Gå til innhold

Hvor stor andel av lønn er vanlig å bruke på faste utgfifter per måned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått meg jobb og skal flytte for meg selv for første gang. Jeg har regnet ut at jeg kommer til å tjene ca 30 000 etter skatt per måned. Jeg vil ha faste utgifter (utenom leie) på ca 9000 i måneden (dette er regnet ut med ca pris på forsikring og 1000 kroner på strøm, som muligens er inkludert i leien) Jeg leter nå etter sted å bo og lurer i den forbindelse på hvor stor andel av lønnen er vanig å bruke på å bo, samt faste utgifter?
Jeg vil spare så mye som mulig så jeg kan kjøpe egen leilighet og det var ikke all verdens av utvalg dit jeg skal flytte. Så jeg er usikker på om jeg skal "ta til takke" med et rom i kollektiv til 4500 eller slå på stortromma å ha egen leilighet med grei størrelse på til nærmere 9000.

Anonymkode: b9a84...fce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt til takke med kollektivt noen år for å få fortere råd til egen leilighet. 4500 kroner mindre i utgifter betyr at du kan spare 54000 kroner mer i året. 

Jeg bruker rundt litt over 65 % på faste utgifter, men jeg eier en egen leilighet så jeg sparer ikke til egenkapital mer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig fått meg jobb og skal flytte for meg selv for første gang. Jeg har regnet ut at jeg kommer til å tjene ca 30 000 etter skatt per måned. Jeg vil ha faste utgifter (utenom leie) på ca 9000 i måneden (dette er regnet ut med ca pris på forsikring og 1000 kroner på strøm, som muligens er inkludert i leien) Jeg leter nå etter sted å bo og lurer i den forbindelse på hvor stor andel av lønnen er vanig å bruke på å bo, samt faste utgifter?
Jeg vil spare så mye som mulig så jeg kan kjøpe egen leilighet og det var ikke all verdens av utvalg dit jeg skal flytte. Så jeg er usikker på om jeg skal "ta til takke" med et rom i kollektiv til 4500 eller slå på stortromma å ha egen leilighet med grei størrelse på til nærmere 9000.

Anonymkode: b9a84...fce

Du har bra begynnerlønn, hva tilvarer den i brutto årsinntekt?

Hvis du ikke bruker så mye mer utover bolig så får du jo spart en del:)

Anonymkode: 2bcac...aba

• Liker 1
Gjest Kritt
Skrevet

Virker som du har rimelig bra kontroll på økomien, likevel vil jeg foreslå du fører må månedsbudsjett, gjerne i Excel.

Høres fornuftig ut å leie og forsøke å spare til egen leilighet. Husker jeg fikk bakoversveis da jeg hadde fått min første faste jobb, hadde nykjøpt (billig) leilighet og trodde jeg skulle shoppe og leve livet. Budsjettet ga meg en nødvendig  wakeupcall 😉

Skrevet

Hvis du er ung, så er kollektiv jo en fin måte å bli kjent med andre og samtidig spare penger.  Om du er litt eldre (dvs over 30) og ønsker å få en kjæreste, bør man kanskje bo i en egen leilighet. Men jeg ville ha satset på en billig leilighet og spare mest penger som mulig. Egenkapital er ganske viktig i boligjakt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...