Gå til innhold

Skjermes barn for mye? Eller er det bare noe som sies?

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg hører stadig at dagens generasjon ikke tåler noen ting. At de er pyser som ikke takler livet. At de knekker sammen for ingenting, og at de ikke takler motgang i det heletatt. At foreldrene pakker dem inni bomull. 

Jeg vet ikke helt om jeg ser de samme tendensene. Jeg ser derimot mer hardtarbeidende ungdom som tar skole og jobb seriøst- som faktisk vil noe med livet og tar tak med et klart mål om hva de ønsker å oppnå. Ungdom som er ansvarlige, modne og reflekterte. 

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg tenåring nr to i hus, og synes dagens ungdom er flotte og reflekterte. Mye mer voksne av seg enn det min genrasjon for 20år siden var. Er imponert over den oppvoksende genrasjoner unge, og er glad det er de som snart tar over landet. 

Joa, har sett noen i hvert av barna mines klasser som ikke har oppdragelse og tror at verden er til for dem. Men 2 av ca 20 elever er langt i fra mange.

Anonymkode: a8fa2...e7f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, barn skjermes for mye. Det starter allerede i barnehagen. Kan bli matt av noen foreldre

Anonymkode: 77feb...9f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, barn skjermes for mye. Det starter allerede i barnehagen. Kan bli matt av noen foreldre

Anonymkode: 77feb...9f8

Utdyp er du snill.

Anonymkode: 0e35c...616

• Liker 2
Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet
2 hours ago, Jegskulleønskeat said:

Jeg hører stadig at dagens generasjon ikke tåler noen ting. At de er pyser som ikke takler livet. At de knekker sammen for ingenting, og at de ikke takler motgang i det heletatt. At foreldrene pakker dem inni bomull. 

Jeg vet ikke helt om jeg ser de samme tendensene. Jeg ser derimot mer hardtarbeidende ungdom som tar skole og jobb seriøst- som faktisk vil noe med livet og tar tak med et klart mål om hva de ønsker å oppnå. Ungdom som er ansvarlige, modne og reflekterte. 

Hva tenker dere?

Ja, akkurat. Ungdommer som tar livet alt for seriøst.

AnonymBruker
Skrevet

Har en nydelig, empatisk og reflektert 17-åring. H*n er mindre nevrotisk og mer moden enn jeg og mine venner var på begynnelsen av nittitallet.

Anonymkode: 146b4...d4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes de er generelt dårlige på å ordne opp i konflikter med jevnaldrende. Dette vises spesielt når de er unge tenåringer, og mye knyttet mot det ekstremt utvidete mobbebegrepet vi har i dag. Tror vi som vokste opp på 70-tallet, og tidligere, hadde godt av å lære oss å samhandle med andre unger, uten voksne til stede, utendørs. Har inntrykk av at dagens unge stort sett har voksende ingen hele døgnet fram til russetida.

Anonymkode: f883f...477

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at dagens unge stort sett har voksende ingen hele døgnet fram til russetida.

Anonymkode: f883f...477

Hva betyr dette? 

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 time siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Ja, akkurat. Ungdommer som tar livet alt for seriøst.

Er dette negativt? Ja, om man utvikler angst og depresjon så er det ikke bra, men det er ikke skadelig å være ansvarlig og ta sin del av arbeidet i samfunnet

Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet
Just now, Jegskulleønskeat said:

Er dette negativt? Ja, om man utvikler angst og depresjon så er det ikke bra, men det er ikke skadelig å være ansvarlig og ta sin del av arbeidet i samfunnet

Jeg mener det er et sykdomstegn at dagens unge er så flinkis. Ikke er det spesielt sjarmerende heller.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, HerrBæsjerumpehull said:

Jeg mener det er et sykdomstegn at dagens unge er så flinkis. Ikke er det spesielt sjarmerende heller.

Det setter også unødvendige forventninger til utfall av livet. 
Disse som jobber hardt, møter ikke særlig motgang av uforutseende hendelser, men heller at det bare går bra og går bra og går bra.
Min synsing :)

Anonymkode: f6088...062

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det setter også unødvendige forventninger til utfall av livet. 
Disse som jobber hardt, møter ikke særlig motgang av uforutseende hendelser, men heller at det bare går bra og går bra og går bra.
Min synsing :)

De som jobber hardt møter ikke motgang? Logikkbrist

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Jegskulleønskeat said:

De som jobber hardt møter ikke motgang? Logikkbrist

Det jeg mener er at det er ganske strømlinjeformet tilnærminmg til livet. Man går på skole. Går man på skole, går man på skole. Fagene har nok av verktøy slik at om man benytter de, gjør man det bra. Man kan velge videregående rimelig fritt og flinkiser ønsker skolen at skal gjøre det bra, så ikke veldig motgang.

Med motgang tenker jeg på noe som tar noen vekk fra veien man har planlagt. Være seg sykdom, skader, hendelser som fører til at man ikke kan fortsette planen. Sånn at man må tenke nytt, og jobbe hardt for det og.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg mener er at det er ganske strømlinjeformet tilnærminmg til livet. Man går på skole. Går man på skole, går man på skole. Fagene har nok av verktøy slik at om man benytter de, gjør man det bra. Man kan velge videregående rimelig fritt og flinkiser ønsker skolen at skal gjøre det bra, så ikke veldig motgang.

Med motgang tenker jeg på noe som tar noen vekk fra veien man har planlagt. Være seg sykdom, skader, hendelser som fører til at man ikke kan fortsette planen. Sånn at man må tenke nytt, og jobbe hardt for det og.

«Flinkiser» kan ha dette du beskriver fullstendig i mente. Mange er reflekterte, og vet at verden og tilværelsen kan potensielt endres på et øyeblikk. 

Lever du i den tro at skoleflinke lever i en utopi? At de ikke har opplevd motgang eller vanskeligheter i sitt liv noensinne? 

• Liker 2
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)
På 12.7.2018 den 23.56, AnonymBruker skrev:

«Flinkiser» kan ha dette du beskriver fullstendig i mente. Mange er reflekterte, og vet at verden og tilværelsen kan potensielt endres på et øyeblikk. 

Lever du i den tro at skoleflinke lever i en utopi? At de ikke har opplevd motgang eller vanskeligheter i sitt liv noensinne? 

Skjønner heller ikke det. 

Endret av Jegskulleønskeat
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 time siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Hvorfor er det ikke noe å være stolt av å være hardtarbeidende? Livet er ikke en dans på roser, og det er godt med mennesker som har viljestyrke og er utholdende.

AnonymBruker
Skrevet

Det blir selvfølgelig veldig individuelt og gjelder langt i fra alle, men jeg har et inntrykk av at dagens unge - generelt sett - lever et langt mer beskyttet liv enn hva var vanlig da jeg vokste opp. 

At mange får ting tilrettelagt i langt større grad enn før og vokser opp med å få det de ønsker seg uten særlig arbeid. Rett og slett at mange flyter litt vel mye gjennom oppveksten uten å måtte fokusere på noe annet enn egne ønsker og/eller behov. Fordi foreldrene tar ansvar for å feie banen foran de. 

Litt satt på spissen er barna i mange tilfeller  ikke lenger en del av Familien AS, men "kunden" (til Familien AS) som alt dreier seg om. 

Anonymkode: 66ec2...d11

AnonymBruker
Skrevet

På mange måter tror jeg de gjør det. Tror den økende andelen ungdom som sliter psykisk kan ha med skjerming og overbeskyttelse fra foreldrenes side å gjøre. Og joda, det er mange som er såkalt flinke, de jobber hardt på skolen, får gode karakterer, trener osv. Det er vel og bra, men jeg synes det er minst like viktig å forberede dem på motgang. Må folk kjøre ungene sine overalt, må de delta på absolutt alle fotballkamper, la barn og tenåringer få dyre vesker og mobiler osv? Hva med å måtte jobbe for ting og tjene egne penger?

Anonymkode: 2bf0a...6d2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...