Gå til innhold

Hvorfor ønsker folk egentlig å betale mer for dårligere levestandard?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på folk som kjøper seg leilighet midt i byen. Hvorfor vil folk betale så dyrt for liten plass, støy, trafikkork og parkeringsproblemer? 

Anonymkode: 7f935...8ce

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Fordi folk har andre behov og interesser enn deg. 

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Overrasket skrev:

Fordi folk har andre behov og interesser enn deg. 

No shit

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil folk bo utenfor byene, hvor det ikke skjer noen ting og man er avhengig av å bil for å komme seg rundt?

Anonymkode: bc495...b80

• Liker 30
Skrevet

Hver sine interesser. Bare de ikke syter fordi valget koster mye så er det helt greit for meg.

• Liker 4
Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet

Jeg vet jeg kommer til å bli usosial dersom jeg skal bo på landet, og all sosial omgang skal baseres på hjemmebesøk.

Gjest Overrasket
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

No shit

Jeg vil f.eks. ikke ha bil. Derfor bor jeg alltid innen gangavstand fra hyppig frekventerte stasjoner for kollektivtrafikk. Men det er ikke eneste grunn. Da jeg bodde i London hadde "alt" en minimumskostnad. For å spesifisere, innenfor t-banenettverket var det umulig å finne en bolig under x pund per måned, uansett hvor langt man dro fra sentrum. Forskjellen besto av at man fikk, som du sier, større leiligheter for x pund, men man kunne ikke kutte leien under et visst nivå. Så jeg kunne bruke x pund på en flott leilighet mange t-banesoner unna sentrum, eller bruke det samme beløpet på en studioleilighet på 30 kvm rett ved Kensington Gardens. Jeg valgte det siste, fordi jeg ville oppleve hele London-klisjeen, ikke bare bo et sted fordi det var praktisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i Hamar sentrum en periode. Nydelig leilighet. Gangavstand til jobb (stor fordel om du ikke har lappen). Flotte naboer. Det var ikke så galt det :).

Anonymkode: aac86...d76

• Liker 1
Skrevet

Det er jo forskjell på folk når det gjelder hva som er god levestandard.

En leilighet i byen gir deg nærhet til butikker og restauranter, større utvalg av fritidstilbud, anonymitet, bra kollektivtilbud, slipper kanskje å ha bil, lettstelt leilighet hvor man ikke må bruke mye tid på vedlikehold. 

Et hus på landet gir deg friskere luft, mer plass, kortere vei til naturopplevelser, kanskje mer nærhet til naboer (men det kan være slik i byen også)

Og mange tenker jo at å være nær familie og venner betyr høyere livskvalitet. Så da har det kanskje litt å si hvor disse bor. 

Har bodd overalt, fra de minste steder til midt i Oslo sentrum omtrent. Jeg foretrekker egentlig byen. 

• Liker 8
Skrevet

Folk har forskjellige prioriteringer og vaner. Er man vokst opp i en storby og har hele nettverket sitt der, er det et ganske stort skritt å gå fra å ha familie og venner rundt seg, yrende liv i sentrum med alltid noe som foregår, gangavstand til nærmeste kjøpesenter osv til å måtte kjøre flere km til nærmeste dagligvarebutikk.

En annen ting kan være muligheter karrieremessig. Jeg har selv flyttet fra en av Norges største byer til Oslo, fordi jeg har større muligheter karrieremessig her i Oslo som nyutdannet enn i hjembyen akkurat nå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst sentralt i Oslo. Og har jo alltid elsket det. Så ble jeg voksen, fant mannen min, og flyttet på bygda, det var bare grusomt. Og jeg prøvde i mange år, men det gikk bare ikke. Så da ble det tilbake til Oslo.

Takk og pris er vi alle forskjellige, og ønsker forskjellige ting.

Anonymkode: d194d...157

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes ikke lange reiseveier og økte transportutgifter gir meg høyere levestandard. 
God levestandard for meg er å ha enkel tilgang på de tingene som er viktig for meg, det å ha muligheten til å være spontan, og slippe niplanlegge all form for sosialisering pga avstander. 
Jeg har bodd landlig, og synes livet i byen er mye mindre stress! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil påstå min levestandard i en trang leilighet i byen er bedre enn et stort hus på landet. Jeg hadde blitt syk av å bo på landet. 

Anonymkode: 8cd9a...4e4

• Liker 10
Skrevet (endret)

Hadde jeg kunnet hadde jeg bodd "på landet" eller i hvert fall et billigere sted. Men jeg har  kun mulighet til å jobbe i Oslo og da kan jeg ikke velge bort de høye boligprisene.  Jeg bor ikke i sentrum, men det er fortsatt dyrt. 

Endret av Skolebolle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke parkeringsproblemer?🤣

Ingen bil, ingen problemer.

Anonymkode: ea600...050

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Parkeringsproblemer er nok mer aktuelt for dem som ikke bor sentralt, og er avhengig av bil for at dagene skal gå opp, siden dem bosetter seg steder med dårlig kollektivtransport 😛 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva som er god levestandard er nok forskjellig. I den fasen jeg er i livet betyr det mer for meg å bo sentralt enn å ha gedigent hus. Jeg har også parkering til to biler, så det er ikke noe problem. 

Anonymkode: d8c33...255

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er litt av det jeg mener med dårligere levestandard, rett og slett offentlig transport! Det er selvsagt bra at folk i byene benytter seg av det i stedet for at alle har egen bil, men jeg fatter ikke hvordan dere orker å ta en stappfull buss eller tog eller trikk hvor man i mange tilfeller er nødt til å stå klestrer inntil andre, skrikete unger, bråkete mennesker og folk som stinker svette. Har jo vært litt rundt i byer i Europa som er på størrelse med Oslo, og selv om de har godt utbygd kollektivnettverk så er det jo et mareritt! En uke med det og jeg blir helt kjørt i hodet, hehe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Parkeringsproblemer er nok mer aktuelt for dem som ikke bor sentralt, og er avhengig av bil for at dagene skal gå opp, siden dem bosetter seg steder med dårlig kollektivtransport 😛 

Finnes ikke parkeringsproblemer her jeg bor i hvert fall, verken i bygda mi eller de nærliggende tettstedene. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er litt av det jeg mener med dårligere levestandard, rett og slett offentlig transport! Det er selvsagt bra at folk i byene benytter seg av det i stedet for at alle har egen bil, men jeg fatter ikke hvordan dere orker å ta en stappfull buss eller tog eller trikk hvor man i mange tilfeller er nødt til å stå klestrer inntil andre, skrikete unger, bråkete mennesker og folk som stinker svette. Har jo vært litt rundt i byer i Europa som er på størrelse med Oslo, og selv om de har godt utbygd kollektivnettverk så er det jo et mareritt! En uke med det og jeg blir helt kjørt i hodet, hehe. 

Du virker litt skjør.

De fleste takler kollektivtransport.

Anonymkode: ed177...2aa

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...