AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #1 Skrevet 12. juli 2018 Har en fast stilling på 3 hver helg. Er blitt trukket for ferie, men ønsker ikke ta ferie fordi jeg trenger pengene. Sjefen sier jeg er pålagt til å ta ut ferie innen året er slutt. Noen som vet om det stemmer. MÅ jeg ta ut ferie? Anonymkode: 60da3...d9d
Ullvott Skrevet 12. juli 2018 #2 Skrevet 12. juli 2018 Ja, du må ta ferie, også om du har en deltidsstilling. Sjefen forsømmer sine oppgaver hvis h*n ikke påpeker dette. 13
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #3 Skrevet 12. juli 2018 «Som arbeidstaker har du plikt til å ta ferie. Din arbeidsgiver har ansvar for at du faktisk avvikler ferien.» https://delta.no/dine-rettigheter/ferie/kan-du-la-være-å-ta-ut-ferie Anonymkode: 6b2a9...1ff 1
Mistymya Skrevet 12. juli 2018 #4 Skrevet 12. juli 2018 Og arbeidsgiver kan bestemme når du skal ta ut ferien også. 1
applestories Skrevet 12. juli 2018 #5 Skrevet 12. juli 2018 Jeg jobber i kommunen og tar ut ferie om jeg har tid og mulighet. Har mistet en del ferieuker da jeg blir trukket for fem uker i juni enten jeg tar ferie eller ikke. Har kun to uker i sommer, tre uker igjen, pluss to overført. Har ikke sjans til å få tatt ut i alt. Har aldri opplevd at min sjef har krevd at jeg tar ferie. Men det svarer jo ikke på ditt spørsmål..
alabaster Skrevet 12. juli 2018 #6 Skrevet 12. juli 2018 Du kan nekte å ta ut ferie hvis du ikke har opptjent rett til feriepenger. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #7 Skrevet 12. juli 2018 Nå er du jo alt trukket for ferie, så ta ferie den helgen du jobber, ta på deg ekstra helgen før eller etter. Anonymkode: 52204...a3c 1
SunnivaOslo Skrevet 13. juli 2018 #8 Skrevet 13. juli 2018 9 timer siden, Mistymya skrev: Og arbeidsgiver kan bestemme når du skal ta ut ferien også. Delvis.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #9 Skrevet 13. juli 2018 Ja, arbeidsgiver har en plikt til å påse at du avvikler ferie, så det er ikke noe galt i at han påpeker dette. Anonymkode: 16962...792 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #10 Skrevet 13. juli 2018 11 timer siden, applestories skrev: Jeg jobber i kommunen og tar ut ferie om jeg har tid og mulighet. Har mistet en del ferieuker da jeg blir trukket for fem uker i juni enten jeg tar ferie eller ikke. Har kun to uker i sommer, tre uker igjen, pluss to overført. Har ikke sjans til å få tatt ut i alt. Har aldri opplevd at min sjef har krevd at jeg tar ferie. Men det svarer jo ikke på ditt spørsmål.. Opplever en del av det samme her, slitsomt. Men til høsten kommer jeg i større grad til å sette hardt mot hardt, da dette faktisk er lovstridig: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/ Og det er ikke bare for arbeidsgiver det er lovstridig, også arbeidstaker kan få problemer hvis all ferie ikke er avviklet, gjennom at dette kan være grobunn for konflikt når man etter hvert sannsynligvis bytter jobb og sitter igjen med en stor feriekonto: https://www.arbeidsmiljo.no/skjerpet-plikt-til-ferieavvikling/ Anonymkode: 16962...792 1
The Kitten Skrevet 13. juli 2018 #11 Skrevet 13. juli 2018 Jeg fikk samme beskjed av min arbeidsgiver. Har kun en fast dag i uken (men jobber flere steder, så jobber som regel mer). Men skal legge ned, så jeg fikk godkjent å si fra meg ferien min.
applestories Skrevet 13. juli 2018 #12 Skrevet 13. juli 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Opplever en del av det samme her, slitsomt. Men til høsten kommer jeg i større grad til å sette hardt mot hardt, da dette faktisk er lovstridig: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/ Og det er ikke bare for arbeidsgiver det er lovstridig, også arbeidstaker kan få problemer hvis all ferie ikke er avviklet, gjennom at dette kan være grobunn for konflikt når man etter hvert sannsynligvis bytter jobb og sitter igjen med en stor feriekonto: https://www.arbeidsmiljo.no/skjerpet-plikt-til-ferieavvikling/ Anonymkode: 16962...792 Hos oss kan vi søke om å få overført to uker til neste år. Har man flere igjen blir de slettet. I teorien skal det være slik med avspasering også, 40 timer overført til neste måned, men der styrer vi oss heldigvis selv i ganske stor grad så der sletter jeg heller ved nyttår enn ved ny måned.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #13 Skrevet 13. juli 2018 8 minutter siden, applestories skrev: Hos oss kan vi søke om å få overført to uker til neste år. Har man flere igjen blir de slettet. I teorien skal det være slik med avspasering også, 40 timer overført til neste måned, men der styrer vi oss heldigvis selv i ganske stor grad så der sletter jeg heller ved nyttår enn ved ny måned. Men den nye ferieloven tillater at all ferie overføres dersom det er noen feriedager man faktisk ikke har brukt Og poenget er dessuten heller ikke at jeg er petimeter på en feriedag eller to. Men fordi jeg opplever det samme hvert år, så kan dette bli et problem på sikt og grobunn for konflikt siden arbeidsgiver i prinsippet inkrimineres for brudd på ferieloven. Hvis arbeidstilsynet skulle ta en sjekk, så kan det bli bråk, og da blir jeg nødvendigvis involvert jeg også. Det styret ønsker jeg egentlig ikke, så finner meg vel heller en ny jobb dersom arbeidsgiver ikke forstår alvoret etter høstens diskusjon. Anonymkode: 16962...792
Leifern Skrevet 13. juli 2018 #14 Skrevet 13. juli 2018 Om du ble ansatt senere enn 1. januar 2017 har du som hovedregel ikke plikt til å ta ut mer ferie i 2018 enn du har opptjent. Ble du ikke ansatt før i år trenger du ikke ta ut ferie i det hele tatt.
gjest:) Skrevet 14. juli 2018 #15 Skrevet 14. juli 2018 On 7/12/2018 at 6:10 PM, AnonymBruker said: Har en fast stilling på 3 hver helg. Er blitt trukket for ferie, men ønsker ikke ta ferie fordi jeg trenger pengene. Sjefen sier jeg er pålagt til å ta ut ferie innen året er slutt. Noen som vet om det stemmer. MÅ jeg ta ut ferie? Anonymkode: 60da3...d9d I utgangspunktet ja. Men hvis du ikke jobbet(der du er nå, eller andre steder) i fjor, og dermed ikke har fått noe feriepenger i år, så trenger du ikke ta ut ferie iår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå