waco Skrevet 12. juli 2018 #1 Skrevet 12. juli 2018 Følgende annonse kunne man lese 23 januar 1895 i aftenposten. Jeg tenker at dette her har vært en scam, og at mennesker har blitt lurt, - for det første kan ikke en 9-åring veie 110 kg, og for det andre orker ikke en niåring å sitte 12 timer fra 10 til 10 på en utstilling og for det tredje høres det litt for "underholdende ut". Hun Jeny Pauline var nok heller 13 år tenker jeg meg. Hva tenker dere om denslags underholdning? Er tjukke mennesker underholdende synes dere? Hva slags hensikt hadde det at slanke barn og slanke voksne skulle glane, iaktta, le og se på et slikt vesen som en niåring som veier 110 kg? Kanskje hele forestillingen var for å forebygge overvekt? Jeg kan skjønne at det er moro for en haug unger og sammen le av ei jente som er overvektig. Men hvem er det som egentlig ler av hvem? Forestill dere at ungene og de voksne betaler for å le av sin forakt, mens denne jenta tjente penger på andres forakt? Kanskje til og med foreldrene hennes var så vennlige at de foret den tjukke ungen med mat, - i og med at hun forsørget familien? Kan det tenkes? Hun var nok ganske heldig hun Jeny Pauline. Tenk om hun visste denne piken på ni år som het Jeny Pauline, at 125 år etter hennes forestilling fantes det mennesker som blir krenket over at det eksisterer plus-size størrelser i klesbutikker. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #2 Skrevet 12. juli 2018 Freak shows var vanlig og populært i USA, jeg tipper ut fra språket at dette er for 70-90 år siden. Damer med skjegg, sterke menn, sammenvokste tvillinger, tykke damer, fairer, sverdslukere og amputerte om en annen. Dette er bokstavelig talt old news og ganske gjesp. Anonymkode: 93f64...651 2
waco Skrevet 12. juli 2018 Forfatter #3 Skrevet 12. juli 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Freak shows var vanlig og populært i USA, jeg tipper ut fra språket at dette er for 70-90 år siden. Damer med skjegg, sterke menn, sammenvokste tvillinger, tykke damer, fairer, sverdslukere og amputerte om en annen. Dette er bokstavelig talt old news og ganske gjesp. Anonymkode: 93f64...651 Du behøver ikke tippe at dette her er 70-90 år siden, årstallet er 1895. Ja jeg er enig i at freakshow var veldig populært i gamle dager, men har vi egentlig sluttet å fascinere oss over det uvanlige og det som er annerledes? Endret 12. juli 2018 av waco
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #4 Skrevet 12. juli 2018 2 minutter siden, waco said: Du behøver ikke tippe at dette her er 70-90 år siden, årstallet er 1895. Ja jeg er enig i at freakshow var veldig populært i gamle dager, men har vi egentlig sluttet å fascinere oss over det uvanlige og det som er annerledes? Nei, folk har ikke sluttet med dét, men det kan være så mangt man blir fascinert av, og noen ganger forandres dette gjennom tidene. Selv ble du fascinert over denne annonsen, akkurat som folk som levde i 1895 sikkert ble det. Mange av de som ble stilt ut mot betaling den gang pga. sine handicap, blir i dag avlivet før de rekker å bli født. Noen synes det er et framskritt, i 1895 ville de ansett det som barbarisk. Anonymkode: 5139c...4c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå