Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2005 #1 Skrevet 6. mars 2005 Hei. Jeg skal få litt skikk på rommet til jenta vår på 7 år. Har tenkt på skrivepult, ei anna hylle til bøker og leker, samt noe litt fancy og skolejenteaktig til oppbevaring og for å få det mer ryddig. (Ja, vi skal pakke bort en del leker....) Hun har ei familiekøye på rommet som vi ikke tenker å kvitte oss med. Samt to store hvite, vanlige doble klesskap som skal stå. Ellers skal det meste vekk, og erstattes av nye greier. Har noen gjort lignende endringer på rommet og har noen gode ideer på møbler, ting og tang, lure løsninger, så kom med dem!!!! Kan nevne at hun er veldig glad i utallige smågreie-leker, som nå flyter rundt i diverse kurver. Og så har hun utrolig mange kosedyr.... Trenger en ryddig og trivelig leke/arbeidsplass. Rommet er ca 18 m2. Få høre nå da....!
Gjest Seleena Skrevet 6. mars 2005 #2 Skrevet 6. mars 2005 *Kjøp trekorger til å ha under senga. *Kva med å ta vekk øverste del av køya, og heller kjøpe "prinsesse"- nett til å ha over senga? Trur Ikea har sånt. (Himmelsengaktig). *Er ho glad i å sitje for seg sjølv, kva med ein skrivepult? Treng ikkje vere stor + ein kontorstol. *Sackosekker x2 i sterke fargar. *Teppe på golvet i limegrønn eller knall rosa *Lys og fargar gjer eit rom meir koseleg, og for dei minste. Investere i ein søt taklampe som gir frå seg "gult" lys. (Avheng i kva pære du velger sjølvsagt) *Alle jenter digger speil på rommet. På Ikea har dei speil som er forma som bølger. Dei er ca 30 sm smale og 2 meter høge. Fest to slike på to skapdører.
Alsana Skrevet 7. mars 2005 #3 Skrevet 7. mars 2005 Ein skrivepult er ikkje noko å lure på eingong, det må ho sjølvsagt få seg. Finn du ein med ein del skuffer, evt. ei hylle oppå sjølve pulten, får ho plass til mange småting der. Ei skikkeleg bokhylle er eg også tilhengar av, det er jo ikkje berre bøker ein kan plassere der. Ikea har jo desse kvite pappeskene som ser litt bra ut, dei kan med fordel stå i bokhylla og romme utruleg mykje rart. Elles er det greitt med hyller strategisk plassert der ein ikkje kan gjere noko anna med veggplassen likevel. Over skrivepult og seng brukar det å vere god plass. Under senga kan du plassere store plastkorger med hjul på, desse er lette å dra fram og tilbake, og er lette å halde reine. Er enig med det Seleena foreslo. Men gjer det til eit rom ho vil like å vere i, og lat ho sjølv få vere med på å velge ut pult, hyller osv.
Titti72 Skrevet 7. mars 2005 #4 Skrevet 7. mars 2005 Jeg ville ha droppet skrivepulten (hvis det ikke er et kjempe stort rom) og heller lagd en koselig sittekrok med puter og tepper. Har tilgode å møte unger som faktisk bruker pulten sin., Og jeg kjenner mange unger.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2005 #5 Skrevet 7. mars 2005 Har tilgode å møte unger som faktisk bruker pulten sin., Og jeg kjenner mange unger. Seriøst? Hvor gjør unger nå til dags leksene sine da? Ved kjøkkenbordet, som er for høyt, med masse forstyrrelser rundtomkring? Eller går alle ungene i skolefritidsordning og leksene er ferdige når de kommer derfra? Jeg og min bror brukte i alle fall pultene våre daglig. I tillegg brukte jeg min en god del utover leksene også da, til å tegne, sitte og pusle med alt mulig rart og sånn. Bruker ikke unger pulter? Hmm. Jeg hadde aldri innredet ett rom til en skoleunge uten en skikkelig pult, og en god stol, og godt leselys i alle fall. Men, så har jeg ikke unger enda heller da. Avhengig av pulten min har jeg vært de siste 20 åra uansett. Siden før skolealder altså.
Gjest Madeline Skrevet 7. mars 2005 #6 Skrevet 7. mars 2005 Seriøst? Hvor gjør unger nå til dags leksene sine da? Ved kjøkkenbordet, som er for høyt, med masse forstyrrelser rundtomkring? Eller går alle ungene i skolefritidsordning og leksene er ferdige når de kommer derfra? Jeg og min bror brukte i alle fall pultene våre daglig. I tillegg brukte jeg min en god del utover leksene også da, til å tegne, sitte og pusle med alt mulig rart og sånn. Bruker ikke unger pulter? Hmm. Jeg hadde aldri innredet ett rom til en skoleunge uten en skikkelig pult, og en god stol, og godt leselys i alle fall. Men, så har jeg ikke unger enda heller da. Avhengig av pulten min har jeg vært de siste 20 åra uansett. Siden før skolealder altså. Det er kun eldstemann på 12 som av og til bruker skrivepulten. De to yngste på 8 og 9 bruker aldri sin enda de har en praktisk og koselig skriveplass. Isteden bruker de kjøkkenbord, stuebord, ligger på gulvet eller den stillingen og plassen som de synes er behagelig der og da. Har flere ganger oppfordret til bruk av skrivepult uten at det har hjulpet. Må også si at jeg sjelden brukte skrivepult da jeg gikk på skolen. Likte bedre å krølle meg sammen i en god stol eller ligge på magen i saccosekken på gulvet. Men når det er sagt så synes jeg det er greit at de har en skikkelig arbeidsplass på rommet.
Titti72 Skrevet 7. mars 2005 #7 Skrevet 7. mars 2005 Lekser gjøres over alt. På sfo, i leksetimene på skolen, på gulvet hjemme, på kjøkkenbordet mens foreldrene lager middag, stuebordet osv... Av min datters 5 beste venner har ALLE pult. Ingen av dem gjør leksene der. Min datter brukte pulten til oppbavaringsplass. Tror hun gjorde leksene der den første uke før hun sluttet. Og hun hadde godt lys, fin pult, god arbeidsstol osv.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2005 #8 Skrevet 7. mars 2005 Bruker sjelden eller aldri skrivepult. Gjorde det heller ikke mens jeg var skoleelev.
Gjest squarrel Skrevet 7. mars 2005 #9 Skrevet 7. mars 2005 Av min datters 5 beste venner har ALLE pult.
Gjest Seleena Skrevet 7. mars 2005 #10 Skrevet 7. mars 2005 Dette er faktisk sant! Eg kjenner heller ingen barn som bruker sin skrivepult. Jenter på 7 trenger ofte hjelp til leksene, og då er det best å sitje på kjøkkenet saman med pappa eller mamma som lager mat. Kva med å vente med pulten, for å sjå korleis det går. Kan jo hende ho blir forstyrra på kjøkkenet eller seier sjølv at ho saknar å sitje for seg sjølv på rommet sitt. Kom på ein ting til som er viktig! Ein liten ovn. Du får oljeovnar til eit par hundre kroner. Det er så godt å leike på eit rom som er varmt.
Gjest Madeline Skrevet 7. mars 2005 #11 Skrevet 7. mars 2005 Kom på ein ting til som er viktig! Ein liten ovn. Du får oljeovnar til eit par hundre kroner. Det er så godt å leike på eit rom som er varmt. Nei for all del ikke oljeovn på et barnerom. De kan fort velte og forårsake brann. Unger drar gjerne i ledningen for å flytte ovnen, også dette er brannfarlig. På et barnerom skal det kun være fastmonterte ovner ( lamper skal også være fastmontert for å hindre at de blir tatt med under dyna ol.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå