Gå til innhold

Økning i kvinners rettigheter har ikke gjort kvinner lykkeligere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke drep meg for å fortelle sannheten, men økningen i kvinners rettigheter har ikke gjort kvinner lykkeligere.

Legg også merke til hvor historien kommer fra. Dette er The Guardian, den politisk korrekte høborg i både Storbritannia og det øvrige Europa.

Så når vi har fått det unnagjort, hva synes de norske damene? Føler dere at dere er undertrykt av patriarkatet?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Såklart ha det gjort kvinner og menn lykkeligere. Alle er såklart lykkeligere når de har rettigheter og blir sjeldnere voldtatt, misbrukt og diskriminert (selv om dette fortsatt forekommer, og det fortsatt er en vei å gå).

Jeg har også blitt lykkeligere - flott at søstre, døttre, mødre og kona kan bestemme over sitt eget liv, velge mann/kone etter ønske - ikke tvang, kan bidra mer til samfunnet, få økt kompetanse og gjøre verden til et bedre sted

Anonymkode: 55074...388

• Liker 19
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såklart ha det gjort kvinner og menn lykkeligere.

Anonymkode: 55074...388

Hvilket er en påstand som klart strider mot dokumentert fakta. 

• Liker 5
Gjest Chicchi
Skrevet
42 minutter siden, Opplyst skrev:

Ikke drep meg for å fortelle sannheten, men økningen i kvinners rettigheter har ikke gjort kvinner lykkeligere.

Legg også merke til hvor historien kommer fra. Dette er The Guardian, den politisk korrekte høborg i både Storbritannia og det øvrige Europa.

Så når vi har fått det unnagjort, hva synes de norske damene? Føler dere at dere er undertrykt av patriarkatet?

Ok, så artikkelen snakker om kvinners svar fra undersøkelser. Men kanskje kvinner rett og slett ikke ble spurt hvordan de faktisk hadde det før 1960-tallet? 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Opplyst skrev:

Hvilket er en påstand som klart strider mot dokumentert fakta. 

Disse fakta må komme fra Norge og ikke et konservativt land som USA. USA er på langt nær så likestilt som Norge. Vi er et av verdens mest likestilte land. Og jeg må absolutt si jeg er et svært lykkelig menneske og en stor grunn til det er SELVSAGT at jeg kan velge hva jeg ville utdanne meg som,  hvem jeg vil gifte meg med, om jeg i det hele tatt vil gifte meg, jeg blir ikke kontrollert av noen, jeg blir ikke utsatt for vold, jeg drar hvor jeg vil når jeg vil, kan ha de interessene jeg har uten å bli dømt for at de er for maskuline etc etc. 

Anonymkode: f42d6...34d

• Liker 11
Skrevet

Jo, det har det.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når vi slipper å måtte forholde oss til late, bleikfeite menn, og driter i å pådra oss unger - som vi stort sett har eneansvar for enten vi er i forhold med barnefar eller ikke, så kommer lykkefaktoren til å eksplodere hos kvinner.

Anonymkode: 835a3...6ab

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, Chicchi skrev:

Ok, så artikkelen snakker om kvinners svar fra undersøkelser. Men kanskje kvinner rett og slett ikke ble spurt hvordan de faktisk hadde det før 1960-tallet? 

Kvinner ble spurt om hvordan de selv opplevde sin egen lykke fra perioden 1970 til 2005, og deres svar viser at økte rettigheter for kvinner slett ikke viser flere lykkeligere kvinner, snarere tvert i mot. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du det fra at The Guardian er "den politisk korrekte høyborg" for hele Europa? Er dette ikke bare et uttrykk for din egen mening?

I den grad kvinner i dag er ulykkelige, er det fordi de fortsatt utsettes for overgrep spesielt av seksuell art(et samfunnsproblem som er økende, ikke minkende), og fordi kvinner i større grad enn menn forventes å fortsatt ivareta tradisjonelle oppgaver i hjemmet(spesielt alt av omsorgsarbeid), såvel som de moderne oppgavene med utdanning, arbeid og forsørgerevne. Det er mye å skulle rekke over, derfor det de par som har likestilte og jevnbyrdige forhold som er mest lykkelige, og det gjelder begge to, ikke bare kvinnen.

Den gang kvinner hadde null rettigheter som mennesker, var det heller ingen som spurte dem hvor lykkelige eller ulykkelige de var, så denne undersøkelsen du refererer til, mangler relevant sammenligningsgrunnlag.

Anonymkode: 17c5d...6d0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Opplyst skrev:

Ikke drep meg for å fortelle sannheten.

Du bør lære deg til at det ikke finnes en sannhet. Det finnes den du vil ha og så kommer alle andres i tillegg. 

Anonymkode: f7d7d...8cf

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bør lære deg til at det ikke finnes en sannhet. Det finnes den du vil ha og så kommer alle andres i tillegg. 

Anonymkode: f7d7d...8cf

Du bør lære deg at når det kommer til mennesker, så finnes det bare en sannhet.

Har du ikke luktet kaffen? Brexit skjedde, Trump er reelt, Sverigedemokratene er Sveriges største parti og Merkel er i ferd med å tape ledelsen av Tyskland.

Det toget har akkurat forlatt stasjonen og kommer ikke til å stoppe med første. 

• Liker 1
Skrevet

Menn på kvinneguiden blir lykkelige av å komme med usanne påstander. Det er helt sant da jeg sitter på denne sannheten. 

🙄

• Liker 4
Skrevet

Hva er lykke? 

Er det nok å ikke være veldig misfornøyd? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Undersøkelsen er gjort i usa da du "Opplyst".. Har du bodd i usa eller har slektninger der? Det har jeg. Kvinner må ut i jobb 3mnd etter fødsel, tror du det er likestilt med perimsjonen i norge? skaper muligens litt mer stress og mindre lykkefølelse da ungen må ha barnevakt/være i barnehage, mens du selv er på jobb med konstant søvnmangel. Kvinner i Usa er langt fra så likestilt som kvinner i Norge, jeg ble selv overrasket over de gammeldagse holdningene da jeg bodde der. Det er fremdeles stater der familien foventer at du gifter deg om du tilfeldigvis blir gravid. Mange familier er sterkt religiøse og vil omtrent nekter deg abort selv om du er 15år og kondomen tilfeldigvis sprakk osv osv. 

Anonymkode: ae90b...0bf

• Liker 12
Skrevet
6 minutter siden, stan skrev:

Hva er lykke? 

Er det nok å ikke være veldig misfornøyd? 

Jeg er redd ditt kristne perspektiv kommer til kort her, men frykt ikke, jeg som kulturell kristen støtter deg faktisk. 

Skrevet

Artikkelen linket til i hovedinnlegget forklarer det ganske greit: 

Evidence supports the idea that women’s rights and roles in the home in the US and Europe have not moved in step with changes in the workplace. Therefore, because women with jobs often do most of the chores and childcare, they shoulder a dual burden that cuts into their sleep and fun.

• Liker 9
Skrevet

Gratulerer, du har klart å poste en undersøkelse gjort i et land som på langt nær har like god likestilling som Norge, for så å legge svarene ut som en sannhet for norske kvinner med langt bedre levestandard og flere rettigheter enn kvinnene som svarte på undersøkelsen. 

Retten til skolegang har tydeligvis ikke gjort folk smartere og mer kildekritiske. Synd. 

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, Opplyst skrev:

Artikkelen antyder at årsaken er at kvinner fortsatt har, eller ihvertfall føler at de har, hovedansvaret i hjemmet. 

Kvinnene skal lykkes på jobb og hjemme. Når de samtidig har (urealistiske?) høye forventninger de ikke klarer å innfri synker lykkefølelsen. 

Kvinner slutter ikke å være kvinner fordi rettighetene øker. 

• Liker 2
Gjest Chicchi
Skrevet
1 time siden, Opplyst skrev:

Du bør lære deg at når det kommer til mennesker, så finnes det bare en sannhet.

Har du ikke luktet kaffen? Brexit skjedde, Trump er reelt, Sverigedemokratene er Sveriges største parti og Merkel er i ferd med å tape ledelsen av Tyskland.

Det toget har akkurat forlatt stasjonen og kommer ikke til å stoppe med første. 

"Lukte kaffen"? "Toget har forlatt stasjonen"? Dette er ikke godt norsk, men direkte oversatt av engelske uttrykk. Du leser antagelig flest engelsktalende aviser. Hva med å fokusere på Norges kvinner? Er du ikke stolt av å bo i et land med sterke kvinner som kjenner sine rettigheter og som vil være med på å ta viktige beslutninger for landet vårt, i stedet for et land hvor abortrettighetene innskrenkes og man sitter der med en uønsket ungeflokk som en annen pyntedukke (eller som du kanskje hadde sagt: veggblomst)

Skrevet
3 minutter siden, Chicchi skrev:

"Lukte kaffen"? "Toget har forlatt stasjonen"? Dette er ikke godt norsk, men direkte oversatt av engelske uttrykk. Du leser antagelig flest engelsktalende aviser. Hva med å fokusere på Norges kvinner? Er du ikke stolt av å bo i et land med sterke kvinner som kjenner sine rettigheter og som vil være med på å ta viktige beslutninger for landet vårt, i stedet for et land hvor abortrettighetene innskrenkes og man sitter der med en uønsket ungeflokk som en annen pyntedukke (eller som du kanskje hadde sagt: veggblomst)

Du nærerer min nasonalitiske følelse, det gjør du, men til syvende og sist kommer det ned til hva du har å tilby i forhold til de andre.

Dog vil jeg elske deg høyere enn alt annet om du forteller hva jeg kunne gjort mer norsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...