AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #1 Skrevet 11. juli 2018 Jeg er usikker. Mor har bestemt ferie i år, når de skal være hos far, som ikke klaffet at vi alle kunne dra sammen. Jeg og mitt barn har bestilt og samboer ønsker å være med. Hans barn er 4, 6 og 7. Min er 9. Anonymkode: 3b64f...5e0
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #2 Skrevet 11. juli 2018 Ville du synes det var greit hvis bare stebarna var med og ikke ditt barn? Hvilken forelder er det som synes det er greit å dra på ferie uten barna sine? Jeg skjønner ikke at noen velger slike menn. Anonymkode: 98f8e...744 23
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #3 Skrevet 11. juli 2018 Noen ganger blir det sånn. Vannvittig mye billigere å reise med ett kontra fire barn også. Anonymkode: bdcff...99e 12
Addie Skrevet 11. juli 2018 #4 Skrevet 11. juli 2018 Ikke hvis det var eneste ferien. Hva har far tenkt til å gjøre med barna når han har ferie med dem? 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #5 Skrevet 11. juli 2018 4 minutter siden, Addie skrev: Ikke hvis det var eneste ferien. Hva har far tenkt til å gjøre med barna når han har ferie med dem? Han har 1 uke igjen sammen med barna. Han har hatt de 2 andre tidligere. (2+1) De skulle egentlig dra til ett feriested andre uken, men eldste ble veldig syk og måtte legges inn så turen ble avlyst. De reiste ikke første uken for eldste ville være med på fotballskole. Nå vet jeg ikke helt hva planen er. De skulle i utgangspunktet dra på hytten og diverse dagsturer med aktiviteter. Anonymkode: 3b64f...5e0
Lycka Skrevet 11. juli 2018 #6 Skrevet 11. juli 2018 Jeg har selv stebarn, og vi reiser både med og uten dem alt ettersom det passer seg. Noen ganger er de på ferie med sin mor og da reiser vi med bare mine barn. Tenker som så at hvis mor har bestemt at barna skal være hos henne de ukene dere skal til syden, så er det greit å reise uten dem. Ikke ellers. 11
Zienna Skrevet 11. juli 2018 #7 Skrevet 11. juli 2018 Nei, det synes jeg ikke er greit. Uavhengig av de voksnes bestemmelser må det kjennes vondt at far velger å dra på ferie med stebarn og at de andre ikke får være med. Kan det være så vanskelig å samordne ferier? Vet i hvert fall at JEG ikke hadde hatt samvittighet til å dra på ferie med stebarn og latt egne barn være hjemme. 7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #8 Skrevet 11. juli 2018 Her har min tenåring aldri vært med far til Syden selv om han, kona og deres felles to barn har vært mange ganger. Hun overlever men nå er hun så stor at hun skjønner at de konsekvent reiser uten henne. Ikke spesielt hyggelig. Vi har alltid tatt hun med til Syden når vi har reist(vi har også to felles barn) og kunne ikke falt meg inn å reist uten henne. Men vi er ikke i utlandet hvert år så har jo tenkt at det hadde vært hyggelig om far også hadde prioritert henne med på familieturen. I ditt tilfelle tenker jeg det er helt ok å reise uten stebarna men ikke la det bli en vane. De vokser opp og føler på det å ikke bli inkludert i egen familie. Anonymkode: 5effe...c6a 13
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #9 Skrevet 11. juli 2018 Ja så klart. Hun reiser nok med barna på en annen ferie. Det skal jo være likt, eller? Anonymkode: 2b162...260 3
Jentadi Skrevet 11. juli 2018 #10 Skrevet 11. juli 2018 Jeg tenker det er helt greit. Det jevner seg nok ut til slutt - plutselig er ditt barn hos sin far, mens resten av dere er på tur. 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #11 Skrevet 11. juli 2018 Det spørs jo litt om han har råd til lange turer hvert år. Han har jo 3. Og du har 1. Jeg delte likt første året jeg var i din situasjon, men det ble jeg fort lei. Men stilte gjerne opp på andre måter. Anonymkode: 14f54...5f3
Zinatara Skrevet 11. juli 2018 #12 Skrevet 11. juli 2018 Jeg tenker at det kommer an på om dette er en engangsting og hvilken ferie de får sammen med mor. Det er jo gjerne ikke så lett når ferier skal samkjøres. Og det blir jo gjerne like fort feil dersom dere avlyser sydenturen pga. at de ikke kan bli med, stebarna allerede har fått en utenlandsferie sammen med mor og ditt barn ikke får noen ferie. Men det er klart at man kanskje bør prøve å samkjøre litt neste år slik at det ikke føles for stebarna dine at de ikke blir prioritert i forhold til ferie. Nå kan jeg ikke snakke for andres barn, men mine har ikke nødvendigvis vurdert syden som sværere enn andre ferier i den alderen. Da har bilferie til sverige eller telt på camping vært vel så svært. Så dersom far gjør noe sammen med sine barn i de ferieukene han har dem og moren deres drar på ferie med dem tror jeg ikke nødvendigvis at de tenker på det som urettferdig. Tror nok et større barn i større grad ville kunne reagere på å ikke bli inkludert i utenlandsferie. 4
Addie Skrevet 12. juli 2018 #13 Skrevet 12. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har 1 uke igjen sammen med barna. Han har hatt de 2 andre tidligere. (2+1) De skulle egentlig dra til ett feriested andre uken, men eldste ble veldig syk og måtte legges inn så turen ble avlyst. De reiste ikke første uken for eldste ville være med på fotballskole. Nå vet jeg ikke helt hva planen er. De skulle i utgangspunktet dra på hytten og diverse dagsturer med aktiviteter. Anonymkode: 3b64f...5e0 Da får de jo litt ferie med pappa. Jeg ville sagt det var Ok, siden det ble som det ble nå. God ferie til dere 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #14 Skrevet 12. juli 2018 8 timer siden, Zienna skrev: Nei, det synes jeg ikke er greit. Uavhengig av de voksnes bestemmelser må det kjennes vondt at far velger å dra på ferie med stebarn og at de andre ikke får være med. Kan det være så vanskelig å samordne ferier? Vet i hvert fall at JEG ikke hadde hatt samvittighet til å dra på ferie med stebarn og latt egne barn være hjemme. Jeg og samboer har som regel bare en uke sammen med barna. Jeg og barnet har ikke vært på ferie siden 2013. Så i år bestilte jeg etter feriene var avtalt. Anonymkode: 3b64f...5e0 5
Lou Salome Skrevet 12. juli 2018 #15 Skrevet 12. juli 2018 Jeg skjønner ikke helt hva som er alternativene her: 1) Du og ditt barn drar på ferie alene, som bestilt og avtalt. Mann/stefar er hjemme alene og har ferie/ikke ferie? Hans barn er hos sin mor. Dette var det dere i utgangspunktet skulle. Kanskje det beste for dere to? 2) Du, ditt barn og stefar drar på ferie. Stebarna er hos sin mor som avtalt. Dette er det mannen ønsker? Er da alternativet til dette 1) eller 3)? 3) Du og ditt barn drar på ferie, far har ferie hjemme med stebarn som ikke får dra noe sted. 4) Dere drar alle på ferie, med 4 barn, er det et alternativ her? Går det? Er det ønskelig for noen? 5) Far blir med dere på ferie, mens stebarn må være hos sin mor, selv om de i utgangspunktet skulle vært med far. Er det alternativ 1 eller 2 som det står mellom, og stebarna er uansett hos sin mor, syns jeg DU skal bestemme og ferdig med det. Hvis far mener det ikke er ødeleggende for hans forhold til sine barn at han tar en ukes ferie uten dem, og du syns det er fint hvis han blir med, er det sikkert ok for en gangs skyld. Men hvorfor planla dere da ikke det fra starten? Og hva er best for ditt barn? Jeg tror jeg hadde gått for alternativ 1. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #16 Skrevet 12. juli 2018 Dere som er i mot - hvorfor skal hans barn får 2 ferier og felles bare 1 da? Ja, de må tilbringe tid med pappa i ferie uken, men han MÅ ikke ha de med på ferie med felles barn hvis de allerede har "sydentur" med mammaen sin. Nok at far finner på morsomme ting med de i hans uken. Anonymkode: bfba0...974 14
