Gå til innhold

Kjøper vil heve kjøpet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Reglene er litt annerledes når man kjøper fra en privatperson, man kan ikke kreve det samme som fra en bedrift. Varen må være vesentlig dårligere enn forventet. Du kan selv ringe forbrukerrådet og spørre hva vesentlig er i dette tilfellet. Når han driter i undersøkelsesplikten tviler jeg på at han kommer noen vei.. 

Anonymkode: 994a2...e01

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Reglene er litt annerledes når man kjøper fra en privatperson, man kan ikke kreve det samme som fra en bedrift. Varen må være vesentlig dårligere enn forventet. Du kan selv ringe forbrukerrådet og spørre hva vesentlig er i dette tilfellet. Når han driter i undersøkelsesplikten tviler jeg på at han kommer noen vei.. 

Anonymkode: 994a2...e01

Nettopp. Kjøpsloven vs forbrukerkjøpsloven. Veldig mange som ikke skjønner/vet om forskjellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er salg mellom privatpersoner og reguleres av kjøpsloven. I utgangspunktet går risikoen for tingen (båten) over på kjøper i det han overtar tingen. Hvis tingen er i VESENTLIG dårligere stand enn kjøper kunne forvente kan han påberope såkalte mangelsbeføyelser, dvs heving, retting og prisavslag. Etter loven har imidlertid kjøper en undersøkelsesplikt som er ganske omfattende, som han her har valgt å ikke benytte seg av. Dvs. du står sterkt i en eventuell tvist.

Jeg hadde henvist til kjøpsloven og kjøpers undersøkelselsesplikt og sagt at du ikke ser rettslig grunnlag for heving eller prisavslag, og at hvis kjøper er uenig så kan han klage saken inn for forliksrådet. Deretter hadde jeg sluttet å svare.

(Ser folk snakker om svindel i svarene her, det blir feil. Rettslig sett har ikke dette noe med svindel å gjøre)

Anonymkode: cffa3...96e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er salg mellom privatpersoner og reguleres av kjøpsloven. I utgangspunktet går risikoen for tingen (båten) over på kjøper i det han overtar tingen. Hvis tingen er i VESENTLIG dårligere stand enn kjøper kunne forvente kan han påberope såkalte mangelsbeføyelser, dvs heving, retting og prisavslag. Etter loven har imidlertid kjøper en undersøkelsesplikt som er ganske omfattende, som han her har valgt å ikke benytte seg av. Dvs. du står sterkt i en eventuell tvist.

Jeg hadde henvist til kjøpsloven og kjøpers undersøkelselsesplikt og sagt at du ikke ser rettslig grunnlag for heving eller prisavslag, og at hvis kjøper er uenig så kan han klage saken inn for forliksrådet. Deretter hadde jeg sluttet å svare.

(Ser folk snakker om svindel i svarene her, det blir feil. Rettslig sett har ikke dette noe med svindel å gjøre)

Anonymkode: cffa3...96e

Her kan man gjerne snakke om juss aldri så mye - moralsk sett er likevel selger som oppfører seg uspiselig!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, Noname55 skrev:

Her kan man gjerne snakke om juss aldri så mye - moralsk sett er likevel selger som oppfører seg uspiselig!

Overdriver du ikke litt nå?

Selger har en eldre rib med 40 hester til salgs for 20 000, gir 5 000 i avslag, og nekter nå å gi ytterligere 7 000 i avslag.

Kjøper hadde all mulighet til å sjekke toppfart før han kjøpte, men benyttet seg ikke av undersøkelsesplikten sin. 5 knop er ikke en vesentlig mangel. Det virker dessuten ikke som kjøper egentlig ønsket å heve kjøpet, bare betale minst mulig?

Anonymkode: 5b00a...ee6

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Overdriver du ikke litt nå?

Selger har en eldre rib med 40 hester til salgs for 20 000, gir 5 000 i avslag, og nekter nå å gi ytterligere 7 000 i avslag.

Kjøper hadde all mulighet til å sjekke toppfart før han kjøpte, men benyttet seg ikke av undersøkelsesplikten sin. 5 knop er ikke en vesentlig mangel. Det virker dessuten ikke som kjøper egentlig ønsket å heve kjøpet, bare betale minst mulig?

Når jeg sjekker på finn nå ligger rib'er med førti hester som er ti år og eldre, fra 30 000 og oppover.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vet jeg har alt det juridiske på min side her, men fyren er tydeligvis psykotisk. 

Han ville dra på en marina og takstere den fordi han mener vi har lurt han og at han har betalt for mye. Han har også herpa motoren virker det som, for nå starter den ikke. 

Han har begynt å true oss og sier han er farlig og at han får tilbake penga sine på en eller annen måte uansett. Opprettet logg på truslene hans hos politiet, men de kan da ikke gjøre stort. Han er kjenning av politiet. 

Har sagt han kan heve kjøpet, men virker ikke som det er interessant da han plutselig ikke er hjemme når vi avtaler å hente båten. 

Vi skal bort på ferie nå og jeg lar ikke han bruke / herpe den mer. Sier jeg må ha den idag da vi skal bort, men han sier han er opptatt. Sa han kunne legge igjen nøkkel og så kan jeg vippse han, men nei sier han. 

Anonymkode: d67f6...cd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/12/2018 at 7:05 AM, AnonymBruker said:

Jo dette er nok svindel. Han mener han skal ha omtrent halvparten av pengene tilbake, hvordan er det logisk?  På Finnannonsen står det MAX FART (I den kolonna): 30. Så når jeg skriver rundt 30 er det innafor. Allikevel regner jeg med at den vil gå raskere om den vaskes under. 

Enig. Det er helt innafor.

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet jeg har alt det juridiske på min side her, men fyren er tydeligvis psykotisk. 

Han ville dra på en marina og takstere den fordi han mener vi har lurt han og at han har betalt for mye. Han har også herpa motoren virker det som, for nå starter den ikke. 

Han har begynt å true oss og sier han er farlig og at han får tilbake penga sine på en eller annen måte uansett. Opprettet logg på truslene hans hos politiet, men de kan da ikke gjøre stort. Han er kjenning av politiet. 

Har sagt han kan heve kjøpet, men virker ikke som det er interessant da han plutselig ikke er hjemme når vi avtaler å hente båten. 

Vi skal bort på ferie nå og jeg lar ikke han bruke / herpe den mer. Sier jeg må ha den idag da vi skal bort, men han sier han er opptatt. Sa han kunne legge igjen nøkkel og så kan jeg vippse han, men nei sier han. 

Herregud! IKKE svar han mer. Vil han ta det videre så gjør han det (men det er kanskje lite sannsynlig)

Anonymkode: 2c17e...b56

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det er helt innafor.

Herregud! IKKE svar han mer. Vil han ta det videre så gjør han det (men det er kanskje lite sannsynlig)

Anonymkode: 2c17e...b56

Mest sannsynlig stiller han opp på døra, sier han er den farligste mannen i byen osv. Langt rulleblad 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjøpers plikt å foreta en besiktigelse. Når det er sagt sier kjøpsloven at dersom varen har feil som selger etter all sannsynlighet burde visst om har kjøper rett på kompensasjon eventuelt heving av kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sirinna skrev:

Det er kjøpers plikt å foreta en besiktigelse. Når det er sagt sier kjøpsloven at dersom varen har feil som selger etter all sannsynlighet burde visst om har kjøper rett på kompensasjon eventuelt heving av kjøp.

På den annen side er det ikke unaturlig at båten vil gå raskere dersom den baskes under. Dermed har ingen feil.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I en slik situasjon skal man ikke følge opp samtalen, og man skal slettes ikke ta tilbake produktet etter at man mistenker at kjøper har ødelagt det. Lev videre med livet ditt og blokker vedkommende. Gjerne opplys politiet om det og begrunn det med at han invaderer ditt privatliv og opptrer truende. Jeg tenker nå at hvis saken eskalerer må det gå gjennom rettsvesenet. Da vil du bli kontaktet uavhengig om du har blokkert personen eller ei. 

For deg er dette egentlig en ikke-sak så fremt du bare lar det være. 

Anonymkode: 40a23...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker for øvrig at "ca XX" i alle fall har et slingringsmonn på +/- 10%. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Måtte bare heve kjøpet. Han som kjøpte båten bor 10 minutter unna så orker ikke å konstant være på vakt. 

Tydeligvis en gærning, noe også politiet bekreftet. Politiet ville heller ikke gjøre noe med det da de ikke så på det som direkte trusler. Jeg mener at ting som «du burde frykte meg, jeg er den farligste fyren i byen osv.. jeg får pengene mine tilbake uansett».. er trusler.. 

men, men.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Måtte bare heve kjøpet. Han som kjøpte båten bor 10 minutter unna så orker ikke å konstant være på vakt. 

Tydeligvis en gærning, noe også politiet bekreftet. Politiet ville heller ikke gjøre noe med det da de ikke så på det som direkte trusler. Jeg mener at ting som «du burde frykte meg, jeg er den farligste fyren i byen osv.. jeg får pengene mine tilbake uansett».. er trusler.. 

men, men.. 

Og han gikk med på å heve kjøpet, ennå det virket som han ville beholde båten men bare betale mindre?

Anonymkode: 62e70...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har brukt tid på kjøper, og tid er kostbar. Aldri la han få heve kjøpet. Han har kjøpt båten i tilstanden han er i, og virker som en utrolig frekk kjøper. La han styre, og blokk han. 

Anonymkode: 345d1...1d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

men, men.. 

Denne historien tviler jeg på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge han valgte å ikke prøvekjøre synes jeg det er hans ansvar. 

Anonymkode: 8a57a...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 0.13, AnonymBruker skrev:

Solgte en båt med motor. Jeg oppga at båten gjorde ca 30 knop. Tilbydde han en prøvetur så han kunne sjekke at alt var bra. Det ville han ikke.. 

båten var billig og jeg lot han få 5000 kr i avslag fordi det hastet med å få vekk båten før ferien og hadde ikke så stor interesse på den. 

Oppga at båten ikke var så pen , men at motor var i veldig bra stand. Etter 30 minutter sender han en SMS der han sier det må være noe alvorlig galt med motoren fordi han ikke fikk mer enn 25 knop. 

Jeg sa det kunne være fordi båten har ligget rolig i flere uker og kan være grodd. Det nekter han å tro på og mener han skal få en GOD del av pengene tilbake. 

Mistenker at han bare vil få båten billigst mulig da han ikke har gjort annen enn å prøve å prute enda mer i 2 dager nå.. 

nekter å la han heve kjøpet da jeg mener jeg har mitt på det tørre. Han kunne bare ha prøvekjørt og sjekket farten. Og det å hevde at det er noe galt med motor er jo helt ulogisk.. 

Hva var det av utstyr som fulgte med, som kunne vise hastigheten? Eller hadde kjøper med seg egen gps som kunne vise hastigheten?

Om den ikke går så fort, bør båten undersøkes på undersiden. Er rimelig sikker på at den er grodd, om den har vært lenge i sjøen ig du ikke har gjort noe der. Det kan utgjøre ganske mye.

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker mer og mer som at kjøper vil beholde båten, med ytterligere rabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...