AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #1 Skrevet 11. juli 2018 Har en særdeles oppegående og intelligent gutt som har blitt 5 år nå.. Han har blitt særdeles misforstått av bhg siden han begynte der som to åring, blitt hentydet autist diagnose osv fra bhg. Ble plutselig truet med barnevernet dersom jeg ikke ville involvere PPT to mnd etter at han starta i denne bhg. Nå har bhg, etter 3 år plutselig innrømmet at min sønn er veldig smart og intelligent! Har i løpet av disse tre årene prøvd å foklare hva han trenger og hvordan han er, men blitt fullstendig overkjørt(som aleineforelder også)av bhg! Bhg har dårlig bemanning og aldri klart å takle et så oppegående barn som min sønn, som trenger en forklaring på det meste og er ekstremt nysgjerrig og kreativ, ergo måtte de finne "feil" med min sønn for å få inn ekstra bemanning via PPT.. Den eneste "feilen" de har kunnet finne er at han noen ganger liker og trives å leke bare med seg selv og sine spesielle interesser, og ikke alltid med andre, ergo sliter han med det "sosiale" iflg bhg(akkurat sånn var jeg selv som liten, trivdes godt i eget selskap).. Er det noen som har erfaring med dette og hvordan man håndterer slike barnehager?! Er så lei av at han skal kjede seg hver eneste dag i bhg, den eneste grunnen til at jeg klarer få han med dit er de vennene han har der.. Hilsen fortvilet mamma.. Anonymkode: 62d6f...797 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #2 Skrevet 11. juli 2018 Kanskje du kan høre om Ppt kan hjelpe til å veilede de ansatte i barnehagen opp mot nettopp denne problemstillingen? Anonymkode: eae0d...8da 7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #3 Skrevet 11. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje du kan høre om Ppt kan hjelpe til å veilede de ansatte i barnehagen opp mot nettopp denne problemstillingen? Anonymkode: eae0d...8da PPT testet han før han ble tre år gammel og fant ut han lå langt foran sin alder bla mht språk og språkutvikling, hun mente han trengte ingen spesialpedagogisk hjelp, men til slutt ga hun opp for presset fra bhg.. Hun sier ingenting på ansvarsgruppe møter el så har gitt opp det! 😞 Anonymkode: 62d6f...797 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #4 Skrevet 11. juli 2018 Hva med å bytte bhg? Når en situasjon har låst selv veldig så kanskje det vil hjelpe, velg en bhg med bedre resurrser. Anonymkode: 727dd...fb0 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #5 Skrevet 11. juli 2018 Kanskje du skulle kreve henvisning på nytt? Kan det forresten være at han har et snev av asbergers eller lignende, som gjør at han sliter litt med det sosiale? Jeg skjønner at det kan virke litt skremmende, ettersom man ofte forbinder Ppt og spesialpedagoger med barna som sliter i motsatt retning av ditt, men jeg tenker at det viktigste er at barnet får hjelp på sitt nivå, og når ikke barnehagen klarer å møte han der, så kanskje en spesialpedagog burde vært inne og hjulpet. For å sette det litt på spissen, i skoleverket er den sånn tommelfingerregel (på min skole hvertfall) at man ønsker å henvise til Ppt når man mistenker at barnet ligger to år foran eller to år bak de andre elevene i en normalklasse. Så det er litt viktig at man ikke forbinder Ppt med kun de svake. Anonymkode: eae0d...8da 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #6 Skrevet 11. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje du skulle kreve henvisning på nytt? Kan det forresten være at han har et snev av asbergers eller lignende, som gjør at han sliter litt med det sosiale? Jeg skjønner at det kan virke litt skremmende, ettersom man ofte forbinder Ppt og spesialpedagoger med barna som sliter i motsatt retning av ditt, men jeg tenker at det viktigste er at barnet får hjelp på sitt nivå, og når ikke barnehagen klarer å møte han der, så kanskje en spesialpedagog burde vært inne og hjulpet. For å sette det litt på spissen, i skoleverket er den sånn tommelfingerregel (på min skole hvertfall) at man ønsker å henvise til Ppt når man mistenker at barnet ligger to år foran eller to år bak de andre elevene i en normalklasse. Så det er litt viktig at man ikke forbinder Ppt med kun de svake. Anonymkode: eae0d...8da Null Aspergers osv..bare veldig intelligent! Det som er skremmende er å bli overkjørt og aldri hørt når du forteller hva ditt eget barn trenger og hvordan han er!! Han sliter ikke med det sosiale men han han noen ganger bare lyst å få holde på aleine med de tingene som interesserer han mest(sånn var jeg også som liten, har ingen diagnose men bare høy IQ).. Han har hatt spesialpedagog i halvannet år nå, som kom frem til at han er særdeles intelligent på siste møte vi hadde nå! For meg er det helt håpløst at det skal ta tre år for en bhg, som ifølge dem selv er "spesialister"på barn å oppdage at et barn er ressurs sterkt og krever litt ekstra pga det.. Anonymkode: 62d6f...797 3
Gjest Skjæra på tunet Skrevet 11. juli 2018 #7 Skrevet 11. juli 2018 Kanskje du kunne fått veiledning av foreningen "Lykkelige barn"? Du kan jo lese litt på hjemmesiden deres og se om det kan være noe hjelp å hente der.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #8 Skrevet 11. juli 2018 1 minutt siden, Skjæra på tunet said: Kanskje du kunne fått veiledning av foreningen "Lykkelige barn"? Du kan jo lese litt på hjemmesiden deres og se om det kan være noe hjelp å hente der. Takk for tips! Skal sjekke det ut..!🤗 Anonymkode: 62d6f...797
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #9 Skrevet 11. juli 2018 Jeg har mye erfaring med dette men heller jeg som ansatt i barnehage av foreldre med barn som kan trenge litt ekstra oppfølging etc.. du må tenke at barnehagen er der for å HJELPE å veilede å ikke sette sønnen din i noen som helst bås eller strever etter å finne "feil". Du må forstå at DETTE er jobben deres å vier hele sin dag for at din sønn skal få til rettelagt akoratt det han har rett på, å om de gjør "feil" nå i barnehage alder er det bedre enn at de ikke har gjort noe før han kommer på skole da det gjerne begynner å bli for sent. Jeg forstår at du som forelder syns det kan være skremmende og vi har mye erfaring med foreldre som ikke ser å heller ikke vil innse at deres barn trenger ekstra oppfølging. Du må også se at ditt barn blir sett i helt andre situasjoner enn hjemme sammen med deg. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller prøvd å samarbeidet så godt jeg kunne med både ppt og barnehage, det tror jeg blir det letteste både for deg, sønnen din og barnehagen. Anonymkode: 59b99...da9 2
matrobot Skrevet 11. juli 2018 #10 Skrevet 11. juli 2018 Problemer med intelligente barn er at de kan «kjede» seg med de andre barn som ikke er på samme nivå. Min sønn har heldigvis en annen intelligent gutt i barnehagen og de trives veldig godt sammen. Det var verre da han var «alene» før den andre begynte. Da foretrakk han å være med de eldre. Men det kan bli en del utfordringer på skolen fordi skoleoppgavene er for «enkle» at barnet kommer til å kjede seg. Hvis mulig, hør gjerne med skolen hvordan de takler sånne. Det er kjipt hvis han må «kjede» seg gjennom 10 år med enkle skoleoppgaver. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #11 Skrevet 11. juli 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: Null Aspergers osv..bare veldig intelligent! Det som er skremmende er å bli overkjørt og aldri hørt når du forteller hva ditt eget barn trenger og hvordan han er!! Han sliter ikke med det sosiale men han han noen ganger bare lyst å få holde på aleine med de tingene som interesserer han mest(sånn var jeg også som liten, har ingen diagnose men bare høy IQ).. Han har hatt spesialpedagog i halvannet år nå, som kom frem til at han er særdeles intelligent på siste møte vi hadde nå! For meg er det helt håpløst at det skal ta tre år for en bhg, som ifølge dem selv er "spesialister"på barn å oppdage at et barn er ressurs sterkt og krever litt ekstra pga det.. Anonymkode: 62d6f...797 Man kan være meget intelligent og ha asperger. Hvorfor tror du at du har veldig høy intelligens? Anonymkode: df0d1...f09 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #12 Skrevet 11. juli 2018 Jeg er lærer, og har hatt fem elever som har vært evnerike. De har blitt testet av PPT (én også av Mensa). Utrolig smarte barn som måtte undervises på en spesiell måte (mer fordypningsoppgaver, mindre repetisjon, raskere progresjon m.m.) . Tre av fem fikk diagnosen autisme da de kom i puberteten. De hadde hatt stor nytte av å gå diagnosen og hjelp tidligere. Få den oppfølgingen du kan. Ta i mot hjelp. Anonymkode: 754a1...cd7 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #13 Skrevet 11. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har en særdeles oppegående og intelligent gutt som har blitt 5 år nå.. Han har blitt særdeles misforstått av bhg siden han begynte der som to åring, blitt hentydet autist diagnose osv fra bhg. Ble plutselig truet med barnevernet dersom jeg ikke ville involvere PPT to mnd etter at han starta i denne bhg. Nå har bhg, etter 3 år plutselig innrømmet at min sønn er veldig smart og intelligent! Har i løpet av disse tre årene prøvd å foklare hva han trenger og hvordan han er, men blitt fullstendig overkjørt(som aleineforelder også)av bhg! Bhg har dårlig bemanning og aldri klart å takle et så oppegående barn som min sønn, som trenger en forklaring på det meste og er ekstremt nysgjerrig og kreativ, ergo måtte de finne "feil" med min sønn for å få inn ekstra bemanning via PPT.. Den eneste "feilen" de har kunnet finne er at han noen ganger liker og trives å leke bare med seg selv og sine spesielle interesser, og ikke alltid med andre, ergo sliter han med det "sosiale" iflg bhg(akkurat sånn var jeg selv som liten, trivdes godt i eget selskap).. Er det noen som har erfaring med dette og hvordan man håndterer slike barnehager?! Er så lei av at han skal kjede seg hver eneste dag i bhg, den eneste grunnen til at jeg klarer få han med dit er de vennene han har der.. Hilsen fortvilet mamma.. Anonymkode: 62d6f...797 Er denne BHG i Trondheim..? Anonymkode: 53df9...435
matrobot Skrevet 11. juli 2018 #14 Skrevet 11. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærer, og har hatt fem elever som har vært evnerike. De har blitt testet av PPT (én også av Mensa). Utrolig smarte barn som måtte undervises på en spesiell måte (mer fordypningsoppgaver, mindre repetisjon, raskere progresjon m.m.) Hmm, gutten min skal begynne på skolen til høsten. Jeg vil gjerne ha et sånt opplegg for sønnen min. Bør jeg kontakte PPT allerede nå eller «vente og se an» hvordan det går på skolen? 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #15 Skrevet 11. juli 2018 Du skulle ha byttet barnehage for lengst Anonymkode: 94f37...931 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #16 Skrevet 11. juli 2018 1 time siden, matrobot skrev: Hmm, gutten min skal begynne på skolen til høsten. Jeg vil gjerne ha et sånt opplegg for sønnen min. Bør jeg kontakte PPT allerede nå eller «vente og se an» hvordan det går på skolen? Jeg ville ventet til etter jul. Anonymkode: 754a1...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #17 Skrevet 12. juli 2018 Få han utredet, det er en grunn til at bhg søker videre. Gå via lege. Anonymkode: d3023...534 1
