Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun var sammen med en som dro de ned i en forbruksgjeld. I ettertid misbrukte han kort osv som stod på henne. Lang historie. Hun er alene med sønnen sin og jobber dag og natt for å kvitte seg med gjelden. Men nå begynner hun å gå på veggen.  Jeg vil så gjerne hjelpe henne siden jeg har mulighet. Er det respektløst å tilby seg?

Anonymkode: 4ad10...2ce

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Både og. Kommer an på forholdet deres og hvordan hun er. 

Det samme skjedde med en venninne av meg. Jeg hjalp henne med å få orden på økonomien (ringte til kreditorer og fikk system og avbetalingsplaner på alt), hjalp henne i møte med nav da det er mye å huske på, handlet inn mat til hun og barnet så de slapp tenke på det. Jeg hjalp til med mye slikt og hun betaler selv ned på gjelden. For henne tror jeg det var lurest da hun er en person som "aldri vil ha hjelp" :)

Anonymkode: 096da...6c9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt overlykkelig for tilbud om hjelp. Hva med å tilby lån med lav rente? 

En av mine venninner sliter også veldig. Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg hjulpet. Jeg ser ikke helt forskjellen på å hjelpe med penger eller andre ting. Og min venninne har hjulpet meg mye oppigjennom årene. 

Du. Irker som en svært god venn. 

Anonymkode: 7dded...627

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg godt du kan gjøre, men for begges del så er det greit å ha alt skriftlig.

Anonymkode: 36151...a70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt overlykkelig for tilbud om hjelp. Hva med å tilby lån med lav rente? 

En av mine venninner sliter også veldig. Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg hjulpet. Jeg ser ikke helt forskjellen på å hjelpe med penger eller andre ting. Og min venninne har hjulpet meg mye oppigjennom årene. 

Du. Irker som en svært god venn. 

Anonymkode: 7dded...627

Forskjellen med å hjelpe med penger eller  andre ting er hvordan den som sliter ser det. Noen ønsker ikke å motta penger og da er det mye enklere og kjekke for alle at vi kan hjelpe med andre ting. Det å handle inn mat er også dyrt, men blir ikke sett på samme måte da det er ting og ikke penger

Merker jeg ikke er så god til å forklare.. Men forstår du hva jeg mener? :)

Anonymkode: 096da...6c9

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo vurdere å betale deler av beløpet og eventuelt handle inn litt god mat som du kan levere på døra. Du kan jo eventuelt vurdere å gi de billetter til kino, eller gavekort på ting som enten trengs eller er en hyggelig opplevelse. Hvis du ønsker kan du jo også vurdere å gi noen penger som skal gå til ting barnet trenger/ eller høre med hun om det er noe barnet trenger som du kan kjøpe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du verdsetter vennskapet så blander du deg ikke inn i hennes økonomi, hun må selv ordne gjelden og eventuelt rette krav mot ekskjæresten.

Virker ikke som hun har kontroll uansett siden hun lar ekskjæresten ha tilgang på kort i hennes navn, men alt dette er jo selvfølgelig den slemme eksen sin feil.

Anonymkode: 6230f...d7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Diamant20 skrev:

Du kan jo vurdere å betale deler av beløpet og eventuelt handle inn litt god mat som du kan levere på døra. Du kan jo eventuelt vurdere å gi de billetter til kino, eller gavekort på ting som enten trengs eller er en hyggelig opplevelse. Hvis du ønsker kan du jo også vurdere å gi noen penger som skal gå til ting barnet trenger/ eller høre med hun om det er noe barnet trenger som du kan kjøpe. 

Den beste ideen sålangt!

Anonymkode: 15b60...b6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å legge frem noen alternativer for henne? 

Feks

-rentefritt lån på hele eller deler av gjelden (avhengig av hva du vil selv), kan jo ta renter, men den syns jeg bør være veldig lav. 

-spørre om du kan handle inn noe, evt lage en kasse med div kremer, såper osv som du veit hu liker. 

-tilby deg å hjelpe henne med å lage avtaler med kreditorene 

-Hvis du har råd og ønsker det, betal for noen matkasser, sånne som blir levert på døra hvis det tilbys der dere bor. 

Du må jo tenke på om du vil gi henne noe som hun ikke behøver å betale tilbake (matvarer etc) eller et lån for å få samlet deler/alt av gjeld. 

Anonymkode: dea45...c7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i din venninne sine sko, og jeg hadde nok ikke klart å ta imot penger. Men jeg hadde en god venn, med veldig god økonomi, og jeg fikk låne penger av han, rentefritt, så jeg fikk tatt den verste gjelden med høy rente. Og jeg betalte ned det jeg hadde lånt av han så raskt jeg klarte. Og jeg er den dag i dag, fortsatt svært takknemlig, for at jeg fikk det tilbudet. For det gjorde jo, at jeg ble raskere ferdig med gjelden.

Anonymkode: a973d...3d7

• Liker 2
Skrevet

Du kan selvfølgelig hjelpe henne med gjelden og det på forskjellige måter. Feks betale deler av selve gjelden, kjøpe inn mat, ting til barnet, kinobilletter osv.

Jeg ville bedt om å få betale inn på selve lånerkonto, så du er helt sikker på at det går til lån og ikke andre ting. Samtidig ville jeg på den måten hatt det svart på hvitt at du har hjulpet henne økonomisk.

Få dette skriftlig isåfall. Jeg kjenner ei som gjorde det samme du tenker. Når gjelda var betalt, så flyttet personen og kuttet all kontakt med hjelpere sin. Ikke kunne hjelperen kreve noe tilbake heller da de ikke hadde det skriftlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For et dass av et kvinnfolk. Forstår meg ikke på alenemødre som klarer å drite seg ut og herpe livet fullstendig for egne barn bare for et mannfolk(ja, er alenemor selv). Hold deg unna. Hjelp evt med praktiske ting, men la henne hun ordne penge selv.

