Gå til innhold

Jeg kan ikke fordra broren min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller iallefall misliker veldig sterkt.

Han er høyt utdannet, har mange viktige verv og mange jern i ilden. Et arbeidsjern rett og slett. Det skal han ha for.

Vi er helt ekstremt ulike. Han er veldig direkte, og som oftest fører det til drittslenging om andre mennesker. Og han sparer virkelig ikke på de stygge ordene.

Han ser veldig ned på andres meninger, og meningene han har er så klart de eneste riktige. Det nytter ikke å diskutere med han, og han ser gjerne ned på andres interesser og at hans interesser er så mye viktigere enn andres. Han har forsåvidt rett i at fotball ikke er like viktig som viktige politiske saker, men det handler om at han ikke forstår eller respekterer at andre har annerledes prioriteringer enn han.

Jeg har null utdannelse, men er respektfull overfor andre som mener andre ting enn meg. I tillegg har jeg empatiske evner som han ikke har.

Dessverre er jeg av diverse grunner bundet til å ha en del kontakt, men jeg føler ikke jeg har noe bånd til han. Vi er for forskjellige, og jeg tåler ganske mye, men den ufyselige måten han opptrer på klarer jeg ikke i lengden. Jeg merker at han tapper meg for energi.

Uten å si for mye, så er tingen den at jeg ikke pr. nå kan kutte han ut av livet mitt. Og det er umulig å snakke med han og få han til å forstå andres synspunkter. Han kjører sitt eget løp.

Så inntil jeg har muligheten; hvordan orker jeg å forholde meg til han på ukentlig basis?

Anonymkode: 8e7ee...2e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kutt

Anonymkode: 9e80f...68a

AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut folk som ikke gir deg noe positivt, er mitt råd.

Anonymkode: 9e80f...68a

AnonymBruker
Skrevet

jeg sliter med noe lignende overfor et familiemedlem, og min løsning har vært å holde kontakten på et minimum.

vi har samvær ca 1 dag hver 4.mnd.

det er mer enn nok; jeg gråter og er deprimert både før og etter, så kunne ikke blitt særlig oftere.

hvorfor MÅ du ha så ofte kontakt?

pga barn, eller jobb?

Anonymkode: 3b94b...cbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er slik at dere MÅ ha kontakt en stund fremover hadde jeg begynt å svare med samme mynt. 

"hvorfor er din mening bedre en xxx"? 

"synes du at du er stor/kul/hard når du sier så stygge ting om andre"? 

"hvorfor snakker du i en så spydig/heslig tone"? 

"sånn helt ærlig, har xxx gjort deg noe grusomt siden du oppfører deg/har en språkbruk som en trassig 16 åring"? 

"oi så sinna"! 

"nå synes jeg vi skal endre samtaleemnet siden det ikke går an å snakke på en voksen måte her". 

"jøsses.. Stått opp på feil fot i dag"? 

"ærlig talt. Slutt å snakk slik om andre mennesker og oppfør deg". 

Alså.. Dette skal holdes i en ok tone. Kanskje litt hint av spøkefull. Da har han ikke noe å ta deg på og du får kommentert oppførselen hans. Gjør dette hver gang han oppfører seg heslig. Når han oppfører seg fint så oppfører du også deg fint. :)

(dette funket for en kompis av meg! Han har sluttet helt med den stygge oppførselen sin) 

Anonymkode: 6f0bc...c34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et liknende forhold til min bror, men han er "fattig" og ser ned på alle som har råd til hus, bil, hytte, båt m.m. og kaller alle disse overfladiske. Han er så opptatt av å holde på den fattige livsstilen at han faktisk selv er blitt overfladisk.

Hans mening er også helt riktig og hva andre måtte mene, fnyser han av.

Anonymkode: fe5f8...bf6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...