Gå til innhold

Tips til morsom, moderne nordisk krim?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... som er litt i samme gata som Rosenfeldt/Hjorth (Sebastian Bergman), Jussi Adler Olsen (Avdeling Q) og Kallentoft (Malin Fors og Herkulesserien)?

Stikkord er moderne krim (de har smarttelefoner og Google...), som gjerne foregår i Norge, Sverige eller Danmark, og med litt humor?

Er ikke så fan av bl.a. Jo Nesbø.

Finnes det noen bøker eller bokserier som minner om de overnevnte?

Anonymkode: 56c84...ec8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker Jo Nesbø sine bøker. 

Leser du engelsk, eller kun norsk?

Anonymkode: 50ea6...ce2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser du ikke liker Nesbø, men den morsomste krimmen jeg har lest er Hodejegerne. Den er så langt fra Harry Hole-bøkene som man kommer, og må være skrevet på pur F bare for å se hva man kan komme unna med når man heter Jo Nesbø :fnise: 

Anonymkode: 1c583...b9c

AnonymBruker
Skrevet

Kan lese engelsk, men håper på å kunne låne noen bøker på det lokale biblioteket før jeg reiser på hytta i morgen - og da er norsk mest aktuelt. Foretrekker vel norsk uansett; ettersom jeg har lest uhorvelig mye faglitteratur på engelsk føles det mer avslappende å kose seg med bøker på norsk. Eller svensk, dersom det er originalspråket.

Har sett Hodejegerne-filmen, og det frister egentlig ikke å lese boka :P

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan lese engelsk, men håper på å kunne låne noen bøker på det lokale biblioteket før jeg reiser på hytta i morgen - og da er norsk mest aktuelt. Foretrekker vel norsk uansett; ettersom jeg har lest uhorvelig mye faglitteratur på engelsk føles det mer avslappende å kose seg med bøker på norsk. Eller svensk, dersom det er originalspråket.

Okay... Jeg leser helst engelsk, og hadde hatt mange spennende engelske titler. 

Boka er mye bedre, enn filmen. 

Anonymkode: 50ea6...ce2

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke tvinge deg til å lese den, men boka er morsommere. Filmen går i fella ved å være mer selvhøytidelig og seriøs. 

Norske krimforfattere er ellers ikke akkurat humoristiske når de skriver bøker, kanskje bortsett fra de første K2-bøkene til Hans Olav Lahlum, men de er alt annet enn moderne, da handlingen foregår fra 1968 og utover på 70-tallet. Av krim lagt til nåtid, men som ikke eier et snev av humor, liker jeg bøkene til Jørn Lier Horst og Frode Granhus. 

Anonymkode: 1c583...b9c

Skrevet

Chris Tvedt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...