg hadde hatt en BMI på 15 ville det tilsvart at jeg veide like mye som min 9 år gamle datter som ikke har kommet i puberteten ennå, og det er jo ikke helt sunt for en voksen kvinne.

Anonymkode: 42a08...407

Gjest BearMama
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Er det slik at ved både 15 og 40 så er man alvorlig syk? At det er da man risikerer dødsfall?

Er forskjell på gutter og jenter tatt inn under BMI? Tolket det slik som det var likedan, men jenter har jo uansett mer fett i kroppen?

Man er mer utsatt for alvorlige sykdommer med bmi over 40. Ved bmi under 15 er mann syklig undervektig og man utsetter kroppen for enorme påkjenninger som kan føre til at indre organer som for eksempel hjertet, kan svikte. De fleste anorektikere dør av at hjertet svikter.

Endret av BearMama
AnonymBruker
Skrevet

BMI er en pekepinn, ikke sannhet. Det er ikke sånn at man er feit men frisk på 39,5 og så feit og syk på 40. En person kan være syk pga litt overvekt, og frisk med større overvekt. Det handler om at risikoen for sykdom øker. 

Det samme med undervekt. Mange tenåringer i vekst er jo undervektige i følge BMI, selv om de spiser godt og er sunne og aktive. På samme måten kan man ha spiseforstyrrelser og miste mensen ved en BMI på 19.

Anonymkode: 52151...ee1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...