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #17 Skrevet 12. juli 2018 Jeg forstår det slik at barna skal være hos sin mor når denne ferien finner sted, og at mor har sørget for at hun skal ha barna når dere har ferie?? Da må dere faktisk bare gjøre det beste ut av det.. Dra på ferie og kos dere.. Og så gjør dere noe gøy sammen på helg når stebarna er hos dere og dere er alle sammen. Man kan da ikke sitte hjemme å sutre fordi mor har "ødelagt" ferien dere kunne hatt sammen.. Stebarna skal jo uansett på ferie med sin mor, så de blir jo ikke "ferieløse" av den grunn... DA hadde det vert noe annet. DA hadde det blitt urettferdig.. Hos oss er det ofte motsatt... Stebarna får reise på ferie dobbelt opp hele året.. Mens vårt fellesbarn syns dette er urettferdig og blir lei seg fordi de alltid får reise mer enn hun... Vi sier bare at slik er det bare.. Livet er urettferdig og det er ikke noe vi kan gjøre med det. Vi kan ikke si til mor at hun ikke får ta med barna på ferie fordi det blir urettferdig.. Men det har hendt seg at vi har dratt på tur uten stebarna også, flere ganger... Vi har ikke dårlig samvittighet fordet. Anonymkode: 2f402...efb 10
SesameStreet Skrevet 12. juli 2018 #18 Skrevet 12. juli 2018 Utifra hva jeg klarer å forstå så er dette snakk om et engangstilfelle? Isåfall så hadde jeg reist. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #19 Skrevet 12. juli 2018 I familier med "mine, dine og våre" synes jeg man godt kan reise både med og uten. Man bør koordinere med den andre forelderen, og sørge for at det blir omtrent likt i alle fall over tid. Det er jo heller ikke rettferdig at de med skilte foreldre for to sydenturer, mens fellesbarn får en. Synes argumenter av typen "mor har bestemt ferie" er irrelevant. Det er ikke barnets skyld. Så om barna ikke får ferietur med mor ville jeg funnet en løsning slik at dere kan dra alle sammen. Anonymkode: e78e4...616 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #20 Skrevet 12. juli 2018 45 minutter siden, Lou Salome skrev: Jeg skjønner ikke helt hva som er alternativene her: 1) Du og ditt barn drar på ferie alene, som bestilt og avtalt. Mann/stefar er hjemme alene og har ferie/ikke ferie? Hans barn er hos sin mor. Dette var det dere i utgangspunktet skulle. Kanskje det beste for dere to? 2) Du, ditt barn og stefar drar på ferie. Stebarna er hos sin mor som avtalt. Dette er det mannen ønsker? Er da alternativet til dette 1) eller 3)? 3) Du og ditt barn drar på ferie, far har ferie hjemme med stebarn som ikke får dra noe sted. 4) Dere drar alle på ferie, med 4 barn, er det et alternativ her? Går det? Er det ønskelig for noen? 5) Far blir med dere på ferie, mens stebarn må være hos sin mor, selv om de i utgangspunktet skulle vært med far. Er det alternativ 1 eller 2 som det står mellom, og stebarna er uansett hos sin mor, syns jeg DU skal bestemme og ferdig med det. Hvis far mener det ikke er ødeleggende for hans forhold til sine barn at han tar en ukes ferie uten dem, og du syns det er fint hvis han blir med, er det sikkert ok for en gangs skyld. Men hvorfor planla dere da ikke det fra starten? Og hva er best for ditt barn? Jeg tror jeg hadde gått for alternativ 1. Jeg ventet med å bestille ferie til han hadde fått sin ferie. Siden det ikke klaffet bestilte jeg til meg og mitt barn. De er hos sin mor på dette tidspunktet. Anonymkode: 3b64f...5e0 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå