Gå til innhold

Mastergrad, men ikke klar for arbeidslivet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullførte min mastergrad forrige måned, og burde nå ha stor lyst til å ta fatt på arbeidslivets spennende utfordringer. Saken er at jeg derimot ikke føler på denne lysten. Jeg er 23 år gammel og begynte på universitetet rett etter videregående. Tanken på å starte i en seriøs jobb nå kveler meg. Jeg har derfor meldt meg opp i årsstudium for å ha mulighet til å realisere meg litt, reise litt, fortsatt ha litt frihet... Men jeg søker også jobber, men vet ikke om det er det riktige for meg akkurat nå. Kanskje om ett år. 

Noe jeg bekymrer meg litt for dersom jeg velger å ta årsstudium i stedet for å gå ut i jobb, er at dette skal se dårlig ut på min CV. Hva ville dere tenkt om en som tok et «friår» etter studiene? 

Årsstudiumet det er snakk om er ikke superrelevant i forhold til min profesjonsutdannelse, men kan knyttes opp mot den i større eller mindre grad.

Anonymkode: 77b53...39a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det tenker jeg er helt uproblematisk.

Anonymkode: d9801...553

AnonymBruker
Skrevet

Du er så ung så du burde reise! Alle gjør det nå fortiden selv "gamle" studenter 😉

Anonymkode: e4a22...0c5

AnonymBruker
Skrevet

Inget problem i det hele tatt. Selv har jeg studert 4 år, jobbet i 3, og skal nå ta et årsstudie igjen :) . 

Anonymkode: cc6eb...e9a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i nøyaktig samme situasjon. Jeg har søkt på en ny bachelor

Anonymkode: 9bbb1...659

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du studert?

Anonymkode: ff173...a78

Skrevet

Velfortjent med et friår nå! 

AnonymBruker
Skrevet

Friår er tåpelig, likeledes nytt årsstudium. Hva skal du med alt studielånet?

Om du virkelig ikke vil ha ordentlig jobb, så jobb som frivillig eller jobb strøjobber og reis. 

Anonymkode: 0e08d...521

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du studert?

Anonymkode: ff173...a78

Byplanlegging, profesjonsstudium! :)

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Byplanlegging, profesjonsstudium! :)

Hadde jeg vært yngre ville jeg også valgt dette! Tar en "alternativ" vei til dette nå på vestlandet i stedet nå da. Trivdes du på studiet? Det er jo "jobbgaranti" på dette også nesten, så skader ikke med litt ferie 😉

Anonymkode: e4a22...0c5

Skrevet

Dersom du faktisk tenker du kommer til å jobbe med den utdanningen du har nå og trives med det, så kjør på. Da er det bare godt å ta seg et årsstudium i noe man interesserer seg i, men ikke trenger å stresse så mye med og kan nyte livet litt :) Har ingenting å si for CVen, du er 23 år og det er veldig ungt å ha en mastergrad i en slik alder. 

Men om du er usikker på utdanningen din og vurderer å skifte beite og ny bachelor ville jeg ha tenkt meg om. For da er det godt å ha de 3 årene med studielån du har igjen (forutsetter at du har tatt lån i 5 år) til en ny bachelor. 

Jeg angrer litt på noe av utdanningen jeg har tatt, begynte på ny bachelor for 2 år siden, har brukt opp alle studielånsårene mine nå og må finansiere det siste studieåret mitt før. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er fort gjort å bli vant til å leve litt slapt, og da kan det bli beintøft å begynne i jobb. Du risikerer å mistrives i jobben, for det ER slitsomt å starte å jobbe etter avbrekk. Det er slitsomt nok rett etter studiene.

Jeg ville sett et "friår" som et tegn på at arbeidssøkeren var lite motivert, og vært litt skeptisk. Men om du regner med å ha jobbgaranti, er det ikke sikkert det spiller så stor rolle.

Anonymkode: d8720...08d

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fort gjort å bli vant til å leve litt slapt, og da kan det bli beintøft å begynne i jobb. Du risikerer å mistrives i jobben, for det ER slitsomt å starte å jobbe etter avbrekk. Det er slitsomt nok rett etter studiene.

Jeg ville sett et "friår" som et tegn på at arbeidssøkeren var lite motivert, og vært litt skeptisk. Men om du regner med å ha jobbgaranti, er det ikke sikkert det spiller så stor rolle.

Anonymkode: d8720...08d

Det kan også være motsatt; at det blir tøft å begynne rett i jobb etter en hard studietid. Jeg kjente på mange av de samme følelsene som TS når jeg var ferdig med mastergraden og selv gikk jeg arbeidsledig i 4 mnd etter studiene før jeg begynte i full jobb. Selv om jeg ble litt slapp av å gå hjemme følte jeg meg desto mer uthvilt og motivert når jeg først kom i jobb. Man skal være lenge nok i arbeidslivet, så jeg mener det bare er sunt med noen pauser innimellom. Hadde jeg vært TS hadde jeg nok prioritert å reise fremfor å studere, men det aller beste er jo dersom man man både kan få tid til å ta noen fag, jobbe litt og reise. Noe som burde være fullt mulig om man tar noen enkle emner på universitetet. 

Anonymkode: e4e6e...638

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...