AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #1 Skrevet 12. juli 2018 Jeg har en gutt på 6 år og helt siden han var liten har jeg vært streng på at han ikke får lov til å løpe etter fugler (eller andre dyr, for den saks skyld) og skremme dem slik at de flyr avgårde. Jeg synes det er en uting, og sier at vi må være snille med alle dyr og at de blir veldig skremt når mennesker kommer løpende og roper til dem. Imidlertid ser jeg at det visstnok er veldig vanlig å la barn løpe rundt på gater og torg slik at fjæra omtrent flakser. På uteservering er det dessuten ganske lite apetittelig når duer og måker flakser rundt maten. Hva tenker dere, er det bare jeg som er på bærtur? Anonymkode: 35bca...3e3 14
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #2 Skrevet 12. juli 2018 Det er helt normalt å lære barnet sitt respekt for andre vesener. Anonymkode: 271b1...90a 25
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #3 Skrevet 12. juli 2018 Nei, lær barna å respektere både dyr og mennesker. Barn som løper etter dyr er en uting. Anonymkode: 11153...c68 18
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #4 Skrevet 12. juli 2018 Jeg er enig med dag. Lar heller ikke barna mine løpe etter dyr i alle former. Men ser andre barn som gjør det, men du vet : la barna styre showet og er sjefen. Tafatte foreldre.. Anonymkode: 856c4...f98 12
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #5 Skrevet 12. juli 2018 Barna mine får ikke lov til å jage og skremme dyr, nei. Det er helt uaktuelt for meg at de skal få holde på sånn. Anonymkode: 264b2...c55 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #6 Skrevet 12. juli 2018 Hvis det er noen barn som løper mot hunden min sier jeg; pell dere vekk, hvis foreldrene dems ikke er i nærheten og jeg kan be dem holde ungene deres unna. Anonymkode: 5c6ca...cdc 2
Glød Skrevet 12. juli 2018 #7 Skrevet 12. juli 2018 Nei, 4-åringen min får beskjed om å ikke være ekkel med de som er mindre enn ham, og ikke plage dyr eller folk. Det dekker det meste. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #8 Skrevet 12. juli 2018 Regner med at alle sier nei her,men det er jamen meg mange av de ungene som får lov. Mine får selvfølgelig ikke lov. Anonymkode: 678b4...1a0 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #9 Skrevet 12. juli 2018 Utvikling av empati i mennesker er egentlig et litt fascinerende tema Men ja, barn har dårlig empati og er relativt selvsentrerte. De har ikke sympati med andre sine følelser og tanker, de lærer at andre har det vondt ved å observere egen oppførsel i andre, eller blir fortalt av andre at de har vondt. Lurer litt på hvordan barn hadde blitt uten denne opplæringen. Ville de blitt kyniske og likegyldige til andre sin lidelse? Ville de forstått at andre led etterhvert som de ble mer voksne og smartere? Er vi avhengig av å være intelligente for å ha sympati med andre? At vi er nødt å være intelligente nok til å gjenkjenne lidelse i andre? Hva sier dette om andre dyr sin sympati? Anonymkode: 26ff5...9b0 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #10 Skrevet 12. juli 2018 Åja, glemte svare på tråden, man lærer selvsagt barna sine empati og sympati. Barna trenger å lære dette, de forstår det ikke alltid av seg selv. Anonymkode: 26ff5...9b0 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #11 Skrevet 12. juli 2018 Mine får ikke lov. Aldri fått. Jeg er også den fæle moren som snakker til andres unger når de jager fuglene. Rett og slett fordi det er stygt gjort. Stå først å mate de for så å jage de. Foreldrene står bare å ser på og da gir jeg beskjed. Så får de bare bli sure. Det driter jeg i. Kanskje en av de foreldrene tenker seg om en gang til etterpå. Anonymkode: 96196...4d6 7
Jadzia Skrevet 12. juli 2018 #12 Skrevet 12. juli 2018 De prøver seg stadig, men jeg stopper dem med en gang jeg ser det, eller snakker med dem om det etterpå at det ikke er greit. 2
Ulrikke Skrevet 12. juli 2018 #13 Skrevet 12. juli 2018 Nei, det har de aldri fått lov til. Men fy flate så mange unger jeg ser som løper etter og jager uten at de voksne som er med dem sier noe som helst!
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #14 Skrevet 12. juli 2018 Ja, det har heg aldri tenkt på. Ungen min løper mit duer innimellom. Ser ikke noe galt med det. Duer er ikke rovdyr og er vandt til å passe seg. Jeg går heller ikke rundt duer, de får passe seg. Anonymkode: 49070...52a 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #15 Skrevet 12. juli 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det har heg aldri tenkt på. Ungen min løper mit duer innimellom. Ser ikke noe galt med det. Duer er ikke rovdyr og er vandt til å passe seg. Jeg går heller ikke rundt duer, de får passe seg. Anonymkode: 49070...52a Å gå rett frem er jo stor forskjell ift å løpe mens man vifter med armene å skriker? Av erfaring vil jeg si at det er de barna som får lov til slikt som pleier å bjeffe mot hunden min og tærge katten ved å dra den i halen. Nettopp fordi de ikke gar lært respekt. Anonymkode: 02da2...10b 7
Minlillesky Skrevet 12. juli 2018 #16 Skrevet 12. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en gutt på 6 år og helt siden han var liten har jeg vært streng på at han ikke får lov til å løpe etter fugler (eller andre dyr, for den saks skyld) og skremme dem slik at de flyr avgårde. Jeg synes det er en uting, og sier at vi må være snille med alle dyr og at de blir veldig skremt når mennesker kommer løpende og roper til dem. Imidlertid ser jeg at det visstnok er veldig vanlig å la barn løpe rundt på gater og torg slik at fjæra omtrent flakser. På uteservering er det dessuten ganske lite apetittelig når duer og måker flakser rundt maten. Hva tenker dere, er det bare jeg som er på bærtur? Anonymkode: 35bca...3e3 Det er ikke greit å løpe etter dyr/skremme dem. Dyr skal respekteres..
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #17 Skrevet 12. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Utvikling av empati i mennesker er egentlig et litt fascinerende tema Men ja, barn har dårlig empati og er relativt selvsentrerte. De har ikke sympati med andre sine følelser og tanker, de lærer at andre har det vondt ved å observere egen oppførsel i andre, eller blir fortalt av andre at de har vondt. Lurer litt på hvordan barn hadde blitt uten denne opplæringen. Ville de blitt kyniske og likegyldige til andre sin lidelse? Ville de forstått at andre led etterhvert som de ble mer voksne og smartere? Er vi avhengig av å være intelligente for å ha sympati med andre? At vi er nødt å være intelligente nok til å gjenkjenne lidelse i andre? Hva sier dette om andre dyr sin sympati? Anonymkode: 26ff5...9b0 Både jeg og mitt barn løper og jager etter måker når vi er på stranda. Jeg føyser etter dem og snakker hardt til dem. Måkene er frekke, eier ingen respekt og de har ihvertfall ikke empati i forhold til at jeg og mitt barn er sultne og trenger maten selv. De driter på balkongen vår også, helst når den er nyvasket. Antakeligvis hevn etter at vi har jaget dem, da. Anonymkode: ba3fd...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #18 Skrevet 12. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Både jeg og mitt barn løper og jager etter måker når vi er på stranda. Jeg føyser etter dem og snakker hardt til dem. Måkene er frekke, eier ingen respekt og de har ihvertfall ikke empati i forhold til at jeg og mitt barn er sultne og trenger maten selv. De driter på balkongen vår også, helst når den er nyvasket. Antakeligvis hevn etter at vi har jaget dem, da. Anonymkode: ba3fd...4f8 Edit: vi jager altså bare måker som først har forsøkt å stjele maten vår. Vi er ikke HELT hensynsløse i vår ondskap. Anonymkode: ba3fd...4f8
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #19 Skrevet 12. juli 2018 Vi er nøye på det. Insekt skal heller ikke drepes om de ikke er skadd. Jentene på 2 og 4 har begynt å si "husj! Gå hjem til mammaen din" når de blir plaget av insekter 😂 mistenker at det kommer fra bhg. Snakker også til andres unger hvis de plager dyr. Anonymkode: d31ba...8bb 1
Gjest Bøff Eløff Skrevet 12. juli 2018 #20 Skrevet 12. juli 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både jeg og mitt barn løper og jager etter måker når vi er på stranda. Jeg føyser etter dem og snakker hardt til dem. Måkene er frekke, eier ingen respekt og de har ihvertfall ikke empati i forhold til at jeg og mitt barn er sultne og trenger maten selv. De driter på balkongen vår også, helst når den er nyvasket. Antakeligvis hevn etter at vi har jaget dem, da. Anonymkode: ba3fd...4f8 Vi og. Måser som eter maten min blir løpt etter. Duer innimellom, men pleier begrense ungene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå