Gå til innhold

Hvor lenge tok det for fin katt å lære seg å gå i sele?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på ulike nettsider at mange bruker å gå tur med katta i sele. Ofte det de ikke er lov å ga utekatt. Nå skal jeg flytte med pusen min snart og jeg må holde han inne 4 uker etter flyttinga. Tenkte kanskje å ta en tur i sele på et nytt område er en grei ide?

Bruker katta di sele? Har det tatt lang tid før pus ble vant til det?

Anonymkode: e31ef...8dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker sele på min maine coon :) Har bare vært ute med henne 2 ganger, men det går fint så langt. Er viktig å ta det i kattens tempo, og huske at det ikke er som å gå tur med en hund. Min legger seg gjerne ned i gresset og lukter på blomster en god stund før hun gidder gå videre. Og vi legger ikke ut på langtur, har vært 15-30 minutter foreløpig. Gjelder å være tålmodig. 

Anonymkode: 695a8...52c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar 👍 jeg pleier å gå turer med min katt nå, men uten sele. Han holder seg i nærheten av meg og jeg lar han å velge tempo og veien :) Har aldri stukket av. Men det kan bli annerledes etter at jeg har holdt han inne i ei stund, da konmer han til å være desperat på å komme seg ut. Det er derfor jeg vil prøve sele. Da trenger jeg ikke å holde han inne såpass lenge som 4 uker. Satser på at det kommet til å gå bra.

AnonymBruker
Skrevet

Forsøkte flere ganger med vår huskatt. Fungerte aldri, den la seg bare ned og latet som den var død hver gang den fikk selen på. Ga opp.

Anonymkode: 0b386...05b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

10 minutter maks

Anonymkode: 361f3...351

• Liker 2
Skrevet

Begge mine to har brukt det, han ene litt mer enn han andre. Han ene utrolig redd alt ute, og var av den grunn sjeldent med ut.

Han andre elsket å få være med ut på tur. Han begynte å male når jeg skulle ta den på. Hoppet opp av hvor enn han lå når jeg åpent skapet hvor båndet lå. Gikk og skrapte på døren når han ville vi skulle ut. Ute tok vi ofte en sprangtur i full galopp (litt vanskelig med meg på slep :fnise:).  

Han elsker ute samtidig som alt var skummelt, spesielt andre mennesker og det ble ofte sprang inn ett er bare 5-10 min.

Så har en del erfaring med sele på katt, og de helt 🤨🤨 blikkene du får fra andre (enten klager de over katter som gjør fra seg i hagen sin eller så «klager» de over at du har dem i bånd...)

Men hvor lang tid tok det å vende dem til... de reagerte litt første gangen, men ikke noe soesielt mye. Har jo sett de kattene som faller over på siden helt stiv med selen på (akkurat som med klær). Men mine var litt skeptisk første tur. Litt «hva er dette her for noe greier». Men så glemte de litt hele selen når de fikk komme ut og alle sinnsinntrykkene der ute.

Kan legge til at mine. At mine var kattunger første gang de fikk den på seg, så det kan ha hatt en innvirkning.

Har nå flyttet ut fra mor og fra (som bodde rett ved en hovedvei hvor vi har hatt flere katter som har blitt påkjørt - derfor selen) og inn i leilighet. Nå blir det ikke mye ut. De er enda redd, 5 min med døra lukket er mer en nok, da piler de inn. Har kjøpt gps til dem i tilfelle de skulle like det. Men nå har det blitt en del veranda kos. Det elsker de, kunne se på alt, lukte på alt, men på trygg avstand fra alle de skumle folkene som er der.

Skrevet

Hvor lang tid det tar varierer, men jeg vil anbefale deg å bruke en sele et bånd/tøystykke på brystet og på ryggen i tillegg til rundt magen og halsen fordi at da kan ikke pus vri seg ut av selen så lett. Når de skal bli vant med sele må du passe på at den har akseptert selen før du tar den med ut på tur

AnonymBruker
Skrevet

La den ha på selen inne i kortere perioder, uten bånd. De fleste katter venner seg raskt til dette.

Vil anbefale å se på seler for små hunder, jeg synes de er bedre.

Også er det katten som går tur med oss, ikke vi som går tur med katten ;) 

Anonymkode: e2580...015

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å velge en sele/halsbånd uten bjelle for katten sin skyld. Hadde katt i oppveksten og selen hadde bjelle, hun hatet selen helt til vi fjernet bjella - da var det greit. Katter har veldig god hørsel, og jeg kan tenke meg at en konstant ringelyd i ørene var ganske irriterende. For ikke å snakke om at bjella saboterte all sniking og jakt.

Anonymkode: 81482...8bb

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Ariana807 said:

Han andre elsket å få være med ut på tur. Han begynte å male når jeg skulle ta den på. Hoppet opp av hvor enn han lå når jeg åpent skapet hvor båndet lå. Gikk og skrapte på døren når han ville vi skulle ut. Ute tok vi ofte en sprangtur i full galopp (litt vanskelig med meg på slep :fnise:).  

Han elsker ute samtidig som alt var skummelt, spesielt andre mennesker og det ble ofte sprang inn ett er bare 5-10 min.

Så har en del erfaring med sele på katt, og de helt 🤨

Men hvor lang tid tok det å vende dem til... de reagerte litt første gangen, men ikke noe soesielt mye. Har jo sett de kattene som faller over på siden helt stiv med selen på (akkurat som med klær). Men mine var litt skeptisk første tur. Litt «hva er dette her for noe greier». Men så glemte de litt hele selen når de fikk komme ut og alle sinnsinntrykkene der ute.

Kan legge til at mine. At mine var kattunger første gang de fikk den på seg, så det kan ha hatt en innvirkning.

Så morsomt :) takk for svar!

Prøvde å ha på sele på katta i går inne, bare for å se reaksjonen. Han ble litt forvirret og gikk som om han var svimmel 😅. Det blir nok utfordring, men skal prøve det flere ganger. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar og råd, har sele uten bjelle, og den er på ryggen og magen. Denne

Regner med det er det det menes med tøystykke på brystet og ryggen?

2CD17290-8AD4-4532-B39D-69AD1B28C534.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Forsøkte flere ganger med vår huskatt. Fungerte aldri, den la seg bare ned og latet som den var død hver gang den fikk selen på. Ga opp.

Anonymkode: 0b386...05b

Går det ikke så går det ikke. Men verdt å prøve. Pus har mulighet for å gå ut på egen hånd der jeg kommer til å bo. Jeg synes bare at å holde han inne i 4 uker er fryktelig lenge! Sist vi flyttet så gikk han oppå vegger og vinduer og mjauer konstant i 3 uker, var så desperat på å komme seg ut..

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar og råd, har sele uten bjelle, og den er på ryggen og magen. Denne

Regner med det er det det menes med tøystykke på brystet og ryggen?

2CD17290-8AD4-4532-B39D-69AD1B28C534.jpeg

Ja sånn jeg tenkte på du kan også ha en med bånd i stedet for stoff hvis du ønsker det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katta mi trodde lenge at sele betydde at den skulle sitte på skulderene mine og se seg rundt når vi var ute på tur.

Anonymkode: 3c45a...3d2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...