Anonymkode: 57046...f64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun var sammen med en som dro de ned i en forbruksgjeld. I ettertid misbrukte han kort osv som stod på henne. Lang historie. Hun er alene med sønnen sin og jobber dag og natt for å kvitte seg med gjelden. Men nå begynner hun å gå på veggen.  Jeg vil så gjerne hjelpe henne siden jeg har mulighet. Er det respektløst å tilby seg?

Hva er det du ser for deg for slags hjelp?

Vil du betale deler av (eller hele) gjelden hennes som en vennskapstjeneste?

Vil du betale deler av (eller hele) gjelden hennes som et lån hun kan få av deg? 

Er det penger du har tenkt å bruke til, noe annet en gang i fremtiden?

Er det penger som du egentlig ikke er avhengig av? Penger du har råd til å miste?

Viktig å huske at hjelpen din ikke/aldri må brukes mot henne, selv om dere blir uvenner eller slutter å se hverandre.

Anonymkode: 32ca6...08f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For et dass av et kvinnfolk. Forstår meg ikke på alenemødre som klarer å drite seg ut og herpe livet fullstendig for egne barn bare for et mannfolk(ja, er alenemor selv). Hold deg unna. Hjelp evt med praktiske ting, men la henne hun ordne penge selv.

Du var jo hyggelig. Nå vet du jo ikke noe om situasjonen. Jeg er ikke TS, men den andre som har opplevd det samme. Men vi var godt gift, hadde vært sammen i 12 år, og hadde 2 barn. Hadde aldri vært noe tull med økonomien. Så ble han spilleavhengig, og maksa ut alle kredittkort, betalte ikke regninger, lån osv. Fant det ikke ut, før det var gått alt for langt. Så dumme meg, som driter meg så ut, og ødelegger livet til barna våres.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du ser for deg for slags hjelp?

Vil du betale deler av (eller hele) gjelden hennes som en vennskapstjeneste?

Vil du betale deler av (eller hele) gjelden hennes som et lån hun kan få av deg? 

Er det penger du har tenkt å bruke til, noe annet en gang i fremtiden?

Er det penger som du egentlig ikke er avhengig av? Penger du har råd til å miste?

Viktig å huske at hjelpen din ikke/aldri må brukes mot henne, selv om dere blir uvenner eller slutter å se hverandre.

Tenker ikke på noe lån eller sette hun i en situasjon der hun skylder meg noe. Bare legger hverdagen hennes. Hun er som en søster for meg og vondt å se henne sånn. Hi

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du var jo hyggelig. Nå vet du jo ikke noe om situasjonen. Jeg er ikke TS, men den andre som har opplevd det samme. Men vi var godt gift, hadde vært sammen i 12 år, og hadde 2 barn. Hadde aldri vært noe tull med økonomien. Så ble han spilleavhengig, og maksa ut alle kredittkort, betalte ikke regninger, lån osv. Fant det ikke ut, før det var gått alt for langt. Så dumme meg, som driter meg så ut, og ødelegger livet til barna våres.

Utrolig! Samme historie her. Jeg overtok huset og all økonomi etter få mnd for å beskytte meg og barnet. Jeg har vært der jeg også. Det handler om å ta ansvar for seg og ungen. Når du selv er i sikkerhet kan du prøve å hjelpe den andre. Barnefar er bra i dag, men det hadde ikke skjedd om jeg ikke tok grep. Jeg har vært der selv og reagerte umiddelbart, derfor forstår jeg ikke hvorfor folk lar partner holde på slik så lenge. Spesielt ikke når det ikke er far til barnet engang.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker ikke på noe lån eller sette hun i en situasjon der hun skylder meg noe. Bare legger hverdagen hennes. Hun er som en søster for meg og vondt å se henne sånn. Hi

Da synes jeg du er en veldig god venn :hug:

Hjelp hverdagen for en som jobber veldig mye, og som har et barn som også trenger sitt, tror jeg er en veldig fin måte å hjelpe på.

Den typen hjelp er ikke respektløs overhodet. Du viser omsorg og forståelse for venninnen din og barnet hennes :kghjerte:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri blandet penger inn i vennskap. Men jeg ville tilbudt meg å hjelpe med nav, kreditorer, bank osv. Jeg ville også hjulpet med barnepass slik at mor fikk mulighet til å tjene mer penger. Sjekk småjobber på finn.no og se om det er noe hun kan tjene penger på der. Så ville jeg invitert henne på middag med jevne mellomrom for å lette byrden litt økonomisk samtidig som hun får andre ting å tenke på (hyggelig sosial omgang). 

Vil du låne henne penger, bør du få alt skriftlig i vitners nærvær. Vennskap kan gå ad dundas de også. 

Anonymkode: 30c6f...063

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er innafor å tilby hjelp, eller å betale ned deler av lån/gjeld.

Men du må være klar på selv at det må være noe du gjør uten å forvente masse tilbake, for miksen vennskap/penger kan være vanskelig.

Jeg hadde hjulpet en venn om jeg hadde veldig god økonomi, men det spørs så veldig.

Anonymkode: aa75a...661

AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen grunn til å ikke tilby hjelp. Men kanskje kreve en gjenytelse slik at hun ikke føler at står i takknemmelighetsgjeld til deg for alltid. For eksempel kan hun gi deg en to-timers oljemassasje en dag i uken i en måned. Godt for deg og godt for henne.

Anonymkode: 3f9ac...368

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...