Gjest trenger råd! Skrevet 6. mars 2005 #1 Skrevet 6. mars 2005 Jeg vet ikke helt om denne hører hjemme her, men moderator får eventuelt flytte den dit den hører hjemme. Kjæresten min har vært ansatt heltid i en butikkjobb i 2 måneder nå. Men han mistrives veldig! Han sliter med angst og stress pga jobben og har virkelig ikke lyst til å fortsette der. Problemet er at han har lite utdanning og sliter med dysleksi. Dysleksien er mye av grunnen til at han ikke føler han mestrer jobben sin, og også en grunn til at han har lite utdanning. Han har også fått 2 advarsler på at han ikke lærer seg ting fort nok. Han har ikke gitt beskjed om at han har dysleksi. Det vi lurer på er om han har krav på dagpenger hvis han sier opp og prøver å finne seg en annen jobb? Han har hittill sendt ut over 40 (!)søknader men det skal visst ikke være så lett. Hvor lenge er ventetiden på dagpenger når man sier opp selv? Og hvor mye får han? Han har bare vært deltidsansatt frem til januar i år og derfor var inntekten bare 120 000 kr i fjor. Hvis man får en viss promille (2,8?) sier det seg selv at det skal bli vanskelig å betale husleie og mat ++. Hvilke rettigheter har han? Jeg har forsøkt å lete på aetat og trygdeetaten men jeg finner ikke så mye der. Han har absolutt ikke lyst til å melde seg arbeidsledig, men jeg begynner å bli redd for helsen hans. Han blør stadig neseblod og jeg merker at angsten sliter på han. Sykemelding ser han heller ikke på som et alternativ. Takk for all hjelp!
Gjest Melk Skrevet 6. mars 2005 #2 Skrevet 6. mars 2005 Han bør informere om at han har dysleksi. Man må ha tjent over ca 85.000 i fjor for å få trygd. Evt delt på tre år. Utførig forklart på Aetats hjemmesider.
Gjest trenger råd Skrevet 6. mars 2005 #3 Skrevet 6. mars 2005 Ja han er klar over at han burde informert om det nå, men hvis han kommer med det nå er han redd det blir sett på som en unnskyldning bare... Det virker ikke som de tar sine ansatte seriøst der, han hadde influensa for et par uker siden og ble sykemeldt i en uke. Da han kom tilbake på jobb fikk han beskjed om at det ikke var normalt og mumlet noe om at han trodde han hadde sett navnet til denne legen før! Han hintet altså om at kjæresten min hadde skulket... Og han som aldri har vært borte fra jobb i hele sitt liv før... Jeg fikk ikke så mye ut av alle de paragrafene på aetat jeg.,.. Jeg vet han har krav på trygd, men hvis det regnes utifra det han tjente i fjor vil han ikke få nok penger til å dekke husleie og mat... finnes det noen muligheter til å få ekstra dagpenger til å dekke slikt? Må han gå på sosialen?
Gjest Lea Skrevet 6. mars 2005 #4 Skrevet 6. mars 2005 Hvis han sier opp selv, så får han ikke dagpenger de første 8 ukene. Jeg tror at det beste er om han selv ber om et møte med arbeidsgiveren og forteller at han føler seg urettferdig behandlet (på en pen og saklig måte selvfølgelig). I samme slengen bør han fortelle at han har dyseleksi og at han ikke lærer fort pga dette. Kanskje kan de finne en løsning på dette sammen ved at han får andre oppgaver den første tiden. Kort sagt: Komme arbeidsgiveren litt i forkjøpet og være helt ærlig.
Brunhilde Skrevet 7. mars 2005 #5 Skrevet 7. mars 2005 Enda et eksempel på hvorfor det er så utrolig viktig å være organisert. Om mannen din er organisert så ber han om et møte sammen med tillitsvalgte og sjefen. Videre kan han koble verneombud inn i saken. Lykke til, det er ikke noe greit å istrives på jobb!
Gjest Gjesta Skrevet 7. mars 2005 #6 Skrevet 7. mars 2005 Jeg synes ikke han skal slutte i jobben, før han er sikker på at han har en annen jobb å falle tilbake på. Jeg ville heller foreslått at han snakket med sjefen om disse problemene og kanskje de da blir mer forståelsesfulle... En mann med såpass store problemer kan fort komme til å trives i rollen som arbeidsledig.., og det går såpass hardt ut over forholdet om bare den ene jobber, at det er IKKE å anbefale.... .Jeg tror det er veldig vanskelig å bo og dele utgifter med en som er langtidsarbeidsledig...desverre....... :o
Gjest Dreyer. Skrevet 7. mars 2005 #7 Skrevet 7. mars 2005 Hvis han sier opp selv, så får han ikke dagpenger de første 8 ukene. Altså de første 8 ukene etter at han har søkt om dagpenger. Så det er veldig viktig å gå på Aetat den første dagen man er ledig og søke om dagpenger, slik at de 8 ukene kan begynne å løpe. 120.000,- i inntekt ifjor gir 288,- pr dag i dagpenger, fem dager i uka. Man får 2,4 promille pr dag.
Gjest Dreyer igjen Skrevet 7. mars 2005 #8 Skrevet 7. mars 2005 Men hvis han sliter med dysleksi, er det ikke annen hjelp å få da? Hva med å starte hos fastlegen, legge alle kort på bordet mht dysleksi og angst for ikke å fungere (det er slik jeg leser innlegget ditt), og spørre om det er mulig å få noen hjelp? Jeg tenker på hjelp til utdanning, kan han være berettiget til attføring, hjelp til å fungere i jobb? Jeg presiserer at jeg har ingen fagkunnskaper om dette, jeg er bare en vanlig synser.
Gjest trenger råd Skrevet 7. mars 2005 #9 Skrevet 7. mars 2005 Takk for svar! Jeg skulle ønske han turte å prate med arbeidsgiver om dette, men den mannen har ikke akkurat fremstilt seg som en sympatisk fyr. Min samboer er en stille og sjenert fyr som aldri klager eller sier ifra hvis noe er galt, han bare godtar ting som de er. Han som hadde min kjæres jobb før sluttet fordi han ikke kom overens med han som er min kjæres nærmeste overordnede. Det er også flere på arbeidsplassen som har spurt hva han synes om å jobbe sammen med denne sjefen fordi de har hørt av så mange at han ikke er en lett fyr å jobbe med. Det jeg håper er at min kjære har rett på litt støtte i forbindelse med omskolering, eller iallefall til å ta opp norsken som han strøk i. Han vil så gjerne ta opp norsken for å ha mulighet til å studere videre, men det koster masse penger. Voksenopplæring har han vurdert, men han trenger mye hjelp og veiledning og da fungerer det ikke å utdanne seg på heltid. Bjørknes er et alternativ, men det koster utrolig masse penger og det virker ikke som om lånekassen har så mye hjelp å tilby hvis han velger den skolen. Det er godt mulig vi tar feil, men det er jo ikke mulig å få noe svar hos lånekassen. Ikke svarer de på mail og ikke tar de telefonen... Han har bare et års utdanning på MI ved siden av yrkesrettet videregående med 1 års påbygging med norsk osv... Hvis han hadde visst hva han skal til høsten hadde det vært mye lettere å finne seg en jobb, for eksempel en sommerjobb hvis han skal studere til høsten.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2005 #10 Skrevet 7. mars 2005 Regelen er slik at du må vente 8 uker om du sier opp selv,MEN det er unntak. Om du ikke kan være i jobben eks. sykdom. Han har jo angst osv . Med legeatest så får du innvilget fra første dag. -de 5 første dager alle må stå over. han har kansje vert i hjelpeapparatet tidligere pga sine plager<? Psykolog? Han kan også skrive attest.
nallemaja Skrevet 7. mars 2005 #11 Skrevet 7. mars 2005 kan dere/han ikke bare ringe aetat og bestille en time med en saksbehandler?Da får dere vite nøyaktig hva dere har å forholde dere til, hvor mye han kommer til å få, om det er hjelp å få som feks kurs eller spesielle tiltak pga dysleksien osv. Bedre å få vite nøyaktig hvordan det er enn å få forskjellige svar her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå