AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #1 Skrevet 11. juli 2018 Eksen og jeg gikk fra hverandre da barnet vårt var 4 måneder gammelt. Vi er fremdeles gode venner og samarbeider godt om alt unntatt kosthold.. For barnets beste har mor hovedomsorgen og jeg har henne fast annenhver helg, men henter i bhg, blir med hjem til dem og blir til etter leggetid minst to ganger i uken. Problemet er at mor gir barnet så usunn mat.. dynker grøten (frokost) i smør og sukker, nugatti på brødskiven hver dag, mye yoghurt med sukker, kaker/boller/godteri/is mist 3 ganger ila uken. Nå er 4 åringen vår ganske tjukk og har en BMI som viser «fedme». Har prøvd å snakke med mor om dette, men hun sier bare «hjernen trenger fett». Hos meg spiser hun mye laks og avokado, det er jo sunt fett. Synes dette er veldig trist for jenta vår. Det er jo nå man danner grunnlaget for resten av livet og hun har allerede blitt litt ertet av eldre barn pga vekten. Noen forslag for hvordan jeg kan gå frem ang dette? Helsesøster har også sagt at mor må legge om kostholdet uten at det har skjedd noe. Anonymkode: 92a4f...ec6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #2 Skrevet 11. juli 2018 Barnehage, barnevern, familievernkontor, helsesøster. ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. Anonymkode: 9d470...821 7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #3 Skrevet 11. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnehage, barnevern, familievernkontor, helsesøster. ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. Anonymkode: 9d470...821 Bhg og helsesøster er prøvd. Bhg klager også på «sukker highs» når hun blir levert. Vil helst unngå både FVK og barnevern siden vi har et så godt forhold ellers. Anonymkode: 92a4f...ec6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #4 Skrevet 11. juli 2018 Just now, AnonymBruker said: Bhg og helsesøster er prøvd. Bhg klager også på «sukker highs» når hun blir levert. Det er en myte at barn blir høye av sukker. Bare prøv et enkelt googlesøk. Anonymkode: 75634...6ce 12
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #5 Skrevet 11. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er en myte at barn blir høye av sukker. Bare prøv et enkelt googlesøk. Anonymkode: 75634...6ce Både vi og bhg opplever hvert fall dette. Hun blir kjempe sliten og sur etter kort tid. Spiser hun vanlig havregrøt uten masse sukker oppfører hun seg helt annerledes. Men var da ikke dette jeg spurte om. Spurte om hjelp til hvordan jeg skulle få mor til å innse problemet. Anonymkode: 92a4f...ec6 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #6 Skrevet 11. juli 2018 Just now, AnonymBruker said: Både vi og bhg opplever hvert fall dette. Hun blir kjempe sliten og sur etter kort tid. Spiser hun vanlig havregrøt uten masse sukker oppfører hun seg helt annerledes. Men var da ikke dette jeg spurte om. Spurte om hjelp til hvordan jeg skulle få mor til å innse problemet. Anonymkode: 92a4f...ec6 Som allerede nevnt, opplys deg. Dette er en myte og om ikke du vet det burde pedagogene i barnehagen være klar over det. Trist at noen har så dårlig barnehagetilbud. Anonymkode: 75634...6ce 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #7 Skrevet 11. juli 2018 Dere må i samråd med hverandre slanke ungen, hvis ikke så vil hun dessverre slite med fedme jo eldre hun blir. Anonymkode: 25154...326 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #8 Skrevet 11. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som allerede nevnt, opplys deg. Dette er en myte og om ikke du vet det burde pedagogene i barnehagen være klar over det. Trist at noen har så dårlig barnehagetilbud. Anonymkode: 75634...6ce Står ingenting om at blodsukkeret ikke synker raskt slikt som hos oss voksne som det jeg beskriver over? Står også at det er stort sprik på denne forskningen. Finner du noe som beviser dette? Hovedproblemet er uansett fedme og hvordan jeg kan få mor til å innse dette når hun ikke hører på bhg eller helsesøster.. Anonymkode: 92a4f...ec6 10
Stortromma Skrevet 11. juli 2018 #9 Skrevet 11. juli 2018 Ta en prat med fastlegen og så ta med mor slik legen kan banke litt vett inn i henne. 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #10 Skrevet 11. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere må i samråd med hverandre slanke ungen, hvis ikke så vil hun dessverre slite med fedme jo eldre hun blir. Anonymkode: 25154...326 Slanke barn skal man jo ikke gjøre. Jeg tenker bare å legge om på de dårlig vanene. F.eks kun litt godteri/boller/søtsaker på lørdager, ikke smør og sukker i grøten, erstatte usunt fett med sunt fett osv. Men kommer jo ingen vei når ikke mor ser problemet.. Anonymkode: 92a4f...ec6 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 11. juli 2018 #11 Skrevet 11. juli 2018 Vis henne denne (og hundre andre artikler om det samme): https://www.side2.no/helse/dette-gjor-sukker-med-hjernen-din-4510828 Barn skal ha næringsrik mat, det er det som er bra for hjernen, skjelettet og utviklingen generelt. Loff, bakverk og søtsaker er tomme kalorier og tar plass hvor det egentlig trengs NÆRING. Fiber, protein, vitaminer, mineraler og antioksidanter. 2
Papirfly Skrevet 11. juli 2018 #12 Skrevet 11. juli 2018 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Papirfly, mod.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #13 Skrevet 11. juli 2018 Overvektig mor som også trøstespiser?! Anonymkode: ebfac...7de
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2018 #14 Skrevet 11. juli 2018 Hvis moren ikke greier å gi barnet et sunt kosthold så må du nesten vurdere å ta over den daglige omsorgen for barnet. Hvis du ikke tør å ta dette direkte opp med moren så får du gå via fvk eller siste løsning barnevernet. Datteren din lider pga moren sine valg. Anonymkode: 2a504...857 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #15 Skrevet 12. juli 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis moren ikke greier å gi barnet et sunt kosthold så må du nesten vurdere å ta over den daglige omsorgen for barnet. Hvis du ikke tør å ta dette direkte opp med moren så får du gå via fvk eller siste løsning barnevernet. Datteren din lider pga moren sine valg. Anonymkode: 2a504...857 Jeg er redd det ender der.. skal ta kontakt med fastlegen og se om det hjelper først. Vil så gjerne at vi skal bevare det gode forholdet for jenta sin del og er redd for at mor skal bli sur hvis jeg ber om hovedomsorgen. Anonymkode: 92a4f...ec6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #16 Skrevet 12. juli 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Som allerede nevnt, opplys deg. Dette er en myte og om ikke du vet det burde pedagogene i barnehagen være klar over det. Trist at noen har så dårlig barnehagetilbud. Anonymkode: 75634...6ce Det er forsket på ja, men det er ikke avvist at folk blir påvirket av større inntak av sukker. Jeg blir slapp om jeg spiser store sukkermengder fremfor vanlig mat - mange blir det. Og så ufattelig tåpelig sidespor til TS. Anonymkode: 6dffe...bef 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2018 #17 Skrevet 12. juli 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Står ingenting om at blodsukkeret ikke synker raskt slikt som hos oss voksne som det jeg beskriver over? Står også at det er stort sprik på denne forskningen. Finner du noe som beviser dette? Hovedproblemet er uansett fedme og hvordan jeg kan få mor til å innse dette når hun ikke hører på bhg eller helsesøster.. Anonymkode: 92a4f...ec6 Om det er slik du beskriver så er det jo en form for omsorgssvikt. Ta kontakt med FVK og helsestasjon, og få et felles møte med henne. Begynn å sette krav. Anonymkode: 6dffe...bef 1
Frostrose Skrevet 12. juli 2018 #18 Skrevet 12. juli 2018 Greit nok at hjernen trenger fett, men det er ikke fett i sukker eller boller. Prøv å kun ta opp sukkeret og la smøret ligge en stund, dersom moren henger seg opp i det. 1
Cyndaquil Skrevet 13. juli 2018 #19 Skrevet 13. juli 2018 Har barn sæ små som 4 år evne til å være overvektig/fedme altså? Trodde evnen til å overspiser seg fet kom etterhvert som vi ble eldre. Alle små barn jeg har møtt blir mett fort, uansett om det er kjedelig fisk eller noe godt som pizza som blir servert. Det overspises ikke
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2018 #20 Skrevet 13. juli 2018 Hvorfor gir moren barnet så mye sukker og drittmat når hun tydeligvis liker og spiser ting som avocado og laks? Som regel kommer dårlig kosthold av at barnet er kresent, men det virker ikke sånn her. Har moren psykiske problemer som gjør at hun ikke evner å lage skikkelig mat? Anonymkode: f2bb5...d5a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå