Zenobia Skrevet 12. juli 2018 #1 Skrevet 12. juli 2018 (endret) Tenkte jeg ville høre med KGs ekspertpanel før jeg ga meg nettsøkingen i vold. Hvordan er din beste uermiddag? Koking? Baking i ovn? Tilbehør? Så langt: poteter. Kanskje koke trekke ueren? Men mer da? Jeg har ikke tilberedt uer på [husker ikke når]. Oppdatert: Jeg trekker ueren. Litt sitron i kokevannet? Tilbehør: Smørdampede baby-gulrøtter. Frisk tomat. Poteter. Gressløk. Mer komplisert gjør jeg det ikke i dag. Stuet gulrot med muskat skal jeg prøve senere. Kanskje, under tvil, blir det også eggesmør. Og et par ovnsbakte versjoner. Takk for hjelpen KG Endret 12. juli 2018 av Zenobia
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #2 Skrevet 12. juli 2018 Moren min kokte uer da jeg var liten. Smakte høggere enn høgg. Jeg ville ha bakt den i oven. Anonymkode: e1320...63c
Zenobia Skrevet 12. juli 2018 Forfatter #3 Skrevet 12. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Moren min kokte uer da jeg var liten. Smakte høggere enn høgg. Jeg ville ha bakt den i oven. Anonymkode: e1320...63c Det er mitt inntrykk også, dessverre Men nå er det år og dag siden jeg har smakt det, og tror at jeg har fått en voksnere smak. Så jeg vil gjerne gi den en ny sjanse.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #4 Skrevet 12. juli 2018 Er det fersk uer, eller lettsaltet? Hel? Anonymkode: 6a7bb...6b8 1
Zenobia Skrevet 12. juli 2018 Forfatter #5 Skrevet 12. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det fersk uer, eller lettsaltet? Hel? Anonymkode: 6a7bb...6b8 Frossen, lettsaltet uerfilet m/skinn. Oppdelt i porsjonsstykker.
AnonymBruker 42 Skrevet 12. juli 2018 #6 Skrevet 12. juli 2018 Jeg synes uer er av de fiskene som er veldig gode i seg selv. Så veldig enkel type kokt m. poteter, gulerot og smeltet smør/margarin og grovt pepper. Finnes sikker mange fÆncy måter å diske opp uer på, men om man ikke synes uer er en god fisk (som er rart, for det er den jo ) så er det jo mange andre fisker som er langt rimeligere å kjøpe, om man skal først må "trylle" bort smaken mener jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #7 Skrevet 12. juli 2018 Uer skal vel trekkes, ikke kokes? Det jeg gjør i hvertfall. Elsker uer! Lager gulrotstuing til og spiser til jeg sprekker. Anonymkode: dbc0b...2cb 1
Zenobia Skrevet 12. juli 2018 Forfatter #8 Skrevet 12. juli 2018 1 minutt siden, Beeblebrox skrev: Jeg synes uer er av de fiskene som er veldig gode i seg selv. Så veldig enkel type kokt m. poteter, gulerot og smeltet smør/margarin og grovt pepper. Finnes sikker mange fÆncy måter å diske opp uer på, men om man ikke synes uer er en god fisk (som er rart, for det er den jo ) så er det jo mange andre fisker som er langt rimeligere å kjøpe, om man skal først må "trylle" bort smaken mener jeg. Nå ble jeg litt oppmuntret her! Jeg skal forsøke å trylle bort barndomsminnene om høggfisk. Har du noen tips til krydder som komplementerer uersmaken? Gulrot har jeg i hus. Jeg er ellers glad i fisk – men det har blitt litt mye torsk i det siste. Så fant kveite og uer i frysedisken for en liten tid tilbake. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uer skal vel trekkes, ikke kokes? Det jeg gjør i hvertfall. Elsker uer! Lager gulrotstuing til og spiser til jeg sprekker. Anonymkode: dbc0b...2cb Tror all fisk skal trekkes. Det var bare en talemåte, siden man koker opp vannet Bra å høre om flere som liker smaken av uer 1
applestories Skrevet 12. juli 2018 #9 Skrevet 12. juli 2018 Har bare spist den kokt (eller trukket) med potet og gulrot. Husker det var godt, mulig fordi vi alltid fisket den selv.*barndomsminner* 2
AnonymBruker 42 Skrevet 12. juli 2018 #10 Skrevet 12. juli 2018 1 minutt siden, Zenobia skrev: Har du noen tips til krydder som komplementerer uersmaken? Harr itte det. Jeg har kun spist med salt, pepper, smeltet smør/margarin m gressløk. Mange er jo veldig glad i dilldall på alt av fiskemat, men når du først skal "teste ut" uÆrn så kan du vel like gjerne prøve den "plain" 1
Muskath Skrevet 12. juli 2018 #11 Skrevet 12. juli 2018 14 minutter siden, Zenobia said: Frossen, lettsaltet uerfilet m/skinn. Oppdelt i porsjonsstykker. Muskat i gulrotstuingen. Og eggesmør til. 1
Rotehodet Skrevet 12. juli 2018 #12 Skrevet 12. juli 2018 Bak de I folie. Legg folie I en langpanne, smør inn med olje, del poteter I 2 mm skiver og legg de nederst, samme med andre grønnsaker du liker. Fisken på topp. Ny dusj med olje og urter og krydder du liker. Brett folien sammen og stek I 40 minutt eller så på 200 grader. 2
Testosteron Skrevet 12. juli 2018 #13 Skrevet 12. juli 2018 7 minutter siden, Zenobia skrev: Har du noen tips til krydder som komplementerer uersmaken? Uer trenger bare salt 1
Zenobia Skrevet 12. juli 2018 Forfatter #14 Skrevet 12. juli 2018 Akkurat nå, Beeblebrox skrev: Harr itte det. Jeg har kun spist med salt, pepper, smeltet smør/margarin m gressløk. Mange er jo veldig glad i dilldall på alt av fiskemat, men når du først skal "teste ut" uÆrn så kan du vel like gjerne prøve den "plain" Har gressløk! Er ikke så glad i smør på fisk (uansett type fisk. Er glad i smør ellers.) Skal absolutt la ett fiskestykke være uten noe annet enn salt & pepper. 1 minutt siden, Muskath skrev: Muskat i gulrotstuingen. Og eggesmør til. Har muskat! Har en venninde som skal ha meg til å spise egg til fisk, og det skjer kanskje en dag.. Hmmm.. ikke i dag, men ditt innspill settes på kontoen over "egg til fisk". Har du en god oppskrift på eggesmør? Del den gjerne her 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #15 Skrevet 12. juli 2018 Uer er kjempegodt trukket! Anonymkode: 60f90...772 1
Muskath Skrevet 12. juli 2018 #16 Skrevet 12. juli 2018 2 minutter siden, Zenobia said: Har gressløk! Er ikke så glad i smør på fisk (uansett type fisk. Er glad i smør ellers.) Skal absolutt la ett fiskestykke være uten noe annet enn salt & pepper. Har muskat! Har en venninde som skal ha meg til å spise egg til fisk, og det skjer kanskje en dag.. Hmmm.. ikke i dag, men ditt innspill settes på kontoen over "egg til fisk". Har du en god oppskrift på eggesmør? Del den gjerne her Er jo bare å smelte smør og ha oppi hardkokt egg hakket i småbiter, nam nam (må være meierismør da) 1
Zenobia Skrevet 12. juli 2018 Forfatter #17 Skrevet 12. juli 2018 8 minutter siden, applestories skrev: Har bare spist den kokt (eller trukket) med potet og gulrot. Husker det var godt, mulig fordi vi alltid fisket den selv.*barndomsminner* Jeg skrider til dette verket med litt skrekkblandet fryd pga egne ikke så gode uerminner. Takk for at du delte! 4 minutter siden, Rotehodet skrev: Bak de I folie. Legg folie I en langpanne, smør inn med olje, del poteter I 2 mm skiver og legg de nederst, samme med andre grønnsaker du liker. Fisken på topp. Ny dusj med olje og urter og krydder du liker. Brett folien sammen og stek I 40 minutt eller så på 200 grader. Dette skal jeg prøve neste gang. Jeg skal oppdatere tråden med resultater fra begge I dag blir det kasserolleversjonen. 3 minutter siden, Testosteron skrev: Uer trenger bare salt Hva med et bittelite laurbærblad i kokevannet? Og litt sitron? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Uer er kjempegodt trukket! Anonymkode: 60f90...772 0K, da sier vi det!!
Zenobia Skrevet 12. juli 2018 Forfatter #18 Skrevet 12. juli 2018 2 minutter siden, Muskath skrev: Er jo bare å smelte smør og ha oppi hardkokt egg hakket i småbiter, nam nam (må være meierismør da) Aha jeg skal prøve det en gang.
Testosteron Skrevet 12. juli 2018 #19 Skrevet 12. juli 2018 2 minutter siden, Zenobia skrev: Hva med et bittelite laurbærblad i kokevannet? Og litt sitron? Det har jeg ikke prøvd. For meg er det saltingen som avgjør opplevelsen. Jeg salter aldri, og jeg koker den heller ikke opp to ganger for å "avsalte" den. Jeg bare koker den opp og lar den trekke en liten stund, og så håper jeg på at butikken har saltet den passelig, noe som pleier å være tilfellet 1
hjertesukka Skrevet 12. juli 2018 #20 Skrevet 12. juli 2018 (endret) Jeg ville laget porsjonspakker i folie med vårløk, gulrot, paprika, sitronsaft, smør, salt og pepper. Ca en halv time på 200 gr.- Og kokt poteter til. ps. salt på grønnsakene, ikke på fisken. Endret 12. juli 2018 av hjertesukka 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå