Gå til innhold

Hva har Bosnia imot Kroatia?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe naboer fra Bosnia som er pisse sure for at Kroatia vant i går. Har de noe med krigen som var på 90-tallet å gjøre?

Anonymkode: f2260...1e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det hatet stammer i stor grad fra krigen og oppdelingen av landene etter oppløsningen av Jugoslavia. Bosnia og Kroatia sto en stund sammen å kjempet mot Serbia, før dem begynte krige mot hverandre. 

Det vil nok roe seg med tiden, men siden det er så kort tid siden krigene, så sitter det mange gjenlevende i dag som opplevde beleiringer og massakre, og mange opplevde miste sine nærmeste og bli drevet fra hjemmene sine. 

Anonymkode: 150bd...912

Skrevet

Mange av den eldre garde her i Norge er heller ikke overbegeistret for kroater pga av deres allianse med nazistene under krigen. Særlig ga de kroatiske Ustasja-fascistene kroatene et dårlig renommé for deres brutalitet mot serbere, ikke minst i nettopp Bosnia.

Skrevet

Et annet moment er hvilken etnisk gruppe naboen din tilhører. Bosnia er et delt land mellom muslimske bosnjaker, ortodokse serbere og katolske kroater. Språkskillene er visstnok ganske kunstige, opprettet i forbindelse med oppløsningen av Jugoslavia mer av politiske årsaker enn lingvistiske. Muslimske bosniere, dvs bosnjaker, ble ikke engang anerkjent som en egen folkegruppe før på 60-tallet.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Klossmajor skrev:

Et annet moment er hvilken etnisk gruppe naboen din tilhører. Bosnia er et delt land mellom muslimske bosnjaker, ortodokse serbere og katolske kroater. Språkskillene er visstnok ganske kunstige, opprettet i forbindelse med oppløsningen av Jugoslavia mer av politiske årsaker enn lingvistiske. Muslimske bosniere, dvs bosnjaker, ble ikke engang anerkjent som en egen folkegruppe før på 60-tallet.

De er muslimske bosnjaker.

Anonymkode: f2260...1e6

AnonymBruker
Skrevet

Herceg-Bosnia. Ville googlet det og begynt der. 

Du husker kanskje han som drakk gift i retten i Haag for noen måneder siden og døde, mens han ropte at han ikke var noen krigsforbryter? Det var i hvert fall en stor sak i alle aviser da det skjedde. Slobodan Praljak het han. Han var bosnisk kroat (fra folkegruppen kroater og lojal mot Kroatia i kamp mot bosniere, men født i dagens Bosnia), og ble dømt for krigsforbrytelser mot muslimske bosnjaker. 

Så ja, det er som du antok. De er sure fordi de hater Kroatia pga. kriger og etnisk rensing og krigsforbrytelser opp gjennom.

Anonymkode: 33078...50c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette handler nok om krigene ja. Men jeg har flere venner fra Bosnia som heier på Kroatia :)

Anonymkode: fad69...c54

AnonymBruker
Skrevet
På 12.7.2018 den 11.49, Klossmajor skrev:

Mange av den eldre garde her i Norge er heller ikke overbegeistret for kroater pga av deres allianse med nazistene under krigen. Særlig ga de kroatiske Ustasja-fascistene kroatene et dårlig renommé for deres brutalitet mot serbere, ikke minst i nettopp Bosnia.

Aha, kan være derfor jeg selv føler litt at Kroatia ikke skal vinne. Var veldig opptatt av verdenskriger når jeg var ung og sikkert da bygd opp en fordom mot de helt uten å innse det selv. Men nå er jeg ikke så glad i franskmenn heller, så synes de kan avlyse hele vm😂

Anonymkode: a445c...cf6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...