Gå til innhold

Far er på rusklinikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Dette er en litt lang historie. Men det får så være.. 

barnefar og jeg gikk fra hverandre når jeg var ca 4/5 mnd på vei pga hans rusmisbruk som jeg nylig hadde oppdaget og voldsbruk mot meg som gravid. Dette var i 2016.

Han har hatt små glipper (med rus) og store glipper. Etter mye om og men etter vår sønn ble født gikk han endelig med på og ta urinprøver, dette gikk dårlig da han løy om svarene til meg og sin mor som resulterte i at jeg måtte ringe legen hans med hans ikke så fornøyde samtykke, dette påviste hasj og kokain 2 av 3 urinprøver som han hadde tatt totalt. Det skulle egentlig vært mange fler. 

I november 2017 gikk han endelig med på å legge seg inn på rusklinikk 1,5 time unna sitt og mitt hjem. Han klarer seg greit, ruser seg ikke og oppfører seg forholdsvis ordentlig. Han har vært på flere hjemmebesøk så han får være med vår sønn, da foregår samværet hos hans mor der han fortsatt har adresse.

Han lyver ofte til meg om hvordan det går på klinikken. Gjerne om krangler han har med sin kontaktperson og de gangene han har blitt tatt for og smugle inn alkohol og konsumere dette. Han har også blitt «straffet» med og bli sendt hjem for så og bli tatt inn igjen etter 4 dager. Dette løy han også om og sa at noen andre pasienter hadde blindt skyldt på han. 

Jeg har for ikke så lenge siden (ca 2mnd) fått vite at de helgene han får komme hjem for og være med vår sønn. At han drikker alkohol med venner for så og bruke resten av lørdagen på å tilbringe tid med sønnen vår. Han vet han ikke skal konsumere alkohol, dette har jeg også gitt streng beskjed om uten resultat. Jeg vurderer sterkt og ringe inn til rusklinikken (anonymt for han)og si i fra om dette da jeg mener dette ikke hjelper han på noe som helst måte ved og snike seg rundt og lyve.  

Jeg vil også legge til at hver gang (siden vår sønn ble født for snart 2 år siden) at hver gang sønnen min er hos sin farmor for og være med sin far at han legger alt ansvar over på sin mor. Han kan fint skifte bleie om han får beskjed om dette, men ikke ellers. Alt av mat, stell for kvelden og annet gjør hans mor. Og jeg er mektig lei av og høre at hennes rolle som farmor blir utnyttet av hennes sønn. 

Barnefar kommer nå hjem til helgen som kommer (13.06.18- 15.06.18) og forventer plutselig og ha overnatting uten noen form for tilsyn eller selskap. Dette sa jeg nei til da han ikke har tatt seg nok av sønnen vår i fra før og rett og slett fordi han er innlagt på rusklinikk av en grunn. Jeg stoler ikke på han ennå, men jeg går ofte ut av min komfortsone for at min sønn og hans far kan tilbringe tid sammen. 

Han ble mektig sur for dette, men jeg sa vi kunne snakke nærmere om dette når helgen nærmet seg. Jeg prøvde og snakke med han igår kveld, men da tok han det som en selvfølge at junior skulle sove der med han selv om jeg ikke skulle være der (farmor er på ferie).

Fordi jeg sa nei på dette begynte og snakke seksuelt til meg (jeg har hatt en ny kjæreste i snart 2 år) og kommentere på hvor god sex han kunne gitt meg enn kjæresten min kan. Han ville absolutt snakke om sexlivet mitt nå selv om jeg sa at dette var jeg ikke interessert i og snakke om med han. Dette ble han også irritert over. 

Det jeg nå lurer på er hva skal jeg gjøre med alt dette? I og med at min sønn er snart 2 år så vet jeg anbefalingene er 1 natt med far, men far vet jo ikke rutiner og følger ikke med når jeg forteller han heller? Han er ikke flink til og ta bleier og mener bæsjebleier kan vente i mange tilfeller. Og han er jo fortsatt innlagt på rusklinikk selv om han pr.dd er rusfri, går han fortsatt under kategorien rusmisbruker når han er innlagt der han er? Er det «lov» og gi en innlagt pasient overnatting uten tilsyn bare fordi han pr.dd er rusfri? 

Videoannonse
Annonse
Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Kontakt fvk og barnevernet. Få råd. Slik som han er og med gjentatte brudd på rus og alkohol så hadde jeg gjort mitt ytterste for at du skal ha hele foreldreansvaret og omsorgen alene da han ikke er i stand til å ta vare på verken seg selv eller barnet. 

Han måtte ha bevist at han hadde vært helt rusfri med ukentlige tester av helsepersonell i mer enn 3 mnd før jeg hadde vurdert samvær under oppsyn noen timer på dagtid.

Her må du bare følge mammainstinktet. Om noe skjer mens han er alene med barnet fordi han er påvirket så kommer du aldri til å tilgi deg selv. Ring nå med en gang kontorene åpner og få råd om hvordan du skal gå frem.

Endret av BearMama
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ring barnevernet (gjerne anonymt) og be om råd! Du viser god omsorgsevne når du velger å IKKE la barnet være alene i mange med en mann som du beskriver. Bare det å forsøke å avlede med ekkel sexprat gjør det klart for meg at denne personen skal du passe deg for.. Og beskytte barnet ditt mot. 

Gi beskjed om at han skal ta prøver i en lang periode før du vurderer overnattingsbesøk uten tilsyn. Hvis du velger å la ham ha barnet ditt over så lang tid med den kunnskapen du har... Og det plutselig tikker inn en melding til bvtj, vil barneverntjenesten ikke bare åpne undersøkelse mtp fars rusbruk og omsorgsevne, men også din evne til å skjerme barnet. Det er velkjent at også tidligere rusmisbrukere ofte er så ødelagt at de ikke klarer å utvise empati, leve seg inn i barnets behov eller gi barnet god nok fysisk omsorg. Det gjelder IKKE alle, bare så det er sagt, men det intuitive mangler ofte. 

Anonymkode: e946b...ce2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke samarbeid med barnevernet? 

Jeg har vært i en lignende situasjon og hadde ett godt samarbeid med de. Får kun rost de for den gode hjelpen jeg fikk og får. Og noe av det beste var de periodene far ikke var egnet til samvær uten tilsyn hjalp de meg med både å si nei og tilrettelegge med tilsyn. 

Kanskje farmor ikke er rett person til å ha tilsyn? Vi prøvde den løsningen vi og, men den var ikke god for oss. Vi fikk tilsyn gjennom barnevernet. Korte, gode samvær på noen timer. Når det var klart for overnatting kom barnevernet på tilsyn flere ganger pr døgn. 

Nå, 2 år etter at far ble rusfri (går på lar, så spørs hva du legger i rusfri) kommer de fortsatt på tilsyn. Ikke hver gang, men innimellom. En stor trygghet for meg. Og føler jeg meg usikker sender jeg bare en SMS til vår saksbehandler og han ordner straks med ett tilsyn. 

Anonymkode: 1f122...ef3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...