Gjest BearMama Skrevet 12. juli 2018 #18 Skrevet 12. juli 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en særdeles oppegående og intelligent gutt som har blitt 5 år nå.. Han har blitt særdeles misforstått av bhg siden han begynte der som to åring, blitt hentydet autist diagnose osv fra bhg. Ble plutselig truet med barnevernet dersom jeg ikke ville involvere PPT to mnd etter at han starta i denne bhg. Nå har bhg, etter 3 år plutselig innrømmet at min sønn er veldig smart og intelligent! Har i løpet av disse tre årene prøvd å foklare hva han trenger og hvordan han er, men blitt fullstendig overkjørt(som aleineforelder også)av bhg! Bhg har dårlig bemanning og aldri klart å takle et så oppegående barn som min sønn, som trenger en forklaring på det meste og er ekstremt nysgjerrig og kreativ, ergo måtte de finne "feil" med min sønn for å få inn ekstra bemanning via PPT.. Den eneste "feilen" de har kunnet finne er at han noen ganger liker og trives å leke bare med seg selv og sine spesielle interesser, og ikke alltid med andre, ergo sliter han med det "sosiale" iflg bhg(akkurat sånn var jeg selv som liten, trivdes godt i eget selskap).. Er det noen som har erfaring med dette og hvordan man håndterer slike barnehager?! Er så lei av at han skal kjede seg hver eneste dag i bhg, den eneste grunnen til at jeg klarer få han med dit er de vennene han har der.. Hilsen fortvilet mamma.. Anonymkode: 62d6f...797 De prøver ikke å finne feil. Det er du som går i forsvar og ser på situasjonen på en negativ måte. Jeg skjønner ikke denne frykten mange foreldre har når de hører ordet ppt og spesialpedagog. Barn er sjeldent lik hjemme og i barnehagen. Min sønn gjør mange ting hjemme som han ikke gjør i barnehagen og omvendt. Vi har veldig åpen dialog med barnehagen og vi overrasker hverandre med ting han har sagt eller gjort som vi ikke vet om. Om sønnen sin har et mønster han følger i barnehagen og en atferd som går utenfor normalen så er det vanlig at barnehagene plukker det opp nettopp fordi de har erfaring med å se hvordan «normale» barn utvikler seg. Om de mistenker trekk som f.eks autisme så er ikke det noe å frykte. Ppt kan ikke sette den diagnosen. De kan sette inn en spesialpedagog som kan jobbe litt med barnet for å se om mistanken stemmer og er det fremdeles mistanke etter en stund kan barnet henvises videre til habiliteringssenter der barnet blir grundig utredet bl.a psykolog som går frem med et scoringsskjema som kan avdekke eller avkrefte autisme. Barnet ditt trenger ikke nødvendigvis ha verken Aspeberger eller høytfungerende autisme(begge er autisme nå, men det finnes også dårlig fungerende Aspebergere. Høyt fungerende autisme har ikke sammenheng med Aspeberger som folk tror). Men OM han har det så er det ofte en lettelse å faktisk vite om det, spesielt for barnet selv. Mange voksne med autisme skulle ønske det ble avdekket når de var små nettopp fordi det hadde vært lettere for dem å takle diverse ting med seg selv og omverden om de visste at de faktisk ikke bare vare «rar og utenfor», men hadde en diagnose som kunne forklare hvorfor de så verden som de gjorde. Om ikke så får dere bekreftet av psykologen at han har høyere intelligens og kan også få tiltak for å utfordre han mer intellektuelt. Ikke se på det som om at barnehagen er ute etter dere. De vil barnets beste og og om du vil det samme så er det bare å ta imot all hjelp dere kan få.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #19 Skrevet 12. juli 2018 Du er altfor defensiv. Dersom barnet ditt er så intelligent som du hevder, og ikke ‘feiler’ noe, så vil jo ppt og andre som vurderer barnet oppdage dette. Jeg ser faktisk ikke hva problemet er. Av nysgjerrighet: hva er det barnet ditt sier/gjør/kan som overbeviser deg om at det er så intelligent? Anonymkode: 57b25...af9 2
Frostrose Skrevet 12. juli 2018 #20 Skrevet 12. juli 2018 Det er mulig barnet fitt er såkalt "evnerik". Ikke alle barnehager eller skoler har kompetanse på dette området, og mange slike barn kan oppfattes som bråkmakere. La PPT teste, finn ut mest mulig. Oppsøk gjerne lykkeligebarn. Dersom barnet faktisk er evnerikt er der lurt at du vet mest mulig. Dersom barnet ditt har barneautisme er dette også lurt å vite tidligst mulig. Jeg ville tatt i mot all hjelp og latt dem teste slik de ønsker. Det er uansett ikke barnehagen som stiller en diagnose.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå