Gå til innhold

For hva, og når, kan man ringe føden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som tittel sier. 

Uke 29, og kjenner noen kynnere i ny og ne. Hver gang får jeg en uggen følelse om at noe er galt inntil det gir seg. 

Dersom det skulle dukke opp et uventet problem, ringer man rett til føden eller legevakt? Si smerter av noe slag... hva om man har sterke kynnersmerter som ikke gir seg midt på natten? 

Eneste jeg vet for sikkert er å ringe føden om man ikke kjenner liv etter å ha prøvd en del ting som jordmor fortalte om.

Anonymkode: 2198d...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Etter den ordinære ultralyden sa de på Ahus

Anonymkode: bd673...7b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ringte i dag for å spørre om vena cava. Jeg er 18+5. Hadde OUL for en uke siden, men ifølge jordmor på helsestasjonen kan man ringe føden så fort man har fått fødeplass på sykehuset. 

Anonymkode: dad79...55f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ordinær ultralyd og om man er bekymret (og det ikke kan vente til neste kontroll).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ringe nå i uke 29. Var selv på føden i uke 28 pga kynner tidlig på morgenen. Fikk komme inn og det ble undersøkt ordentlig. Så lenge det handler om svangerskapet og baby kan ha sjans for å overleve utenfor bør du absolutt ringe føden for ting som er akutt. Og er du usikker så ringer du å sier at du ikke viste hvor du skulle ringe, så får du presentere problemet så veileder de deg videre. 

Anonymkode: b5317...2a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring føden for alt som bekymrer deg - og ikke tenk at du er hysterisk eller at det er høy terskel for å ringe dit. Når du ringer betyr det ikke alltid at du må inn til undersøkelse, noen ganger beroliger de deg bare og det er fint det også. 

Begynte forøvrig å plages med kynnere i uke 30. Er i uke 38 nå og alt er fint. Men det er uansett bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite 😊

Anonymkode: f1148...6cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ringte også pga vonde kynnere som begynte å bli skummelt regelmessige i uke 29, var premature rier som ikke lot seg stoppe, født samme natt. Så helt innafor å ringe om du er bekymret! 

Anonymkode: c5570...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/11/2018 at 11:14 PM, AnonymBruker said:

Som tittel sier. 

Uke 29, og kjenner noen kynnere i ny og ne. Hver gang får jeg en uggen følelse om at noe er galt inntil det gir seg. 

Dersom det skulle dukke opp et uventet problem, ringer man rett til føden eller legevakt? Si smerter av noe slag... hva om man har sterke kynnersmerter som ikke gir seg midt på natten? 

Eneste jeg vet for sikkert er å ringe føden om man ikke kjenner liv etter å ha prøvd en del ting som jordmor fortalte om.

Hvis du er usikker, så ring føden. 

Anonymkode: e5d8c...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt å vite det er enkelt å bare ringe dit. Har heldigvis ikke hatt behov enda, men godt å vite på forhånd dersom en situasjon oppstår. 

De kynnerne jeg har fått har vært svake og av mindre betydning, men jeg er engstelig da jeg fikk enorme smerter i uke 22, var på legevakt og bld ikke tatt seriøst. Endte opp på sykehus og måtte ha en operasjon dagen etter. 

Må lagre nr til føden så mannen også kan lett ringe om noe skjer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et skjema av jordmor første (og eneste) gang jeg var der. Tror det var uke 10. Skjema listet opp årsaker en skulle ringe føden. Er det ikke slik over alt kanskje..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.7.2018 den 9.17, ablaze skrev:

Jeg fikk et skjema av jordmor første (og eneste) gang jeg var der. Tror det var uke 10. Skjema listet opp årsaker en skulle ringe føden. Er det ikke slik over alt kanskje..?

Ikke alle som får time hos jordmor så tidlig. I vår kommune må man vente til uke 25. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle som får time hos jordmor så tidlig. I vår kommune må man vente til uke 25. 

Ok. Men jeg tenkte at i uke 29 hadde vel TS vært hos jordmor og evt fått tilsvarende skjema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært hos jordmor i uke 18 og 24, har ikje fått noe skjema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til sammenligning så hadde jeg kynnere fra ca uke 15 regelmessig, og vet at det er veldig rart, men at det ikke var farlig. Så lenge du ikke har vondt så skal alt være ok. Men lytt til kroppen og ring dersom du er bekymret - det er derfor de er der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte jordmor på helsestasjonen om jeg var bekymret for noe og det var dagtid. Ut over dagtid ringte jeg føden på tredje trimester. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk brosjyre av jordmor på helsestasjonen i uke 12, her står det:

"Når skal jeg ta kontakt med fødeavdelingen?

- når du tror du skal føde og har sterke rier

- hvis det kommer blod

- hvis du har smerter i magen som ikke er rier

- hvis vannet går (det renner fostervann)

-hvis fosteret er veldig stille og ikke beveger seg" 

Jeg fikk jo brosjyren tidlig, men vil tro dette gjelder fra etter ordinær ultralyd på sykehuset. Før det er det vel mer naturlig å ta kontakt med fastlege/legevakt tenker jeg. 

Jordmor har sagt at det er bare å ringe helsestasjonen hvis jeg lurer på noe i åpningstiden, og ringe fødeavdelingen hvis det er noe akutt. 

Anonymkode: ab96c...121

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk brosjyre av jordmor på helsestasjonen i uke 12, her står det:

"Når skal jeg ta kontakt med fødeavdelingen?

- når du tror du skal føde og har sterke rier

- hvis det kommer blod

- hvis du har smerter i magen som ikke er rier

- hvis vannet går (det renner fostervann)

-hvis fosteret er veldig stille og ikke beveger seg" 

Jeg fikk jo brosjyren tidlig, men vil tro dette gjelder fra etter ordinær ultralyd på sykehuset. Før det er det vel mer naturlig å ta kontakt med fastlege/legevakt tenker jeg. 

Jordmor har sagt at det er bare å ringe helsestasjonen hvis jeg lurer på noe i åpningstiden, og ringe fødeavdelingen hvis det er noe akutt. 

Anonymkode: ab96c...121

Takk!

Skal ha dette i bakhodet om det oppstår en situasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke listen foran meg, men tror min inkluderte synsforstyrrelser og oppkast (ikke hyperemisis, men gjerne i kombinasjon med smerter i magen) også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...