Gå til innhold

Kan man reservere seg mot "tæpping"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tæpping (forferdelig "ord") er altså det store nå, du skal bare holde kortet borti kortleseren så betaler du uten noen form for legitimering eller pinkode. En tyvs drøm, men jeg ønsker det ikke. Jeg har nå fått sånne kort fra to av bankene mine, og finner ingen måte å reservere seg mot dette på. Jeg ønsker jo ikke at hvem som helst som får tak i kortet kan bruke det i butikkene, det er ille nok at det kan brukes hvor som helst på nett. Jeg ønsker meg heller at utviklingen går i motsatt retning, at man ikke kan netthandle uten bankid eller annen type bekreftelse. Alt skal være så "lettvint" nå, jeg vil heller ha mer sikkerhet. Men klart, kortselskapene ønsker jo at det skal bli enkelt å bruke penger, jeg ser den og bekymrer meg ikke for den siden av saken siden jeg har impulskontroll. Alt jeg ber om er at bankene gir meg en mulighet til å reservere meg mot denne "tæppingen". 

Anonymkode: 905c9...eae

• Liker 13
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1205120-kan-man-reservere-seg-mot-t%C3%A6pping/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må aktivere tjenesten i nettbanken for at det skal virke. Hvis du ikke gjør det er kortet som et helt vanlig kort som du må putte inn i kortleseren og slå kode for å bruke.

Anonymkode: b9557...4e8

Jeg ringte nettopp min samboer (som jobber innen kortbruk) og han sa det nøyaktig motsatte: alle kort med wi-fi symbol kan "tæppes", det står i kontrakten når man bestiller kortet. Man må aktivt gå inn og deaktivere tæppingen.

• Liker 23
AnonymBruker
Akkurat nå, Nuttery skrev:

Jeg ringte nettopp min samboer (som jobber innen kortbruk) og han sa det nøyaktig motsatte: alle kort med wi-fi symbol kan "tæppes", det står i kontrakten når man bestiller kortet. Man må aktivt gå inn og deaktivere tæppingen.

Hvordan ser dette symbolet ut, og hvilke banker og hvilke kort gjelder det?

Anonymkode: 4da6c...28c

AnonymBruker

På kortet mitt måtte jeg aktivere om det skal være mulig å tæppe større beløp enn 200. Men dette er jo ikke veldig nytt. Kortet mitt går ut i høst og får ikke kort så ofte.

Anonymkode: c34c1...e31

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker

Mine banker har såvidt jeg har kunnet finne ingen måte å reservere seg. Det står at tjenesten aktiveres når man bruker kortet med chip og pin. Og man har jo ikke noe særlig bruk for kortet ellers. Med mindre man vil ha et eget kort kun til netthandel. Derimot maser banken min stadig om regionsperre, som jeg måtte inn og fjerne manuelt.

• Liker 1
AnonymBruker
3 minutter siden, Nuttery skrev:

Gubben prøvde å bruke kortet sitt til kontaktløs betaling på et lite beløp og fikk beskjed om at det må aktiveres først (Sparebanken Sogn og Fjordane).

• Liker 2
Gjest Optimo

Det er en øvre beløpsgrense på 200 kr. Dvs hvis kjøpet koster mer enn 200 kr må du fortsatt taste PIN. Vet ikke om det gjør deg noe roligere? Jeg har tenkt litt på dette med tyveri selv, men mister du kortet ditt ringer du jo banken for å sperre det. Og med grense på 200 kr får ikke tyven gjort all verdens ugang. Men, klart, noe risiko er det jo. 

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ser dette symbolet ut, og hvilke banker og hvilke kort gjelder det?

Her fant jeg det https://www.dnb.no/privat/nettbank-mobil-og-kort/kort/kontaktlosekort.html

• Liker 1
AnonymBruker
2 minutter siden, Guile skrev:

Det er en øvre beløpsgrense på 200 kr. Dvs hvis kjøpet koster mer enn 200 kr må du fortsatt taste PIN. Vet ikke om det gjør deg noe roligere? Jeg har tenkt litt på dette med tyveri selv, men mister du kortet ditt ringer du jo banken for å sperre det. Og med grense på 200 kr får ikke tyven gjort all verdens ugang. Men, klart, noe risiko er det jo. 

Hva menes egentlig med det- kan man i teorien gå i ti forskjellige butikker og kjøpe for 200 på hver sted? da kan den som får tak i et slikt kort kjapt få svidd av 1000 kr. Ser for meg Ole på 12 som har fått tak i pappas kort...😄

Anonymkode: 1b6c7...7df

• Liker 6
AnonymBruker
2 minutter siden, Guile said:

Jeg er klar over grensen, og har ingen interesse av at en tyv skal stikke av med kortet og handle for småbeløp frem til jeg rekker si fra. Synes dette er en merkelig utvikling etter alle rådene man har fått opp gjennom om å skjule pinkoden sin. Så trenger man den plutselig ikke i det hele tatt. Det jeg ønsker meg er å kunne gå i nettbanken og sette den grensen til 0. Synes ikke de burde aktivere den automatisk.

• Liker 13
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva menes egentlig med det- kan man i teorien gå i ti forskjellige butikker og kjøpe for 200 på hver sted? da kan den som får tak i et slikt kort kjapt få svidd av 1000 kr. Ser for meg Ole på 12 som har fått tak i pappas kort...😄

Anonymkode: 1b6c7...7df

"Kontaktløs betaling er veldig sikkert og følger internasjonale standarder, og er underlagt sertifiseringer osv. Maks tillatt beløp uten PIN-kode er 200 kroner per transaksjon (eller tilsvarende i andre land). Fra tid til annen blir du spurt om å taste PIN-koden din for å verifisere at du er riktig eier av kortet. Ved beløp over 200 kroner vil du bli bedt om å taste PIN-kode. Kortholder er underlagt et meget godt forbrukervern også på kontaktløse betalinge"https://www.dnb.no/privat/nettbank-mobil-og-kort/kort/kontaktlosekort.html

• Liker 6

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

"Kontaktløs betaling er veldig sikkert og følger internasjonale standarder, og er underlagt sertifiseringer osv. Maks tillatt beløp uten PIN-kode er 200 kroner per transaksjon (eller tilsvarende i andre land). Fra tid til annen blir du spurt om å taste PIN-koden din for å verifisere at du er riktig eier av kortet. Ved beløp over 200 kroner vil du bli bedt om å taste PIN-kode. Kortholder er underlagt et meget godt forbrukervern også på kontaktløse betalinge"https://www.dnb.no/privat/nettbank-mobil-og-kort/kort/kontaktlosekort.html

Et meget godt forbrukervern vil være å kunne reservere seg mot tjenesten. Jeg bruker forresten ikke DNB.

• Liker 6
AnonymBruker

For å stjele penger med tæpping trenger man en spøkelseskonto, siden ale skjønner at det er dumt å bruke en terminal tilknyttet ens egen. Det er heller ikke noe sjakktrekk å bruke stjålet kort i butikker, siden dette registreres av banken og dermed av politiet eller eieren. Digitalt tyveri av den typen krever kunnskaper som de færreste har, og folk med disse kunnskapene er for smarte til å være småkjeltringer uansett. Du har ingen ting å frykte.

Anonymkode: 9c114...b77

• Liker 2
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gubben prøvde å bruke kortet sitt til kontaktløs betaling på et lite beløp og fikk beskjed om at det må aktiveres først (Sparebanken Sogn og Fjordane).

Sa de noe om hvordan? Har samme bank, finner (som vanlig) ikke noe på nettsidene deres.

Annonse
AnonymBruker

Jeg syns sånne nye løsninger er digg. Kjenner jeg blir stresset av å stå i kø og havne bak folk som somler så ekstremt. Nå går det så mye kjappere, jeg bruker den nye funksjonen alltid nå visst det lar seg gjøre i butikker... i dag måtte jeg sette inn korte i en butikk. Nei, ta ut korte.. maskinen ville at jeg skulle dra korte. Nei, den ville ikke det heller. Brukte noen minutter før korte ville ( ikke mitt kort som var vanskelig , men kortautomaten sa den butikk ansatte).

Anonymkode: 68841...b20

• Liker 6
AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

For å stjele penger med tæpping trenger man en spøkelseskonto, siden ale skjønner at det er dumt å bruke en terminal tilknyttet ens egen. Det er heller ikke noe sjakktrekk å bruke stjålet kort i butikker, siden dette registreres av banken og dermed av politiet eller eieren. Digitalt tyveri av den typen krever kunnskaper som de færreste har, og folk med disse kunnskapene er for smarte til å være småkjeltringer uansett. Du har ingen ting å frykte.

Anonymkode: 9c114...b77

Kredittkortsvindel foregår jo, uansett hvor dumt det måtte være. Tyvene vet nok at de kun har et begrenset tidsvindu før kortet blir sperret, men det hindrer ikke at det skjer til stadighet. 

• Liker 1

Trådløst betaling er mye tryggere enn magnetstripen på det samme kortet. Dessuten tar banken tapet om du blir svindlet.

Jeg ville vært mye mer bekymret for å bli syk av bakteriene på skitten kort-terminaler. Hvor ofte tror du de blir vasket? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...