Gå til innhold

Kjøper vil heve kjøpet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Solgte en båt med motor. Jeg oppga at båten gjorde ca 30 knop. Tilbydde han en prøvetur så han kunne sjekke at alt var bra. Det ville han ikke.. 

båten var billig og jeg lot han få 5000 kr i avslag fordi det hastet med å få vekk båten før ferien og hadde ikke så stor interesse på den. 

Oppga at båten ikke var så pen , men at motor var i veldig bra stand. Etter 30 minutter sender han en SMS der han sier det må være noe alvorlig galt med motoren fordi han ikke fikk mer enn 25 knop. 

Jeg sa det kunne være fordi båten har ligget rolig i flere uker og kan være grodd. Det nekter han å tro på og mener han skal få en GOD del av pengene tilbake. 

Mistenker at han bare vil få båten billigst mulig da han ikke har gjort annen enn å prøve å prute enda mer i 2 dager nå.. 

nekter å la han heve kjøpet da jeg mener jeg har mitt på det tørre. Han kunne bare ha prøvekjørt og sjekket farten. Og det å hevde at det er noe galt med motor er jo helt ulogisk.. 

Anonymkode: d67f6...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Heve kjøpet kan han. Om båten ikke gjør 30 knop, har du oppgitt feil fakta når du solgte den.

Anonymkode: 87290...e16

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heve kjøpet kan han. Om båten ikke gjør 30 knop, har du oppgitt feil fakta når du solgte den.

Anonymkode: 87290...e16

Skrev RUNDT 30 knop, noe jeg mener betyr «noe sånt ca». Hadde han prøvd båten ville han jo sjekket dette? Han ble gitt nøklene og bedt om å ta en kjøretur, men han ville ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Skrev RUNDT 30 knop, noe jeg mener betyr «noe sånt ca». Hadde han prøvd båten ville han jo sjekket dette? Han ble gitt nøklene og bedt om å ta en kjøretur, men han ville ikke. 

"Rundt 30knop" kan også oppfattes at båten gjøre 30 men kanskje mer, iallefall 30. 

Hvor mye kostet båten?

5 hours ago, AnonymBruker said:

han skal få en GOD del av pengene tilbake. 

Hadde en tidligere kjøper som ønsket akkurat det samme "motor havari" også begynte de beskylde meg for svindle dem, da ble jeg sur å stoppet med å svare. De truet med forbrukrådet, men hørte aldri mer fra de tullingene.  

Anonymkode: f3e0b...ee4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Rundt 30knop" kan også oppfattes at båten gjøre 30 men kanskje mer, iallefall 30. 

Hvor mye kostet båten?

Hadde en tidligere kjøper som ønsket akkurat det samme "motor havari" også begynte de beskylde meg for svindle dem, da ble jeg sur å stoppet med å svare. De truet med forbrukrådet, men hørte aldri mer fra de tullingene.  

Anonymkode: f3e0b...ee4

Ja men tenkte mer at det var «sånn ca, deromkring». Båten kostet ikke mer enn 15000 kr. Var en rib med en eldre 40 hester. 

Han skriver «båten er nærmest verdiløs og motor er ikke verdt mer enn 7-8000.» da lurer jeg på hvorfor i all verden han betalte 15000 etter å ha sett over den før han betalte?... lukter svindel her dessverre. Virker som han mener jeg skal gi han tilbake 7000 kr.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skjønner ikke at du kan sammenligne dette med svindel. Du har jo reklamert med feil info om båten så han har god grunn til å heve kjøpet. 

Nå har ikke jeg peiling på båthastigheter og hvor stor forskjell disse manglende 5 knopene egentlig utgjør, om det er som 52 og 55 km i timen med bil, eller om det blir som 40 og 50 kmt. Men om det er en merkbar forskjell for en som kjøpte båt som skulle gå en viss hastighet og går langt der i fra i realiteten så må du nok bare la han heve kjøpet eller mellomlegg på båtens faktiske verdi når vi vet at båten bare går 25 knop ,  ellers kan du anmeldes for svindel ikke han. 

Anonymkode: 3378e...5ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Noname55 skrev:

Hvor lenge har han hatt båten før han begynte å klage?

30 minutter ca 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er jo det som testturen, bare at kjøperen hadde gitt deg pengene allerede. Her høres du kranglete ut. La han heve kjøpet og selg til noen andre. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at du kan sammenligne dette med svindel. Du har jo reklamert med feil info om båten så han har god grunn til å heve kjøpet. 

Nå har ikke jeg peiling på båthastigheter og hvor stor forskjell disse manglende 5 knopene egentlig utgjør, om det er som 52 og 55 km i timen med bil, eller om det blir som 40 og 50 kmt. Men om det er en merkbar forskjell for en som kjøpte båt som skulle gå en viss hastighet og går langt der i fra i realiteten så må du nok bare la han heve kjøpet eller mellomlegg på båtens faktiske verdi når vi vet at båten bare går 25 knop ,  ellers kan du anmeldes for svindel ikke han. 

Jo dette er nok svindel. Han mener han skal ha omtrent halvparten av pengene tilbake, hvordan er det logisk?  På Finnannonsen står det MAX FART (I den kolonna): 30. Så når jeg skriver rundt 30 er det innafor. Allikevel regner jeg med at den vil gå raskere om den vaskes under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Noname55 skrev:

Men da er jo det som testturen, bare at kjøperen hadde gitt deg pengene allerede. Her høres du kranglete ut. La han heve kjøpet og selg til noen andre. 

Nei. Det er vanlig å teste en vare før man betaler, spesielt båter, biler osv.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Noname55 skrev:

Signerer

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som selger er man ansvarlig for at oppgitt info er riktig. Kunden stoler på selger og ser ikke alltid testing som nødvendig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mulig du bare ønsker å være urimelig og vrang. Jeg tenker en i det lange løp vinner på å være løsningsorirntert og fleksibel. Det kan til og med tenkes du har jussen på din side, men jeg ville latt kjøper heve kjøpet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo dette er nok svindel. Han mener han skal ha omtrent halvparten av pengene tilbake, hvordan er det logisk?  På Finnannonsen står det MAX FART (I den kolonna): 30. Så når jeg skriver rundt 30 er det innafor. Allikevel regner jeg med at den vil gå raskere om den vaskes under. 

Nei, det er ikke svindel, det er helt rettferdig. Du har lurt han og solgt et dårligere produkt enn du sa det var og når verdien og produktet har vist seg å være en helt annen enn du sa så skal du selvfølgelig møte han på halveien med mellomlegget , eller la han heve hele kjøpet så får du prøve å se om noen andre lar seg lure av deg og kjøper eller oppgi riktig info og ta i mot båtens faktiske verdi fra noen andre. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke svindel, det er helt rettferdig. Du har lurt han og solgt et dårligere produkt enn du sa det var og når verdien og produktet har vist seg å være en helt annen enn du sa så skal du selvfølgelig møte han på halveien med mellomlegget , eller la han heve hele kjøpet så får du prøve å se om noen andre lar seg lure av deg og kjøper eller oppgi riktig info og ta i mot båtens faktiske verdi fra noen andre. 

Er du fjern? Har ikke lurt noen. Har hatt høyere fart enn det han oppgir med 2 stk oppi båten! Og OM båten gjør 25 eller 30 knop tror du virkelig den bare er verdt halvparten av sin verdi da? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har forsømt sin undersøkelsesplikt og avviket er heller ikke så stort at det er vesentlig. Han kommer ingen vei med dette. 

Du har sagt ifra om at du ikke vil gi etter. Nå kan du bare la være å svare. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du fjern? Har ikke lurt noen. Har hatt høyere fart enn det han oppgir med 2 stk oppi båten! Og OM båten gjør 25 eller 30 knop tror du virkelig den bare er verdt halvparten av sin verdi da? 

Men du kan jo velge, ta båten tilbake og selge til noen andre, eller gi han penger som kompensasjon for mangel på det du har solgt. Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt meg og latt han heve kjøpet. Her er det altså snakk om 30 min. og han kom raskt tilbake og påpekte mangel. Trolig en uerfaren kjøper som ikke skulle kreve noe testtur. Naiv tro på deg som selger- og med din oppførsel har du jo virkelig lært vedkommende aldri noensinne ha tillit til andre/selgere igjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La kjøper heve kjøpet, selg til noen andre.  Ikke tilby prisavslag. Det har han/hun allerede fått, vesentlig stort i forhold til kjøpesum også.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...