Gå til innhold

Ferbers metode, føler meg dårlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvorfor barn etterhvert slutter og gråte ved ferbers metode? Fordi barbert mister tillit til deg som voksen. Tilliten til at du er der blir borte. Barnet skjønner at du ikke kommer ved gråt, og slutter dermed med å signalisere om noe er galt. Samtidig slipper kroppen ut et stresshormon ved langvarig gråt over tid. Dette hormonet kan skade hjernen, og føre til angst og sinneproblemer senere i livet. 

En 6 måneder gammel baby gråter ikke fordi den vil være lenger oppe på kvelden. Den gråter fordi den trenger nærhet og trøst. Å være nær sin omsorgsperson. Det kan også være andre grunner slik som magevondt, våt bleie, at barnet er sulten osv. 

Jeg synes det er en helt grusom metode, som jeg håper de aller færreste foreldre driver med. Skjønner at du er sliten og lei, men dette er ikke riktig metode. 

Hva med å legge deg i sengen med babyen? Synge litt, sette på litt white noise, stryke den på ryggen, eventuelt amme den i søvn? 

Lykke til!

Anonymkode: 96ebb...ee6

Dette er viktig ^^ - at barn slutter å gråte når foreldrene bruker Ferbers metode er ikke fordi de har «lært seg å sovne selv», men fordi de har lært at gråting ikke hjelper- de får ikke dekket behovene de har. Har hørt om barn som har vokst opp på barnehjem det første året som må læres opp til å gråte. De gråter ikke fordi de har lært at gråting ikke hjelper. De har grått så mye alene. Det er ren omsorgssvikt, selvsagt. 

Anonymkode: f6557...ca6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
On 7/11/2018 at 5:05 PM, AnonymBruker said:

Snakk med legen (evt helsestasjonen) slik at du har noen å sparre med hvis ting ikke utvikler seg som man hadde trodd. Naboene forsøkte Ferber i vår, gutten gråt mer og lenger for hver kveld, men det ble også vanskeligere å gi opp metoden fordi da ville alt vært forgjeves.. Hvis du har noen du kan snakke med nderveis, slipper du å vurdere alt alene (hvis han gråter ti minutter lengre hver kveld, hva gjør man etter dag 5 (eller 15), gir opp?) 

Søsteren min reiste 3 ganger tur retur med små barn til NewZealand (i løpet av to mnd, pga ny jobb, og deretter uventet alvorlig sykdom og begravelse hos nærmeste familien i Norge). De fikk allergimedisin til barna (1/2 - 4 år) for å sove på fly og med jet lag etter reise. Det må følges opp av lege (viktig!), men det er en mulighet også for barn som ikke får sove, hvis det holder på å tørne for forelderen. 

Anonymkode: 36398...95b

Herregud!!! Du skal ikke døpes ned småbarn slik at du får en enklere reise for faen! Noen folk burde ikke ha barn rett og slett. 

Anonymkode: 9282f...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer gråter for en grunn. Enten smerter, savn etter mamma, sult, tørst, at de er trøtte. Om du lærer ungen at mamma ikke kommer når det hyler av full hals etter deg, vil barnet sovne uten problem selv om at det er sulten, har vondt noe sted eller trenger mammaen sin. Det er ufattelig egoistisk å gjennomføre et så fælt tillitsbrudd, når vi idag vet så mye om spedbarnspsykologi og vet at det er ekstremt skadelig for de små. Å ha barn er ikke en dans på roser, du KOMMER til å være sliten. Men som mamma kommer ungens behov først, ikke dine. Om barnet gråt i 40 minutter etter deg, så sovnet det ikke til slutt fordi at det tenkte "okei, det er ikke farlig her likevel, mamma vinner", den slutter å gråte fordi at den er nødt, ellers dør den. Det er en overlevelsesmekanisme, kroppen skrur seg av for å spare energi, for babyen vet ikke at den er trygg i senga si - for den er gråt alene uten respons det for dem ekstremt skummelt og farlig, da det i instinktene demmes betyr at dem er et lett bytte for rovdyr. Du burde skamme deg, og det mener jeg. Hjertet mitt blør for små som blir frarøvet tryggheten så tidlig, det burde bli stemplet som omsorgssvikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at ungen har ett problem, og at leger må jobbe for å finne ut av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HERREGUD! 40 minutter! IKKE okey!

Bli medlem av lillemini.com der du lärer deg TRYGGmetoden der barnet vil läre seg hvordan den sovner av seg selv ved hjelp av deg. Å slite ut ungen til utmattelse frarådes på det sterkeste.

Mulig denne tråden bare er en trolletråd, men uansett: lillemini.com - les og lär!

Anonymkode: 253b9...9c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2018 den 16.33, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd absolutt alt! Ferbers var siste jeg tenkte. Bære han til han sovner klarer jeg ikke lenger, han har blitt tung og jeg får vondt i skuldrene. Trille hver gang han våkner? Hva med midt på natta? Nei. Han tror han må bli vugget hver gang han våkner, det er det jeg sliter med. Jeg ammer ikke.

vet ikke jeg, er bare så sliten. Fikk panikkanfal i går da jeg var uten søvn to døgn. 

Mannen er i utlandet, kommer tilbake bare ol to måneder

Anonymkode: bae63...3dd

Har du prøvd lilleminis trygg-metode? Helsesøsters nettside.

Barnet vet ikke hvordan det sovner av seg selv, fordi du har hjulpet det hele veien. Du er nødt til å hjelpe det å finne roen til å sovne av seg selv, det gjør du ved å gradvis vugge mindre når det er i ferd med å sovne, les mer om det på siden til lilleminis. Det er hjerterått å hjelpe det hele veien slik at det ikke har lært seg å sovne selv, for så bare la det ligge og skrike i 40 minutter. Du har ansvar for å hjelpe barnet å finne søvnen på en trygg og forsvarlig måte. 40 minutters gråt er ikke det. Da sovner han bare av utmattelse.

Det høres ut som du trenger å fordype deg i søvnforståelse for babyer, dette finner du også masse om på lilleminis nettside, vi fikk utrolig mye mer forståelse av spedbarns søvnbehov etter å ha lest oss opp her, og klarte etter en måneds arbeid å redusere byssing fra 1,5 time til 10 minutter. 

Det høres forsåvidt ut som det er noe refluks/allergiproblemer her. Men les deg opp på søvn hos babyer før du skader ungen din.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen

Jeg ville aldri brukt en sånn metode, og tror det gjør vondt verre, med mer utrygge barn i lengden. Når de er 6 mnd er de fortsatt så utrolig små også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...