Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er min tur til å finne en passende bok å diskutere til neste lesesirkel. Vi er fire jenter på +/- 30 år som møtes annenhver måned og diskuterer en felles roman vi alle har lest fra gang til gang. Vi ønsker aller helst å ha romaner som går godt inn i menneskesinnet, altså en litt psykologisk roman. Eks. på bøker vi har hatt tidligere er "Ut å stjæle hester" av Per Petterson, "Landssvikersken" av Gerd Brandenberg og "I fjor sommer" av Niels Fredrik Dahl. Det trenger ikke være norske forfattere (bare tilfeldig at jeg valgte ut de eksemplene).

Kan noen hjelpe meg med bøker som ikke er krimbøker (selv om det også kan være bra), noen bøker som ikke er "ferdigtygde", men heller gode å diskutere med mange tolkningsmuligheter?

Er takknemlig for svar! :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Aurélie
Skrevet

Anbefaler dere å lese Maskeblomstfamilien, av Saabye Christensen. Den er ganske underfundig, og man kan spekulere mye om diverse sammenhenger.

Skrevet

Hva med Jane Eyre av Charlotte Brontë? Der er det masse å gripe fatt i! :) Eller Mrs Dalloway av Virginia Woolf, The Bell Jar av Sylvia Plath eller Sula av Toni Morrison...

Gjest Aurélie
Skrevet

Uke 43 av Hanne Ørstavik er et annet tips.

Skrevet

Jeg skriver under på Maskeblomstfamilien. Ellers så er Vanære av Coetzee også ufattelig bra, masse tolkningsmuligheter, aktuell og velskrevet på ikke altfor mange sider.

Skrevet

Eller kanskje "Den lukkede bok" av Jette Kaarsbøl?

Skrevet

Ja, Den lukkede bok er også veldig bra! :)

Skrevet

Om forlatelse.

Noe alvorlig skjer og endrer mange menneskers liv, baset på et barns vitnebeskuelse. Så ser man tilbake mange år etterpå, hva var det egentlig som skjedde...?

Fin og ettertenksom bok.

Alle kan gjøre tabber, men noen begår grove feil som aldri slutter å gnage. En forferdelig misforståelse sommeren hun er 13, preger hovedpersonen i «Om forlatelse».

http://www.dagbladet.no/kultur/2002/10/23/352016.html

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er min tur til å finne en passende bok å diskutere til neste lesesirkel. Vi er fire jenter på +/- 30 år som møtes annenhver måned og diskuterer en felles roman vi alle har lest fra gang til gang. Vi ønsker aller helst å ha romaner som går godt inn i menneskesinnet, altså en litt psykologisk roman. Eks. på bøker vi har hatt tidligere er "Ut å stjæle hester" av Per Petterson, "Landssvikersken" av Gerd Brandenberg og "I fjor sommer" av Niels Fredrik Dahl. Det trenger ikke være norske forfattere (bare tilfeldig at jeg valgte ut de eksemplene).

Kan noen hjelpe meg med bøker som ikke er krimbøker (selv om det også kan være bra), noen bøker som ikke er "ferdigtygde", men heller gode å diskutere med mange tolkningsmuligheter?

Er takknemlig for svar! :-)

:o

:ler: er det sant?! Gjør dere dette? WOW :o

Høres ut som en fin måte å samles på :) Jeg ville valgt 'on the use and abuse of history for life' av Friedrich Nietzsche. Eller 'Beyond Good and Evil' for den saks skyld. Dersom det ikke faller i smak, så ville jeg valgt 'The Reason of Things' av Anthony Grayling - som jeg for øvrig skal løpe inn og anbefalle under tråden, Verdens Beste Bok nå! :-) Den er delt inn i mange små kapittler som igjen tar for seg forskjellige 'things' og 'the reason' for dem, som tittelen viser til :) Nå når jeg tenker over det, så måtte dette være det Perfekte valg, med tanke på bok for deres lille gruppe :)

Når det gjelder 'krimbøker' som jeg ærlig må si jeg har lest svært lite av (hvorfor vet jeg vel eeegentlig ikke?), så har jeg lest iallefall 1 som jeg kan anbefalle - og det er 'I englens munn' av Vetle Lid Larsen. Den resulterte iallefall i en nattelang samtale mellom meg og en venn nede ved havet for noen år siden. Det er en slik bok som man, når man leser den - ikke helt griper fatt i. Men når siste side er gjort, så kommer den snikende til deg i tide og utide :-) Absolutt å anbefalle :-)

Ellers så synes jeg 'Bilettene' av Lars Saabye Christensen skulle kunne være emne for debatt på et psykologisk nivaa. Noen ville kansje stille spørsmål om hvorfor? Men da ville jeg tenkt over ? en gang til :)

Ikke glem å si ifra hvem det til syvende og sist ble da! (hvorfor heter det til syvende å sist, egentlig? Noen som vet?)

Gjest snerpete?
Skrevet

I min boksirkel har vi for tiden disse bøkene:

Vindens skygge av Zafon

Blind av Seljestad

DaVinci koden

Popsongar av Frode Grytten

Skammen av Hobæk Haff.

Den siste førte spesielt til mange livlige diskusjoner.

Skrevet
I min boksirkel har vi for tiden disse bøkene:

Vindens skygge av Zafon

Blind av Seljestad

DaVinci koden

Popsongar av Frode Grytten

Skammen av Hobæk Haff.

Den siste førte spesielt til mange livlige diskusjoner.

Skammen ja, kjempe bra bok. Der er det vel litt av hvert og diskutere kan jeg tenke meg :wink:

Skrevet

Tusen takk for masse flotte svar! :bukke: Jeg tar nå fatt i forslagene deres, surfer litt på nettet for å lese litt mer om dem, for så å stikke ned på biblioteket i morgen og låne noen av dem, som jeg kan ta med til neste treff.

Til Kafka: Jeg skal love å fortelle hvilken roman vi til syvende og sist (vet heller ikke hvorfor det heter der) valgte. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

skogeki

Til Kafka: Jeg skal love å fortelle hvilken roman vi til syvende og sist (vet heller ikke hvorfor det heter der) valgte.

Fortreffelig! Kos dere med valge(t-ne) :-)

Og det blir selvsagt 'on the use and abuse of history for life' :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...